• Anonym (Fundersam)

Utmattad? Deprimerad?

Mitt första inlägg så ber om ursäkt om nåt blivit fel

Är kille 22 år gammal och mår lite sådär, har en svag huvudvärk i stort sett varje dag tillsammans med en slags overklighetskänsla och yrsel, nästan alltid från sen förmiddag/tidig eftermiddag och ända fram tills jag somnar. Har även blivit ganska glömsk, glömmer mycket små skit som jag i vanliga fall hade kommit ihåg. Jobbar heltid och har en del "större" projekt för mig hemma som jag håller på med ibland på kvällar och ofta hela helgerna. Känner mig riktigt trött hela tiden, både fysiskt och psykiskt. Knappt nån motivation till nåt, förutom konstigt nog jobbet och mina "projekt". Det är jag alltid lika sugen på. Älskar att gå till jobbet och trivs väldigt bra med alla min kollegor, och längtar tills jag slutar så jag kan fortsätta greja hemma. Men allt käns lixom hopplöst så fort jag sätter mig i bilen klockan 4 o är påväg hem. Vill knappt träffa vänner längre, och ingen som helst lust att överhuvidtaget träffa tjejer. (Olikt mig). Jag sover väldigt oroligt, snarkar och vaknar 2-5 ggr nästan varje natt och har svårt att somna om. Nära vänner samt mor o far tror att jag är utmattad och stressad, men de stämmer inte alls med hur jag själv känner (eller kanske inbillar mig?) om min tillvaro. Visst är trött ofta, men känner mig inget stressad på dagarna, och känner inte att nån ställer för höga krav på mig. Eller att jag skulle vara missnöjd med mitt jobb. Hemma är jag väldigt lättirriterad och får lätt utbrott på morsan o farsan. Ska tilläga att jag väntar på en tid på sömnmedicin för o se om jag har sömnapné. Vänner säger att jag snarkar högt och slutar andas under perioder på natten. Hoppas nästan på att jag har sömnapné, för det innebär att det finns en lösning. Men kanske lite ovanligt vid 22 år? Är inte heller överviktig. Tänkte mest höra om nån känner igen sig och blivit "frisk" eller har nån tanke om vad de kan vara. Vill bara bli normal igen.

• Svar på tråden Utmattad? Deprimerad?
  • Anonym (Enna)

Några av dina symtom får mig att tänka på fästingsjukdomar. Har du haft en fästing? Extrem trötthet, overklighetskänslor, yrsel, glömska och lättretlighet är en samling symtom som är jättevanligt för borrelia. Kolla upp det.

Har du ont nånstans? Problem med magen? Hudproblem?

• nnnnnnnn

Och kolla även alla värden  - vitaminer och mineraler, kolla järnvärdena noga och se om något sådant kan ligga bakom. Är du ute varje dag runt lunch och samlar D-vitamin, så gott det går i det gråmulna väder vi har? Tar du vitamin/mineraltabletter såsom "mitt val - man"? Äter du varierat och mkt grönsaker?
    För om du inte gör det så finns det ju en hel del att testa,

• Malin010

Symptomen stämmer ju precis in på sömnapne så jag hoppas att du får en tid snart. Det beror inte alltid på övervikt, utan kan också bero på hur du är naturligt formad runt halsen. Det finns olika typer, om du googlar dem så hittar du en hel del information.

Min mor har sömnapne och sover med en maskin. Jag har haft problem med sömnapne i omgångar men jag sover naturligt på mage och sida och då har jag inga problem. Det är om jag somnar på rygg, har tagit lugnande tabletter, ätit för mycket för sent, eller har för många kuddar som jag får problem, vaknar då av känslan att jag håller på att kvävas. Dagen efter har jag huvudvärk, är irriterad, trött, ja alla de symptomen du beskriver.

Det finns en app du kan ladda ner som spelar in dina snarkningar under natten. Om du då hör att dina snarkningar upphör i flera sekunder, och du sedan andas in högt (som om du försöker få luft) så har du antagligen sömnapne. Appen heter snore-lab. Den kostar inget men spelar då inte in allt. Betalar du ca 70 kr tror jag så spelar den in alla ljud under natten.

Prova den och återkom om några dagar :)

• Anonym (Fundersam)

Har aldrig haft nån fästing sjuka vad jag vet, och inga hud problem däremot har jag haft väldigt ont i magen vissa dagar, men inte så ofta. Kanske max nån enstaka gång i veckan. En magont som jag inte känner igen.

Jag har inte kollat några vitamin eller järnvärden osv. Kanske kan va det tro? Tycker väl att jag äter ganska varierat och en hel del grönsaker.

Har laddat ner appen snore-lab och betalat för en månad tror jag, ska lyssna lite på mig själv när jag sover så återkommer jag

• Anonym (Fundersam)
    Malin010 skrev 2020-01-31 00:02:26 följande:

Symptomen stämmer ju precis in på sömnapne så jag hoppas att du får en tid snart. Det beror inte alltid på övervikt, utan kan också bero på hur du är naturligt formad runt halsen. Det finns olika typer, om du googlar dem så hittar du en hel del information.

Min mor har sömnapne och sover med en maskin. Jag har haft problem med sömnapne i omgångar men jag sover naturligt på mage och sida och då har jag inga problem. Det är om jag somnar på rygg, har tagit lugnande tabletter, ätit för mycket för sent, eller har för många kuddar som jag får problem, vaknar då av känslan att jag håller på att kvävas. Dagen efter har jag huvudvärk, är irriterad, trött, ja alla de symptomen du beskriver.

Det finns en app du kan ladda ner som spelar in dina snarkningar under natten. Om du då hör att dina snarkningar upphör i flera sekunder, och du sedan andas in högt (som om du försöker få luft) så har du antagligen sömnapne. Appen heter snore-lab. Den kostar inget men spelar då inte in allt. Betalar du ca 70 kr tror jag så spelar den in alla ljud under natten.

Prova den och återkom om några dagar :)

Har nu spelat in några nätter men verkar inte som min mobil lyckas spela in nåt när jag vrider mig ifrån den. Vrider och rör mycket på mig i sömnen. Men som sagt, snarkar lite men inte sådär anmärkningsvärt mycket eller högt, har inte hört nåt långt "snarkupphör" följt av en djup inandning. Men däremot har det vart några enstaka uppehåll mellan snarkningarna, kanske 10-15 sekunder långa.

Är så trött och framförallt orolig över min yrsel på kvällar. Men har iaf fått en tid nu i slutet av månaden. Får väl hålla ut och se vad dom säger.
  • Anonym (Doktorn)
    Anonym (Enna) skrev 2020-01-30 22:37:05 följande:

Några av dina symtom får mig att tänka på fästingsjukdomar. Har du haft en fästing? Extrem trötthet, overklighetskänslor, yrsel, glömska och lättretlighet är en samling symtom som är jättevanligt för borrelia. Kolla upp det.

Har du ont nånstans? Problem med magen? Hudproblem?

Suck. Symtomen du nämner är MER vanliga vid stress, depression, hypotyreos, paniksyndrom, dissociation, blodbrist, lågt blodsocker, sömnapné, alkoholberoende och en uppsjö andra tillstånd.
  • Anonym (Enna)
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-02-04 19:27:03 följande:

Suck. Symtomen du nämner är MER vanliga vid stress, depression, hypotyreos, paniksyndrom, dissociation, blodbrist, lågt blodsocker, sömnapné, alkoholberoende och en uppsjö andra tillstånd.

Pinsamt om du är doktor eftersom du borde veta att borrelia ofta ger depression, paniksyndrom (nervsystemet kokar över), blodbrist, stress och hypotyreos.

Sådär ja.
  • Anonym (Doktorn)
    Anonym (Enna) skrev 2020-02-04 21:43:54 följande:

Pinsamt om du är doktor eftersom du borde veta att borrelia ofta ger depression, paniksyndrom (nervsystemet kokar över), blodbrist, stress och hypotyreos.

Sådär ja.

Herregud, detta var det dummaste jag läst idag. Läs på.
  • Anonym (Enna)
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-02-04 21:49:17 följande:

Herregud, detta var det dummaste jag läst idag. Läs på.

Du kan omöjligt vara doktor. :)
Svar på tråden Utmattad? Deprimerad?