• Tihi

    Veganalternativ för mjölk, grädde och ägg etc?

    Ni som är veganer och har lite koll vad använder ni för alternativ till mjölk, grädde, yoghurt, gräddfil, ägg och liknande?
    Ni kan gärna skriva om en sak passar bättre i matlagning och bakning och en annan till flingor osv.
    Tar jättegärna specifika namn på godaste och nyttigaste märkena också.

    Det är ju en djungel att börja nysta i det här så jag tar tacksamt emot lite hjälp på vägen.

  • Svar på tråden Veganalternativ för mjölk, grädde och ägg etc?
  • CClady

    Är vegetarian (lakto-ovo) eg men käkar mest veganskt när jag är hemma.

    Vad jag ersätter med beror på receptet som helhet - när jag gör maränger tex ersätts ägg med kikärtsspad och när jag gör pannkakor blir det banan. Grädde kan ibland ersättas med kokosgrädde och ibland havre-vaniljsås. Istället för mjölk dricker jag havredryck och yoghurt blir havreghurt. Ost har jag inte hittat ersättning för.

    Det är ju inte samma sak som mejeriprodukter, smakar annorlunda. Men jag har ju inte ändrat mina kostvanor för smakens skull liksom.

  • nnnnnnnn

    Inte vegan, men har allergiker i släkten och vänkretsen så jag lagar en hel del veganskt för då kan alla äta (ägg allergi + mjölkproteinallergi).

    Om man vill undvika soja tex pga att det inte odlas i vårt land, samt att många tycker att det triggar allergier, så är havrealternativ bäst enligt mej.

    Som matlagningsgrädde är iMat absolut bäst. Det är en svart 1 literspaket som finns i "mjölk"-hyllan. Om man reder så funkar det som crème fraiche i varm mat.

    Kall creme frasiche är lite svårare, oatly fraishe är OK, men behöver kryddas upp. Inte så kul naturell... Men Alpro naturell youghurt i halvliters plastburk, funkar perfekt som naturell gräddfil eller creme fraishe. Innehåller dock soja.

    "På mackan" är kanon som alternativ till Philadelphia ost. Har delat ett recept på "cheesecake" här några gånger så det kan du säkert googla fram, det innehåller "på mackan" och oatly fraiche.

    I pannkaka:
    Matpannkaka med fläsk eller bacon - iMat istf. mjölk och skippa ägget och ta bakpulver istället. 1 ägg = 1-2 tsk bakpulver.
    Sötpannkaka med sylt - Ica vanilj-havremjölk istf. mjölk och sen bakpulver ist. för ägg.

    Bakmargarinet i silverpapper (milda mjölkfritt? minns ej riktigt) är godast.
    På mackan har det varit mest uppskattat med Becel LÄTT. OBS: Enda mjölkfria becel-sorten.

  • nnnnnnnn

    Mest uppskattade youghurten har varit den finska havregurthen - Planti vanilj eller oddlygood tropiska frukter

    Uppskattat mellanmål - Yosa

    Mycket kan skippas - istf mjölk i kanelbullarna - äppeljuice, istället för att pensla med ägg - koka ihop brödglans gärna med en gnutta vaniljsocker i med:


    Sockerlag till pensling 1 dl strösocker 1 dl vatten
  • Vincent Vance

    Jag tror du får prova dig fram en del, det är väldigt individuellt vilka smaker man gillar och ibland måste man äta något en längre tid för att vänja sig vid och börja uppskatta en ny smak. Men här är ersättningarna jag använder:

    Jag dricker helst havremjölk. Brukar köpa en sort på Ica som är lite billigare än Oatlys. Brukar inte köpa ekologiskt för jag vill att min havremjölk är berikad med kalcium, vilket de ekologiska sorterna inte är. I kaffet vet jag att många uppskattar Oatlys iKaffe. (Jag dricker inte kaffe själv.) Om jag ska använda mjölk i maten, t.ex. till risgrynsgröt eller stuvade makaroner, så brukar jag växla mellan havremjölk och sojamjölk. Tycker båda blir bra. Men har hört att en del använder iKaffe då också, och det ska göra allt extra krämigt tydligen.

    När det gäller matlagningsgrädde brukar jag använda Icas havregrädde, Alpros sojagrädde eller kokosmjölk/kokosgrädde. Äter sällan vispgrädde men tycker Alpros är godast.

    Oatly har en havrefraiche. Jag tycker inte den är så god. Planti har en "greek style gurt" (tror jag den heter) som jag gillar mycket. Den blir ännu bättre om man har i lite citronsaft. Den passar till kalla såser, t.ex. tzatziki. Samma märke har också två sorters fraiche man kan använda i matlagning, en naturell och en med smak. De är bra, jag gillar dem. När det gäller yoghurt tycker jag bäst om Alpros sojayoghurt. 

    Om du vill ersätta äggvita så går det jättebra med bönspad. (Om du t.ex. ska laga maränger eller chokladmousse.) Man kan hitta ersättning för äggula, lättast är väl online, om man ska baka något med äggula i. Jag har aldrig behövt göra det för jag bakar inte jätteofta. Många kakor (tänk typ kladdkaka, morotskaka och liknande) har ägg i vanliga recepten men går ändå utmärkt att få till även helt utan ägg eller äggersättning. Så testa googla recept när du ska baka något och se vad som dyker upp. Är du ute efter äggsmak, t.ex. i äggröra, så kan du utforska svart salt (kala namak) som smakar ägglikt. "Scrambled tofu" är det många som gillar och då kan svart salt bidra med själva äggsmaken. Pannkakor går bra att göra utan ägg. Det är lätt att hitta enkla recept på amerikanska pannkakor. När det gäller tunna pannkakor så rekommenderar jag receptet som finns på bloggen "Jävligt Gott". Finns också ett recept där man använder blötlagda röda linser till pannkakorna, kolla bloggen Awesome Vegan Dad.

    Kan också tipsa om Oatlys påMackan som ersättning till mjukost (typ Philadelphia). När det gäller annan ost är det svårare. Det finns inte många jättebra alternativ. Parmesanersättningarna brukar vara ok. Det finns en vegansk ädelost som är väldig bra från ett märke som heter Green Vie. Man kan laga egna ostsåser med tapiokastärkelse (stärkelsen gör den trådig), finns olika recept online, har aldrig testat själv. Bjäst är populärt, det är en slags näringsflingor som du hittar i välsorterade mataffärer eller i hälsokostaffären. Den har en lite ostig smak och passar t.ex. att strö över pastan. Innehåller dessutom en massa bra vitaminer. Helt vanlig hushållsost är det svåraste att hitta bra ersättning till, tycker jag. Ska finnas en sort som heter "Epic Mature Cheddar" från Violife som folk pratat en del om för den ska tydligen vara riktigt bra. Den är svår att hitta dock, så jag har inte testat just den. (Obs, ej att förväxla med vanliga mature cheddar från Violife, som ofta finns i de vanliga butikerna.)

  • Vincent Vance

    Glömde säga att det finns färdig majonnäs att köpa. Min favorit är Hellmanns. Men det är också jättelätt att göra själv med kikärtsspad. Kolla t.ex. bloggen Jävligt Gott. 

  • Rödtjärnens Anna

    När jag började med veganmat för 25 år sen så fanns det knappt något i affärerna, det var någon växtmjölk, nån äggersättning och chokladpudding. Idag finns det massor, till rimliga priser och det smakar bättre.

    Alpros naturella soyghurt använder jag ofta till röror och kalla såser. Jag låter den rinna av i kaffefilter för att få den fastare. Tycker att det är godare än Creme fraiche gjord på havre.

    På mackan gillar jag Pastejkökets vegetariska pastej med Karljohansmak och ost från Go Vegan.

    Använder Coops blå mjölkfria margarin i bakning och havredryck i bakning. Sen jag kom in i min sambos släkt så har de börjat använda mjölkfritt margarin i sina kakor (och där bakas det masssssor av kakor). En del påstår att kakorna blir sprödare med sånt margarin men alla säger att det är något kortare gräddtid.(Jag har ju alltid bakat med det så jag vet inte).

    Jag gör ofta varma såser. Då använder jag vetemjöl och flytande margarin som bas + imat + smaksättning. Blir super!

    Till tex gröt (äter ibland det till frukost) eller varma drycker tex choklad väljer jag helst en nötmjölk. Dricker helst ingen växtmjölk alls.

  • Tihi

    Ni är ju toppen! Det är alltid svårt att börja en ny diet men det här hjälper mig verkligen att komma igång. Solig

    Jag har varit vegetarian länge men börjar luta mer mot att bli vegan. Kanske inte till 100% men till stor del.

    Läste nyss att Oatly ägs av ett kinesiskt bolag vilket gör mig tveksam till att handla deras produkter då Kina är känt för att vara fullkomligt horribla mot djur. Gråter
     
    Jag är så glad att ni har gett så många bra tips! Skrattande

Svar på tråden Veganalternativ för mjölk, grädde och ägg etc?