• misteriosa

    Vilken av dessa banker ska jag välja?

    Jag är idag kund i Nordea men inte alls nöjd så tänker att jag ska byta bank men känns svårt att veta vilken bank man ska satsa på. Jag kan inte tänka mig banker såsom Ica-banken eller andra banker utan bankkontor. Jag tycker det känns tryggt att det finns ett kontor att gå till om det skulle behövas även om det säkerligen är väldigt sällan. Jag är inte intresserad av Länsförsäkringar bank då jag tidigare hade försäkringar där och så fort det hände något så fick jag aldrig någon bra hjälp därifrån. Jag har tidigare varit kund i en liten lokal sparbank och där var jag supernöjd med allt men har sedan dess flyttat till en stor stad så blir lite udda att ha 1,5 timme till bankkontoret. Jag gillade dock sparbankens utformande av att inte ge lika enorma bonusar, förmåner och många miljoner/miljarder till högt uppsatta rika män och kvinnor i Danderyd som övriga banker, men som sagt blir det lite krångligt ha banken så långt bort.

    Mina alternativ är SEB, Swedbank, Handelsbanken och Danske Bank. Jag är rätt skeptisk till Danske Bank, det är mest ett alternativ för de har något form av samarbetsavtal med mitt fackförbund. Handelsbanken var till en början den som kändes mest intressant men blev något skeptisk när man måste boka in ett möte för att bli kund där, kändes lite omständigt och omodernt att inte kunna bli kund med sitt bankid online. Swedbank är ett naturligt alternativ eftersom jag tidigare haft sparbank, och tyckte mycket bra om appen samt internetbanken. SEB har jag hört mycket gott av bland bekanta så därför är den banken också ett alternativ.

    Vad har ni för erfarenheter av dessa banker och vilken skulle ni rekommendera?

    Jag kommer mest använda banken för de vanliga tjänsterna som att ha ett privatkonto, betala räkningarna, bankkort, sparkonto. Jag sparar till att kunna köpa bostadsrätt inom några år så positivt om banken är bra vad gäller bolån.

  • Svar på tråden Vilken av dessa banker ska jag välja?
  • StevenDiese

    Själv håller jag Länsförsäkringar högt och Swedbank lågt. Men det handlar ju om personliga erfarenheter så klart.

    Bankerna liknar väl varann så skillnaden är nog egentligen inte så stor.

    Med ett bolån skulle du ju kunna göra en bra jämförelse över kostnaderna men det blir ju svårare nu. Jag föreslår att du ringer runt och frågar vad de kan erbjuda i form av förmåner som gratis kortavgifter mm.

  • Anonym (12345)

    Du skriver att det känns lite omodernt att inte kunna bli bankkund online samtidigt som du skriver i en annan mening att det känns tryggt att ha en bankkontor att gå till.

  • misteriosa
    Anonym (12345) skrev 2020-02-01 13:56:30 följande:

    Du skriver att det känns lite omodernt att inte kunna bli bankkund online samtidigt som du skriver i en annan mening att det känns tryggt att ha en bankkontor att gå till.


    Jag menade att banken utmärker sig genom att inte kunna bli kund online. Jag menade att jag är inte bekväm med ex Icabanken som inte har något kontor att gå till alls oavsett. Jag vill sköta mina bankärenden överlag digitalt men vill även att det ska finnas bankkontor att besöka om det behövs ifall något problem uppstår. Att behöva boka ett möte för att bli kund känns dock som man ska granskas ifall man är lönsam nog att ha som kund i banken.

Svar på tråden Vilken av dessa banker ska jag välja?