• Fri 31 Jan 2020 14:17
    551 visningar
    1 svar
    1
    551

    Mamma på egen hand!

    Hej!
    Jag går i tankarna om att skaffa barn på egen hand. Jag är 37 år gammal, ensamstående kvinna och har haft en stor barnlängtan de senaste åren. Egentligen i hela mitt liv men först på senare år som jag känt mig mogen för det. Jag börjar känna att åren går och är inte det minsta intresserad av att träffa någon "bara som" en potentiell spermabank till att ge mig ett barn. Jag vill träffa någon av ren kärlek och ju äldre jag blir och ju mer erfarenheter jag lägger bakom mig, desto mer kräsen blir jag och desto mer övertygad blir jag över att jag hellre lever själv fram tills den dagen han står där. Jag kan vänta på honom men däremot så känner jag att jag inte vill gå och längta efter ett barn längre. Jag saknar och längtar efter den villkorslösa kärleken som ett barn ger och tar. Därför har jag nu bestämt mig för att tag i detta på egen hand och bilda en egen liten familj. Jag känner mig dock väldigt novis inom denna världen. Jag har googlat runt lite men börjar inse att det är en djungel. Slänger ut tråden och ser hur andra i samma situation har gått tillväga?? Vart har ni vänt er? Väntetider? Förberedelser? Kostnader? Fördelar och nackdelar med olika alternativ?? Både egna erfarenheter eller liknande tankar och funderingar skulle vara väldigt spännande att få ta del av. 2020 känner jag är året då jag startar mitt liv som mamma. Förmodligen inte helt i praktiken och på pappret men däremot att jag hittar stigen som leder mig dit... Är det fler där ute som söker stigen eller som redan har den vandrat??
    KärlekHjärta!
    //Hanna 
  • Svar på tråden Mamma på egen hand!
  • Fri 31 Jan 2020 20:56
    #1

    Hej! Har skrivit om detta i en tråd under fliken ensamstående... tror tråden heter äldre och västernorrland. 


    jag är 38 år och har precis gjort utredningen klar! 
    Jag skrev till gyn under mina vårdkontakter på 1177.  Jag skrev alltså en egen vårdbegäran. Jag tror det var i mitten på oktober. Efter tre veckor ungefär så fick jag komma till en barnmorska som informerade om utredningen och vilka prover som skulle tas. Efter det tog jag proverna vid två olika tillfällen i menscykeln. Efter det fick jag komma till en gynläkare för genomgång av blodproverna och en gynundersökning. Efter min nästa mens fick jag komma tillbaka och göra en ultraljudsundersökning Där man tittar på om man har polyper i livmodern eller myom och om man har passage i sina ägg ledare. I veckan har jag varit hos en kurator för psyko social utredning. Jag väntar nu på att Den skrivs och skickas till gyn. När det är gjort kommer det skrivas en remiss till antingen Umeå Eller Falun. Min läkare tror att ivf är de bästa för mig på grund av ålder. Mitt landsting brukar skicka till Umeå men jag tror att väntetiderna där för donation är mycket längre än i Falun så eventuellt kommer remissen skickas dit. 

Svar på tråden Mamma på egen hand!