• Hejida1989

    denna hungern gör mig galen! Hjälp!!

    Hej! Jag är gravid i v 11 och jag blir tokig snart. Jag är så fruktansvärt hungrig hela tiden så jag inte vet vart jag ska ta vägen.

    Jag skulle kunna äta hela dagarna. Äter jag mättande mat så är jag vrålhungrig efter en kvart igen...? Får alltså ligga i soffan och spänna mig för jag är så jävla hungrig!!!!! Måste äta hela tiden typ för inte gå under men ÄNDÅ så kurrar magen! Och att ta ett äpple eller frukt gör bara hungern outhärdlig för de blir lixom värre då. Alltså hjälp mig :(

  • Svar på tråden denna hungern gör mig galen! Hjälp!!
  • Anonym (Lilly)

    Ät dig riktigt mätt och va utan att äta i några timmar.Det funkar,istället för att småäta.

  • Pkb

    Så hade jag när jag var gravid och hade magkattar. Sjukt hungrig en kvart efter en stor måltid. Fruktansvärt, förstod inte vad som var fel bara att det inte var normalt.

    Tog medicin mot magkattaren och apotek hjärtats mjölsyretabletter och blev fri från symtomen.

  • Pkb
    Pkb skrev 2020-01-31 21:13:22 följande:

    Så hade jag när jag var gravid och hade magkattar. Sjukt hungrig en kvart efter en stor måltid. Fruktansvärt, förstod inte vad som var fel bara att det inte var normalt.

    Tog medicin mot magkattaren och apotek hjärtats mjölsyretabletter och blev fri från symtomen.


    Mjölksyretabletter
  • Anonym (H)
    Anonym (Lilly) skrev 2020-01-31 20:45:34 följande:

    Ät dig riktigt mätt och va utan att äta i några timmar.Det funkar,istället för att småäta.


    Det funkade inte för mig kan jag säga. Var hungrig efter en halvtimme igen efter att ha ätit mig proppmätt.

    TS, jag hade likadant. Det gick över sen efter ca v.12-13 nägonting så det kanske går över för dig också sen.
  • Hejida1989

    Blir åka och köpa medicin mot magkatarr samt mjölksyretabletter direkt imorgon bitti!

    Nej alltså jag skulle kunna käka en pizza men ändå va hungrig direkt efter.. har lixom ingen mättnadskänsla. Bara konstant hungrig och det är extremt jobbigt även om man inte kan tro det.

  • Jooosen
    Hejida1989 skrev 2020-01-31 20:14:06 följande:

    Hej! Jag är gravid i v 11 och jag blir tokig snart. Jag är så fruktansvärt hungrig hela tiden så jag inte vet vart jag ska ta vägen.

    Jag skulle kunna äta hela dagarna. Äter jag mättande mat så är jag vrålhungrig efter en kvart igen...? Får alltså ligga i soffan och spänna mig för jag är så jävla hungrig!!!!! Måste äta hela tiden typ för inte gå under men ÄNDÅ så kurrar magen! Och att ta ett äpple eller frukt gör bara hungern outhärdlig för de blir lixom värre då. Alltså hjälp mig :(


    Har inget tips men vill bara säga att det är samma här! Gick in i vecka 12 idag. Är såååå jävla hungrig. Är

    Långt ifrån överviktig sen innan så det känns liksom som att min kropp vill passa på. Har redan gått upp 3 kilo (vet inte om det är mycket men)... känns mig som en svullen hungrig ko dagarna i ända. Jag hoppas att det snart slutar
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Hejida1989

    Ja hemskt! Har också gått upp tre kilo redan... va iväg och köpte mjölksyretabletter, gaviscon flytande samt rennie tabletter! Hoppas verkligen på skillnad nu. Ja kan ju inte åk hemifrån knappt för de gör ont i hela mig när ja är så hungrig

  • Pkb
    Hejida1989 skrev 2020-02-01 22:55:05 följande:

    Ja hemskt! Har också gått upp tre kilo redan... va iväg och köpte mjölksyretabletter, gaviscon flytande samt rennie tabletter! Hoppas verkligen på skillnad nu. Ja kan ju inte åk hemifrån knappt för de gör ont i hela mig när ja är så hungrig


    Hur går det? Någon förbättring än?
  • fesun

    Hade det så under min andra graviditet, och det gick aldrig över. Tappade lusten totalt till slut, det var verkligen inte det minsta varken gott eller tillfredsställande på något sätt att äta när man visste att det bara skulle fortsätta och man verkligen var som ett bottenlöst hål. Gick inte ens upp i vikt av det liksom. 7ish år senare och jag har fortfarande inte fått tillbaka lusten eller aptit, och hungerkänslor ger mig mest känsla av olust/obehag. Hoppas det inte går så långt för dig :/

  • Anonym (123)

    Detgår över,ät på, vem vet, sen kanske det kommer illamående istället och då behöver ma sin extra reserv. Skulle du ex gå upp förmycket i vikt så kommer ju din BM att säga det... bara du nämner ditt "problem" på besöket.

    Jag tog omeprazol 20mg, först 2st i en vecka o sedan fortsatt med en varje dag, hjälper mot sug i magen och är ofarligt.

  • fesun
    Anonym (123) skrev 2020-02-09 11:19:41 följande:

    Detgår över,ät på, vem vet, sen kanske det kommer illamående istället och då behöver ma sin extra reserv. Skulle du ex gå upp förmycket i vikt så kommer ju din BM att säga det... bara du nämner ditt "problem" på besöket.

    Jag tog omeprazol 20mg, först 2st i en vecka o sedan fortsatt med en varje dag, hjälper mot sug i magen och är ofarligt.


    PPI är knappast ofarligt! Finns ett verkligt behov kan det vara nödvändigt att ta men ofarligt är det inte, långt ifrån.

    Jag anser att man som privatperson bör vara försiktig med att rekommendera läkemedel, framförallt när man inte vet om personen man ger rekommendationen till har ett tillstånd som kräver läkemedel. Att dessutom påstå att det är ofarligt känns väldigt ignorant. Läs på och om du fortfarande anser att det är ofarligt, rekommendera ts i så fall att rådfråga läkare om hon är i behov av ett sådant läkemedel.
  • Anonym (Leg. Läkare)

    Jag skulle aldrig rekommendera mina pat att äta omeprazol dagligen under långa perioder. Under korta perioder går bra men du behöver även ha uppehåll. Att påstå att det är ofarligt är otroligt respektlöst. Vem har ordinerat dig detta?!


    Anonym (123) skrev 2020-02-09 11:19:41 följande:

    Detgår över,ät på, vem vet, sen kanske det kommer illamående istället och då behöver ma sin extra reserv. Skulle du ex gå upp förmycket i vikt så kommer ju din BM att säga det... bara du nämner ditt "problem" på besöket.

    Jag tog omeprazol 20mg, först 2st i en vecka o sedan fortsatt med en varje dag, hjälper mot sug i magen och är ofarligt.


  • eme141

    Min läkare, efter varje magkatarr episod...

    Klart att man inte ska ta medicin man inte behöver...

    Tur jag skrev detta här, så jag får råd. Menar ni att det är farligt för barnet?!?

  • Anonym (123)
    fesun skrev 2020-02-09 12:57:36 följande:

    PPI är knappast ofarligt! Finns ett verkligt behov kan det vara nödvändigt att ta men ofarligt är det inte, långt ifrån.

    Jag anser att man som privatperson bör vara försiktig med att rekommendera läkemedel, framförallt när man inte vet om personen man ger rekommendationen till har ett tillstånd som kräver läkemedel. Att dessutom påstå att det är ofarligt känns väldigt ignorant. Läs på och om du fortfarande anser att det är ofarligt, rekommendera ts i så fall att rådfråga läkare om hon är i behov av ett sådant läkemedel.


    Jag gjorde bara så som tillsagt, var ju under graviditeten jag tagits etta. Och tydligen fler än mig som ätit det....
  • furelise

    Jag är i vecka 14 nu och fram till förre vecka var det samma sak. Jag var inte bara vrålhungrig, om jag inte åt för en timme kom fruktansvärt illamående. Sedan blev det lite bättre varje dag v13 och nu äntligen mår jag bra (typ 4 dagar sen). Igår kunde jag träna!!!

    Jag tror inte du ska ta nån medicin, ring din BM imorgon innan du gör det. Det du skriver är en ganska vanlig symptom under första trimestern, jag vet att det suger men stå ut! Jag gick upp 4kg än så länge, nu när jag mår bra får jag träna/äta med mått istället. Jag hoppas bara att den inte kommer tillbaka och önskar dig att du blir av med den snart!

  • fesun
    Anonym (123) skrev 2020-02-09 21:55:31 följande:

    Jag gjorde bara så som tillsagt, var ju under graviditeten jag tagits etta. Och tydligen fler än mig som ätit det....


    "Så som tillsagt", av läkare då förmodar jag? Om en läkare gett DIG ett, högst personligt, råd kan du ju såklart inte "skicka det vidare" till en som INTE fått det rådet av en läkare. Precis som man inte kan dela ut receptbelagda mediciner hur som helst. Jag behövde också omeprazol under en av mina graviditeter, ett par gånger efter det också. Men jag tar det bara om inget annat hjälper.

    PPI kan absolut vara nödvändigt i vissa fall, men det betyder inte att det är OFARLGT. Ibland har läkemedel större fördelar än risker, och det är ett läkemedel som är ok under graviditet. Det betyder dock inte att man ska ta det i onödan. PPI kan ge vidriga biverkningar (precis som i princip alla läkemedel).

    Ingenting i TS tyder dessutom på att ts faktiskt är i behov av PPI och om det skulle vara så kan hon få den rekommendationen av en läkare.
  • Hejida1989

    Nej tyvärr inte blivit något bättre! Fruktansvärt är det, har gått up FEM kg redan och så försöker jag verkligen hålla mig från skit och inte käka i onödan och det är en pina. Skiter snart i de å äter allt jag set snart! Inget kul att vara konstant vrålhungrig och kännas som man snart ska tuppa av pga hungern lixom. Vafan att man aldrig kan få må bra :(

    Mina symtom är

    Illamående, förstoppad, ont i magen, brösten värker, hemorojder, huvudvärk, foglossning, extrem trötthet, suger i magen, viktuppgång, dålig hy, känslig för dofter, konstant yr, irriterad, konstant hungrig, Flåsor i munnen, halsbränna och depremerad! Jag vill bara må bra och njuta

Svar på tråden denna hungern gör mig galen! Hjälp!!