• Fröken W

    Träning efter kejsarsnitt

    I oktober föddes min dotter med akut kejsarsnitt. Vid hemgång fick jag inga restriktioner, instruktioner eller information kring återhämtning/träning efter snitt. Bortsett från att jag skulle undvika att bära tungt de närmsta två-tre veckorna efter födelsen.

    Jag har börjat komma igång lite smått med träning efter graviditet och kejsarsnitt men är osäker på hur mycket jag får/bör använda magmusklerna. Här på familjeliv har jag läst trådar om att man inte ska göra si och ska undvika att göra så. Men är det någon som faktiskt fått information från sjukvården? Vad sa de i sådan fall? Finns det något att läsa på internet om detta (pålitlig källa)? Jag hittar inget när jag letar...

  • Svar på tråden Träning efter kejsarsnitt
  • Ignoramus

    Jag tyckte att man kände själv när kroppen var återställd. Jag kom nog igång lite väl tidigt (tror det var efter 5 eller 6 veckor), kunde inte hålla mig. Borde ha väntat kanske 3-4 månader istället. Nu hände väl ingenting egentligen, mer än att det fördröjde läkningen en aning. Men jag oroade mig rätt mycket, upplevde att det satt kvar längre psykiskt än fysiskt.

  • Fröken W
    Ignoramus skrev 2020-02-01 00:18:11 följande:

    Jag tyckte att man kände själv när kroppen var återställd. Jag kom nog igång lite väl tidigt (tror det var efter 5 eller 6 veckor), kunde inte hålla mig. Borde ha väntat kanske 3-4 månader istället. Nu hände väl ingenting egentligen, mer än att det fördröjde läkningen en aning. Men jag oroade mig rätt mycket, upplevde att det satt kvar längre psykiskt än fysiskt.


    Ja, men jag tycker att det känns som att kroppen återhämtat sig bra men läser ändå i flera trådar här att

    man inte ska göra vissa magövningar m.m. efter kejsarsnitt.

    Men jag håller med om att det sitter hårt i psyket fortfarande. :(
Svar på tråden Träning efter kejsarsnitt