• Gabriela11

    Änglamamma. Är det mitt fel?

    Hej

    I onsdags blev jag änglamamma till en pojke i vecka 24+6. Har en dotter sen innan född vecka 36+6 pga havandeskapsförgiftning och denna gången fick jag högt blodtryck redan vecka 21.

    Har jätte ont i hjärtat, kan inte sova, jag tänker bara på att det är mitt fel... Jag snusade i graviditeten, men hade slutat innan allting hänt. I fredags lyssnade hjärtat och allting såg fint ut, men i måndags hittade vi ingen hjärtljud.

    Snälla hjälp mig för jag orkar inte mer. Tänker bara på att det är mitt fel. :(((

  • Svar på tråden Änglamamma. Är det mitt fel?
  • Anonym (Erika)

    Prata med din barnmorska/läkare om din oro och dina frågor. Där kan du få professionella svar utifrån din situation.

    Jag beklagar din/er förlust och hoppas att du skall få svar av dem som kan lyfta den här bördan från dina axlar.

  • Anonym (Trist)

    Jag är ledsen för din skull. Tyvärr går det ju inte att säga om det hade med snusandet att göra eller ej, det kommer du troligtvis aldrig få svar på. Kanske det kunde vara bra för dig att gå och prata med en psykolog om ditt mående?

    Det är bara att försöka släppa skuldbeläggandet, för oavsett vilket så kvittar det nu. Det skulle troligtvis inte kännas bättre för dig om du fick veta att det vet ditt fel. Och var det inte ditt fel så är det en enorm sorg att ha förlorat ditt barn ändå. Så försök att glömma tankarna kring vems felet var.

    Som en annan har skrivit här så är det ju dock nödvändigt att inte snusa om du blir gravid igen. Dels för barnet och dels för att slippa den här typen av tankar om något mot förmodan skulle gå fel i nästa graviditet.

    Stora kramar till dig, hoppas att du får stöd och hjälp nu.

  • MammaTillDansband

    Nej, det är verkligen inte ditt fel! Blir så arg när jag ser empatilösa personer som försöker skamma dig för att du snusat tidigt i graviditeten, det är det sista du behöver nu.
    Nu behöver du vara snäll mot dig själv, sörj men anklaga inte dig själv. Lättare sagt än gjort, jag vet. Jag är också änglamamma, och jag har tänkt samma saker ibland. Även om jag intellektuellt sett vet att jag gjort allt jag kunnat under graviditeten för att min son skulle må bra, så är det en liten ful figur som viskar "tänk om bara..."
    Jag beklagar din fruktansvärda förlust!

  • Anonym (Trist)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-01 22:42:44 följande:

    Nej, det är verkligen inte ditt fel! Blir så arg när jag ser empatilösa personer som försöker skamma dig för att du snusat tidigt i graviditeten, det är det sista du behöver nu.

    Nu behöver du vara snäll mot dig själv, sörj men anklaga inte dig själv. Lättare sagt än gjort, jag vet. Jag är också änglamamma, och jag har tänkt samma saker ibland. Även om jag intellektuellt sett vet att jag gjort allt jag kunnat under graviditeten för att min son skulle må bra, så är det en liten ful figur som viskar "tänk om bara..."

    Jag beklagar din fruktansvärda förlust!


    Men hjälp! Hur vet du att snusandet inte påverkade graviditeten?! Du skriver att du intellektuellt sett vet att du gjorde allt du kunde under graviditeten för att din son skulle må bra. Det är ju tyvärr inte fallet för TS. Alla vet att rökning och snusning under graviditet är ett stort nej. Det är farligt för fostret. Sen är det ingen som kan svara på varför bebisen dog. Och det är hemskt för TS såklart, men det är viktigt att inte ljuga och säga att missfallet inte kan ha berott på snusningen. För det kan ha berott på det. Jättesorgligt oavsett. Såhär skriver Snusbolaget om snusning under graviditet:

    Det är nikotinet i snus som orsakar de flesta riskerna för fostret och därför är det lika illa att snusa under graviditeten som att röka cigaretter. Nikotinet gör att blodet flödar sämre i livmodern och moderkakan. Det gör att fostret får mindre syre och mindre näring och inte kan växa som det ska. Barnet blir tillväxthämmat.

    Nikotin ökar också risken för andra komplikationer som:

    ? För tidig födsel.

    ? Moderkaksavlossning.

    ? Ökad risk för missfall eller att fostret dör i magen.

    ? Ökad risk för plötslig spädbarnsdöd när barnet väl är fött.

    Mer information hittar du på 1177.se.
  • Anonym (Hola)

    Är ledsen för vad du gått genom, kan inte ens föreställa mig det.

    Det är svårt o säga att "ja det är ditt fel" eller "nej det spelade ingen roll". Man att barn dör i magen, föds för tidigt eller dör i plötsligt spädbarnsdöd är bevisat i samband med nikotin, narkotika o alkoholmissbruk.

    Har en kompis vars dotter föddes i vecka 33, och dog månaden senare i plötsligt spädbarnsdöd. Troligen relaterat till att mamman rökte undre graviditeten.

  • MammaTillDansband

    Jag förstår att de citerade skribenterna är anonyma:


    Anonym (Trist) skrev 2020-02-02 07:11:12 följande:
    Sen är det ingen som kan svara på varför bebisen dog. Och det är hemskt för TS såklart, men det är viktigt att inte ljuga och säga att missfallet inte kan ha berott på snusningen. För det kan ha berott på det. Jättesorgligt oavsett. 
    Men seriöst! Kan du ens tänka dig hur det känns att förlora ett önskat, älskat barn??
    Du smyger in några pliktskyldiga "hemskt" och "jättesorgligt", och sen lägger du in ett långt och mycket skuldbeläggande inlägg om alla förfärliga saker som det finns en ökad risk för om en gravid kvinna använder nikotin. TS vill ha hjälp att hantera sina skuldkänslor, inte få ännu mera skuldkänslor!
    Anonym (Hola) skrev 2020-02-02 15:59:16 följande:

    Är ledsen för vad du gått genom, kan inte ens föreställa mig det.

    Det är svårt o säga att "ja det är ditt fel" eller "nej det spelade ingen roll". Man att barn dör i magen, föds för tidigt eller dör i plötsligt spädbarnsdöd är bevisat i samband med nikotin, narkotika o alkoholmissbruk.


    ...och eftersom du inte kan föreställa dig, så borde du vara tyst! Och tänka efter vad du själv skulle vilja höra om du förlorat ett barn?
    C:a 700 barn dör årligen enligt Spädbarnsfonden, en skrämmande hög siffra. Varje barns död är en tragedi. Att enbart nämna nikotin, narkotika och alkoholmissbruk är ett sätt för dig att slå ifrån dig, tror jag, att det inte kan hända dig för du är minsann duktig och röker, knarkar och dricker inte. Men vet du vad, det gör inte jag heller.
    I de flesta fall finns ingen förklaring till varför barnet dog, om det inte finns en bakomliggande sjukdom hos barnet eller mamman, vilket det ibland gör.

    TS, jag är så fruktansvärt ledsen för att du först förlorat ditt barn, och sen när du vänder dig hit för stöd och hjälp att hantera din sorg och dina skuldkänslor möts av denna skitstorm.
    Kram på dig, du får gärna skriva PM om du vill och orkar!

  • Anonym (Hola)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-02 16:32:37 följande:

    Jag förstår att de citerade skribenterna är anonyma:

    Men seriöst! Kan du ens tänka dig hur det känns att förlora ett önskat, älskat barn??

    Du smyger in några pliktskyldiga "hemskt" och "jättesorgligt", och sen lägger du in ett långt och mycket skuldbeläggande inlägg om alla förfärliga saker som det finns en ökad risk för om en gravid kvinna använder nikotin. TS vill ha hjälp att hantera sina skuldkänslor, inte få ännu mera skuldkänslor!...och eftersom du inte kan föreställa dig, så borde du vara tyst! Och tänka efter vad du själv skulle vilja höra om du förlorat ett barn?

    C:a 700 barn dör årligen enligt Spädbarnsfonden, en skrämmande hög siffra. Varje barns död är en tragedi. Att enbart nämna nikotin, narkotika och alkoholmissbruk är ett sätt för dig att slå ifrån dig, tror jag, att det inte kan hända dig för du är minsann duktig och röker, knarkar och dricker inte. Men vet du vad, det gör inte jag heller.

    I de flesta fall finns ingen förklaring till varför barnet dog, om det inte finns en bakomliggande sjukdom hos barnet eller mamman, vilket det ibland gör.

    TS, jag är så fruktansvärt ledsen för att du först förlorat ditt barn, och sen när du vänder dig hit för stöd och hjälp att hantera din sorg och dina skuldkänslor möts av denna skitstorm.

    Kram på dig, du får gärna skriva PM om du vill och orkar!


    Klart barn kan dö av andra anledningar. Men detta är dem faktorerna man själv kan påverka som gravid.

    Tycker du låter extremt otrevlig faktiskt.

    Jag sa aldrig att det var TS fel eller att det inte var det. Varför hennes barn sorgligt nog dog är svårt att avgöra.
Svar på tråden Änglamamma. Är det mitt fel?