• Anonym (IS)

Skuldsanering & makes fordon

Jag ska ansöka om skuldsanering.

Min make står som ägare på alla fordon & jag blir orolig att dom kommer kräva att nån bil säljs. De är alltid han som betalat på alla fordon.

Skuldrådgivaren kunde inte svara på de.

Nån som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Skuldsanering & makes fordon
  • Anonym (Ägareoviktigt)

Du är orolig över att "din" bil ska behöva säljas så att fordringsägarna kan få tillbaka de pengarna och att du ska få det lite mer obekvämt under din skuldsaneringstid?

Tja, Kronofogden har för några år sedan fått större utrymme att beslagta bilar och annat som någon annan står som officiell ägare till där det faktiskt är någon annan som använder i verkligheten. Väldigt bra lagändring tycker jag.

• XLinaX

Det är inte vem som står skriven på bilen när Kronofogden kontrollerar om den kan utmätas utan vem som har den i besittning. Det vill säga den som dagligdags nyttjar bilen. Den personen som använder bilen anses vara ägare och Kronofogden KAN utmäta den. En bestämmelse i utsökningsbalken gör detta möjligt och det är inte Kronofogden som har bevisbördan utan ni.

Denna regel är till för att inte släkt och vänner ska kunna ha bilar skrivna på sig som egentligen är gäldenärens.

Men detta betyder inte att en gäldenär inte kan äga eller nyttja en bil. Man har rätt till en bruksbil om man behöver för tex jobb eller bor långt ifrån fungerande allmänna kommunikationer.

• Anonym (IS)

de är min make som använder bilarna då jag inte har körkort ska jag tillägga.

• XLinaX
    Anonym (IS) skrev 2020-02-01 10:00:49 följande:

de är min make som använder bilarna då jag inte har körkort ska jag tillägga.

Då är det inga problem. Bilarna kan inte utmätas för dina skulder.

Även om ni är gifta så äger var och en sina ägodelar. Däremot förväntas han bidra mer till er försörjning. Förbehållsbeloppet som du får behålla varje månad är lägre om din man beräknas att kunna försörja dig.
  • Mackan1978

Ni kommer att tvingas avyttra samtliga bilar.

• Anonym (A)
    Mackan1978 skrev 2020-02-01 10:32:02 följande:

Nej absolut inte.
  • XLinaX
    Mackan1978 skrev 2020-02-01 10:32:02 följande:

Absolut inte. Varför är du löjlig och skriver så?
  • Mackan1978

För det första så är jag inte löjlig.

För det andra så är jag rätt säker på min sak.

• Anonym (Br)

Dina skulder kan aldrig bli hans skulder. Men indirekt kommer han att påverkas då hans inkomst gör att du får ett lägre förbehållsbelopp.

Om du inte har körkort så kommer de ju inte anta att någon av bilarna egentligen är dina, så de kommer inte ta dem.

• Anonym (Ägareoviktigt)
    Mackan1978 skrev 2020-02-01 12:45:44 följande:

Du är säker på något som är helt fel? Okej...
  • Mackan1978

Jag vågar inte säga hur det blir i ett parförhållande. Men om man genomgår ett skuldsaneringsprogram så lever man verkligen på existensminimum under många år, hae man det så, så innebär det att man inte har råd med bilar.

• Cheescake
    Mackan1978 skrev 2020-02-01 17:57:23 följande:

Jag vågar inte säga hur det blir i ett parförhållande. Men om man genomgår ett skuldsaneringsprogram så lever man verkligen på existensminimum under många år, hae man det så, så innebär det att man inte har råd med bilar.

Och ts har varken bilar eller körkort. Så du har fel i denna saken.
  • Anonym (Ts)

Men det är ju TS som har skuldsanering och inte hennes man. Hon har ju tydligen råd med flera bilar.
  • Anonym (....)
    Mackan1978 skrev 2020-02-01 12:45:44 följande:

Härligt där du först är stensäker, och sedan inser att du faktiskt inte vet. Fina råd du kommer med. Ts är säkert väldigt tacksam för sina ambivalenta råd.
  • MammaTillDansband

Du båda mansplainar och killgissar på ett mycket övertygande sätt (oavsett ditt genus). Beklagligtvis har du fel.
    Den som genomgår skuldsanering betalar på sin skuld 10 månader om året i 5 år, sen är hen skuldfri. Under skuldsaneringstiden (och även den tid som en skuldsatt utan skuldsanering har löneutmätning) får hen behålla ett förbehållsbelopp som ska täcka hens (och eventuell familjs) levnadskostnader. Beloppet är f ö högre än det existensminimum du skriver om, jag antar att du menar riksnormen för försörjningsstöd från socialtjänsten.
    Och den som genomgår skuldsanering har absolut råd med bil, om det är nödvändigt. En av posterna i förbehållsbeloppet är nämligen kostnader för att transportera sig till/från jobbet, och detta kan innebära bil om man t ex bor på landet. Annars får man behålla pengar till månadskort i kollektivtrafiken.
    Har man bil får den inte vara för dyr, men en något äldre bil som inte har något större värde kommer inte Fogden och hämtar!

Så TS, din mans bilar är inte i fara, speciellt eftersom du inte har körkort! Är de däremot lyxbilar värda flera miljoner kan det vara så att du nekas skuldsanering, men det är ju mycket ovanligt.
  • Anonym (A)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-01 22:13:23 följande:

Du båda mansplainar och killgissar på ett mycket övertygande sätt (oavsett ditt genus). Beklagligtvis har du fel.

Den som genomgår skuldsanering betalar på sin skuld 10 månader om året i 5 år, sen är hen skuldfri. Under skuldsaneringstiden (och även den tid som en skuldsatt utan skuldsanering har löneutmätning) får hen behålla ett förbehållsbelopp som ska täcka hens (och eventuell familjs) levnadskostnader. Beloppet är f ö högre än det existensminimum du skriver om, jag antar att du menar riksnormen för försörjningsstöd från socialtjänsten.

Och den som genomgår skuldsanering har absolut råd med bil, om det är nödvändigt. En av posterna i förbehållsbeloppet är nämligen kostnader för att transportera sig till/från jobbet, och detta kan innebära bil om man t ex bor på landet. Annars får man behålla pengar till månadskort i kollektivtrafiken.

Har man bil får den inte vara för dyr, men en något äldre bil som inte har något större värde kommer inte Fogden och hämtar!

Så TS, din mans bilar är inte i fara, speciellt eftersom du inte har körkort! Är de däremot lyxbilar värda flera miljoner kan det vara så att du nekas skuldsanering, men det är ju mycket ovanligt.

Mycket bra förklarat. Min sambo har skuldsanering och det är precis så som du beskrivit.
Svar på tråden Skuldsanering & makes fordon