• Bebismamma

Utredningshem?

Är det någon som har erfarenhet av utredningshem för mor/barn? Positiva / negativa erfarenheter? Vad är skälen till att ni placerades där?

• Svar på tråden Utredningshem?
  • Anonym (Soc.)

Jag har positva erfarenheter i egenskap av placerande socialsekreterare.

Dels erfarenheter av att föräldrar som brister under sin placering fått hjälp och vägledning så att de sedan kunnat komma hem med sina barn under trygga former och bli fungerande föräldrar.

Men även på det sättet att allvarliga brister hos föräldrar vid en sådan placering har kunnat upptäckas så att barnet sedan kunnat avlägsnas från farliga förhållanden som ej går att åtgärda på ett rimligt sätt. Det senare är givetvis en tragedi på många sätt men samtidigt tur att man kunnat upptäcka detta innan nåt mycket allvarligt skett.

Målet är att föräldrar och barn ska kunna vara tillsammans på ett fungerande sätt. Målet med en placering på utredningshem är aldrig att sätta dit nån. Samarbeta, samarbeta, samarbeta är mitt råd...

• Anonym (Mamma mu)

Jag var på ett sådant hem som mamma. Jag hade en 2-åring och var gravid med nästa. Jag behövde stöd och hjälp i min mammaroll av flera skäl och jag fick verkligen det också både där på plats men även när jag väl kom hem i en väl utarbetad handlingsplan.

Otroligt fantastisk tid men det var tufft så in i helvete..

Svar på tråden Utredningshem?