• Nancymaddo

    Jag vet inte vart jag ska bo någonstans

    Hej jag har ett problem men jag vill inte höra att det inte är allvarligt nog för det har jag hört många gånger, och bara seriösa svar.
    Det är så rörigt så jag vet knappt vart jag ska börja.
    Jag är 26 år och bor i Skåne. Jag bodde i Blekinge innan och var tvungen att flytta hem till Skåne igen, då jag gick ut skolan där och ville flytta hem till Skåne igen. Men i med att jag inte har något arbete så fick jag bo hemma hos mina föräldrar tillfälligt.
    Jag har nu bott här "tillfälligt" i säkert fyra år. För att mitt problem är också att jag har svårt att hitta arbete, och Arbetsförmedlingen är ingen hjälp överhuvudtaget.
    Och det största problemet är att jag inte trivs hemma för att min pappa finns här, han får mig att må psykiskt dåligt. Vill inte skriva i detalj såhär öppet varför men han gör det. 
    Just nu på Arbetsförmedlingen kommer jag antingen få gå en utbildning i mars, vilket betyder att jag kommer få bo här hemma i ett år till, eller få stöd och matching, vilket inte heller garanterar något.
    Mina vänner har sagt till mig att kontakta socialen, den delen som har hand om folk över 25 år. Men de svarar bara att detta inte är viktigt eller att alla äldre och invandrare har förtur, och det förstår jag så klart, men detta är viktigt. Jag har flera gånger velat avsluta det för jag orkar inte mer. Det är inget jag kommer göra för jag har mått väldigt dåligt förr så det hjälper inte. Men att tankarna finns där igen, skrämmer mig. 
    Så jag måste göra något åt detta. Jag vet inte riktigt vad jag söker för svar från folk, men bara något tips överhuvudtaget. Något ställe som kan hjälpa mig med boende, eller ersättning, eller snabbare sätt och få jobb. Vad som helst.
    Tro mig jag tar emot vilken hjälp som helst...
    Vill bara lägga till att min pappa är absolut inte fysisk mot mig, han slår mig INTE, men det går inte att prata med honom, det har jag försökt, och det känns bara värre efteråt.
    Jag känner mig fast!
  • Svar på tråden Jag vet inte vart jag ska bo någonstans
  • Anonym (??)

    Kan du och en kompis dela på en lite lägenhet, så blir inte hyran så hög? Eller annonsera efter en room mate så kan ni leta lägenhet tillsammans. Någon slags försörjning kommer du väl ha, kanske försörjningsstöd. 

  • Nancymaddo

    Jag har 1000 i ersättning från Arbetsförmedlingen, men ibland får jag ingenting för de gör som de vill. Och alla mina vänner bor med sina partners.

  • Anonym (Anna)

    Vad för jobb söker du? Söker du i närliggande städer/hela landet? Söker du även "enkla" jobb som städ, kassa etc?
    Menar du att dina föräldrar försörjer dig?

  • Nancymaddo
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 20:51:18 följande:

    Sök jobb i hela landet, du har inte lyxen att välja var du vill bo.


    Jag skrev precis att jag bara ville ha seriösa svar, du behöver inte trycka ned mig. Jag har inte någonstans skrivit att jag inte söker jobb överallt, det gör jag. Men jag har problem med att klara av jobb och det kan inte jag hjälpa. Ska du bara trycka ned folk kan du skriva någon annanstans.
  • Nancymaddo
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-01 20:57:47 följande:

    Vad för jobb söker du? Söker du i närliggande städer/hela landet? Söker du även "enkla" jobb som städ, kassa etc?
    Menar du att dina föräldrar försörjer dig?


    Jag söker överallt men i med att jag har problem när jag arbetar så kan jag bara söka vissa jobb. Jag försöker att söka allting så gått jag kan ändå. Men med tanke på det så är det ju inte många ställen som tar emot en. Jag vill ju helst bli lokalvårdare i med att jag är bäst inom det men numera krävs det oftast utbildning inom det. Så ja jag söker överallt så gått jag kan.
    Jag får 1000 i månaden av Af så har inte så mycket val. De lurar mig väldigt mycket också. Jag är för tillfälligt skyldig dem 10 000 för något som de gjorde fel. Men det är min mamma som arbetar, inte pappa. Jag hade mer än gärna bott med min mamma, och jag hade gärna bott med pappa också men han har blivit väldigt konstig och han tar ut det på mig. Han har blivit en helt annan person.

  • Nancymaddo
    Anonym (??) skrev 2020-02-01 20:27:05 följande:

    Kan du och en kompis dela på en lite lägenhet, så blir inte hyran så hög? Eller annonsera efter en room mate så kan ni leta lägenhet tillsammans. Någon slags försörjning kommer du väl ha, kanske försörjningsstöd. 


    Får svara igen för visste inte hur man citerade. Jag tjänar bara 1000 i månaden så kommer inte så långt på det. Och mina vänner bor redan med andra.
  • Tow2Mater
    Nancymaddo skrev 2020-02-01 21:05:33 följande:
    Jag skrev precis att jag bara ville ha seriösa svar, du behöver inte trycka ned mig. Jag har inte någonstans skrivit att jag inte söker jobb överallt, det gör jag. Men jag har problem med att klara av jobb och det kan inte jag hjälpa. Ska du bara trycka ned folk kan du skriva någon annanstans.
    Det var ett helt seriöst svar; då du sa "ville flytta hem till Skåne igen". Hur annars ska det tolkas?
  • Anonym (Vera)

    Vad är det för problem du har med att klara av jobb? Är dte något som går att lösa? Isåfall kan du söka en YH-utbildning. De är ofta på kanske 1,5 år och du kan ta csn-lån. En stor fördel med YH är att det oftast är bristyrken och lätt att få jobb efteråt.

    Med CSN lån har du råd att hyra en billig lägenhet eller bli inneboende hos någon.

  • Nancymaddo
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 21:24:17 följande:
    Det var ett helt seriöst svar; då du sa "ville flytta hem till Skåne igen". Hur annars ska det tolkas?
    Nu får du lära dig och läsa, jag skrev att jag flyttade till skåne för att jag ville det då. Jag har inte skrivit att jag tvunget ska bo i skåne nu.....
  • Tow2Mater
    Nancymaddo skrev 2020-02-01 21:31:35 följande:
    Nu får du lära dig och läsa, jag skrev att jag flyttade till skåne för att jag ville det då. Jag har inte skrivit att jag tvunget ska bo i skåne nu.....
    Bra, du söker jobb i hela landet då. Du följer ju redan mitt råd, så vad är problemet? Kanske lite bättre attityd skulle hjälpa i ditt jobbsök?
  • Anonym (Ida)

    Kan du söka någon utbildning och på så vis få CSN? Då får du runt 9000 kr i månaden i lån och bidrag så att du kan flytta hemifrån, plus att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden i framtiden.

  • camomill

    Jadu, tråkigt läge du har hamnat i. Min spontana tanke är vad du har jobbat med innan och vilka erfarenheter du har av yrkeslivet? Vilka typer av jobb har du sökt? Vad är det för utbildning du ska gå som startar nu i mars?

    Sök annars en högskoleutbildning i en annan del av landet. Då brukar man få förtur på studentbostäder och med CSN får man lite över 10000kr/månad.

Svar på tråden Jag vet inte vart jag ska bo någonstans