• Asterasivol

    Få barn och fortsätta studera?

    Halloj! Vi är ett par som längtar efter att bilda familj. Jag går andra terminen på en 3årig utbildning och min sambo arbetar heltid som snickare. Jag har nog ingen vidare sgi att tala om, min sambo har dock.

    Skulle vi göra "det mest logiska" så skulle det eventuellt innebära att jag läste färdigt, skaffade ett jobb och blev gravid efter ett halvår. Det innebär alltså typ 2,5 år om allt klaffar. Vi VILL inte vänta så länge, eller vi kommer inte vänta så länge. (DET JAG BER OM NU ÄR INTE TIPS SOM BESKRIVER ATT MAN KAN PAUSA STUDIER) Jag vill heller inte pausa mina studier (vägrar hamna i en kvinnofälla hehe, samt min sgi är relativt kass) och min sambo är helt med på den biten.

    Så, vi har en, kanske något naiv, plan som innebär att vi blir gravida (om ifall, förhoppningsvis, peppar peppar och allt det där) i septemberish och vi får en liten i slutet av år 3, termin 4, alltså juni 2021. Jag är föräldraledig under sommaren och min sambo tar ut semester och föräldraledighet som vi känner att vi behöver. Sedan när termin 5 drar igång så är jag i skolan de dagar jag behöver ( är i skola ca 1 dag i veckan, resten självstudier) och sambon föräldraledig ca 3 dagar i veckan. Vi hoppas att det kan funka med amning då mina studier är så flexibla.

    Denna plan kommer ju innebära att jag går sista året med en nyfödd. Ska tilläggas att vi har ett bra stöd från familj och att sambon mer än allt helst vill vara hemma heltid från dag 1.

    Nu till mina frågor:

    * Är detta realistiskt??

    * Har någon här gjort på samma sätt? Hur har det funkat för er? Har ni orkat genomföra sista året med en bebis? Vad var lätt och positivt? Vad var utmanande?

    * Hur funkade ekonomin?

    * Hur upplevde er sambo saken?

    * Hur har reaktioner på ert val av "uppdelning" varit?

    Ojoj så långt det blev. Mina tankar har snurrat en del och jag är nog en människa som behöver tänka och analysera sådant jag tar mig för. Hoppas ni som har liknande erfarenheter hittar hit och vill dela med er!

    Tack!

  • Svar på tråden Få barn och fortsätta studera?
  • Tow2Mater

    Det är väl ingen storre skillnad mot att jobba med bebis, bara du har någon annan än dig själv (pappan eller utomstående) som kan ha barnet medan du studerar.

  • Asterasivol
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 00:16:09 följande:

    Det är väl ingen storre skillnad mot att jobba med bebis, bara du har någon annan än dig själv (pappan eller utomstående) som kan ha barnet medan du studerar.


    Det är sant. Jag tänker mest på att det ofta är kvinnan som är hemma första tiden, vet dock inte hur länge som är normalt? Det är självklart väldigt individuellt men känns rimligen som att det brukar vara mer än 2 månader. Därför hade det varit roligt att höra hur andra i liknande situation upplevt och hanterat det.

    Jag håller med om att det är viktigt med stöd!
  • Anonym (Kan funka)

    Det kan funka om det går som planerat men vad händer om du blir superillamående under själva graviditeten och inte kan plugga?

  • Anonym (Allt går)

    Allt funkar så länge man har rätt inställning. Absolut kan ni skaffa barn nu, din sambo är föräldraledig och du fortsätter studera. De resulterar i lägre inkomst, men de funkar.

    Sedan spelar de ju även stor roll vad du studerar.

    Jag blev gravid i termin 4 (av 6), jag studerar till sjuksköterska och har väldigt mycket VFU. Hela termin 4 var inprincip VFU, vilket gick bra för då var jag ju gravid och kunde fortsätta, sen termin 5 var väldigt enkel och jag kunde göra den höggravid. Födde barn sista dagen av termin 5. I höstas började T6, jag gjorde första delen av terminen, skrev ett examensarbete med en bebis hemma, de funkade, för hennes första tid sov hon ju mest. Men sista kursen, andra halvan av termin 6 tog jag studie uppehåll, för de är bara praktik och för oss skulle de inte funka att sambon är hemma, då inkomsten skulle bli alldeles för låg, + att jag inte vill förlora denna underbara tid med min dotter.

    Men som sagt, allt går om man vill.

  • Anonym (Mamma till 2)

    Kom ihåg att risken är rätt stor att du inte klarar av att plugga heltid hela graviditeten. Med barn ett fick jag så stor foglossning från. V 10 att jag inte kunde sova och absolut inte sitta ner. Sista månaderna kunde jag inte gå. Då var det skönt med ett välbetalt jobb och hög sgi. Min man tog ledigt sista månaderna för att hjälpa mig.

    Vi ville också ha gott om tid båda två att njuta av bebisen. Vi var föräldralediga båda två flera månader samtidigt med båda barnen. Det var bra för relationen och nödvändigt då ingen fick sova alls under nätterna..

    Vet vänner som tvingats bli sjukskrivna rätt länge pga blodtryck, illamående, tidiga värkar mm.

  • Guldbarb

    Jag började studera när min äldsta var 4 månader. Studerade på distans med grupparbeten och 1 dag i veckan i närliggande skola plus ca 2 dagar i månaden i annan stad. När jag började studerade sambon också på distans så vi var båda hemma och de följde med vid övernattning så länge sonen ammade.

    Yngsta sonen var 6 månader när jag blev färdig. Jag tog inget uppehåll och sambon som numera jobbar tog föräldraledigt vid behov. Det var tufft från och till (åkte på gravid depression och förlossnings depression) men klarade av att ta examen.

  • Anonym (Det kan funka)

    Får ni ett friskt och enkelt barn så kan det absolut fungera. Har haft flera studiekamrater som gjort liknande den plan ni har. Tex en tjej fortsatte plugga och pappan var föräldraledig, de dagar hon hade skola följde hela famljen med så hon kunde amma i pauserna. För mig hade det inte fungerat och jag tog ett års uppehåll.

    Kör på! Skulle ni upptäcka att något förhindrar er plan så är det ju bara att tänka om.

Svar på tråden Få barn och fortsätta studera?