Vilken mat växer listeria/toxoplasma i? Öppnade brukar i kylskåpet? Gravid
Är gravid i vecka 32, och har ändå ännu inte fått helt kläm på hur detta med skadliga bakterier för gravida fungerar. Kan listeria växa i vilka produkter som helst? Samt är det en bakterie som finns i produkten från början, som sedan växer till sig? Eller är det något som uppkommer i alla produkter efter dem blivit dåliga?
Mycket att hålla koll på.. och jag är lite nojig då jag nyligen upptäckt att vi här hemma är oerhört dåliga på att slänga öppnade burkar i kylen, som tex sylt, taco-sås och liknande. Min sambo brukar alltid gå efter bäst före datum, men det gäller ju oöppnade förpackningar vet jag & våra burkar kan lätt stå någon månad i kylen innan de slängs- har inte regerat på detta förrän nu när det är 8 veckor kvar till BF, lätt att vara efterklok.
Någon som vet hur riskabla sådana burkar är att äta efter någon vecka öppnad, och då menar jag när det gäller farliga bakterier, inte bakterier som gör en lite dålig i magen endast utan sådant som är farligt för fostret? Samt vad listeria /toxoplasma egentligen växer i?