• Sun 2 Feb 2020 08:25
    509 visningar
    4 svar
    4
    509

    Berätta för kollegor, ev. hotande missfall v.12

    Jag fick åka akut till gyn i fredags pga blödningar, bebis va okej men läkaren såg blod i livmodern. Antagligen en kant på moderkakan som blöder. Fick tabletter som är blödningshämmande och skulle ta det lugnt, gärna vara hemma kommande vecka, blev dock inte sjukskriven i det här läget- vi ska höras igen i kommande vecka. Hon sa "är det bara denna vecka så är det ju bara att du är hemma och är sjuk". Jag hoppas det blir bättre så jag kan jobba på torsdag igen men kommer vara hemma mån-ons iallafall. Nu till min egentliga fråga med detta i bakgrunden. Jag jobbar med ett litet team på 3 personer till och min chef sitter i annan stad. Jag tänkte jobba hemifrån från soffan och det är inga problem men vi brukar alltid säga varför vi ska jobba hemifrån ffa om det är flera dagar. Skulle ju kunna säga att jag har influensa men jag gillar inte att ljuga. Till saken hör att jag varit borta ganska mkt sen tvååringen började förskola i september, tagit den mesta vabben och sen har jag själv blivit smittad och varit hemma sjuk vid några tillfällen. Är den enda med barn på jobbet så i relation till de andras frånvaro blir min stor. Frågan är, ska jag gå official på måndag och berätta för teamet och berätta att jag pga komplikationer behöver ta det lugnt och jobba hemifrån? Skulle helst berätta när vi ses fysiskt och berätta för chefen först, träffar honom på torsdag om jag jobbar då, han konmer till oss då så jag hade nog tänkt berätta då. Har kub på torsdag efter jobbet och är i v.12 nu. Eller ska jag bara ljuga och säga att jag har influensa eller vinterkräksjukan och berätta senare? Hur hade ni gjort? Vi är ganska nära i teamet eftersom vi är få och jobbar mycket ihop men två st är väldigt nya och känner dem inte så väl ännu.

  • Svar på tråden Berätta för kollegor, ev. hotande missfall v.12
  • Sun 2 Feb 2020 08:36
    #1

    Själv hade jag berättat sanningen om ni ändå står så nära varandra. Jag är i v 8 men pga yrsel och illamående har jag varit tvungen att berätta för cheferna och en begränsad mängd kollegor då jag är sjukskriven, arbetsplatsen är ny sedan november.

  • Sun 2 Feb 2020 08:55
    #2
    sigge1235 skrev 2020-02-02 08:25:40 följande:

    Frågan är, ska jag gå official på måndag och berätta för teamet och berätta att jag pga komplikationer behöver ta det lugnt och jobba hemifrån? Skulle helst berätta när vi ses fysiskt och berätta för chefen först, träffar honom på torsdag om jag jobbar då, han konmer till oss då så jag hade nog tänkt berätta då. Har kub på torsdag efter jobbet och är i v.12 nu. Eller ska jag bara ljuga och säga att jag har influensa eller vinterkräksjukan och berätta senare? Hur hade ni gjort? Vi är ganska nära i teamet eftersom vi är få och jobbar mycket ihop men två st är väldigt nya och känner dem inte så väl ännu.


    Nej! Man diskuterar inte sådana privata saker på arbetet som eventuellt missfall! Du behöver inte ljuga heller, låt bara bli att tala om varför. Om chefen undrar kan du bara be om ett intyg från läkaren.
  • Sun 2 Feb 2020 13:33
    #3

    Jag hade absolut berättat varför jag var hemma. Men det beror ju på hur man är som person. Mortiscia ovanför tycker tvärtom. Hade det varit jag så hade jag tyckt att det var skönt att kollegorna och chefen vet om att jag är gravid, och skulle du oturligt nog få missfall så skulle de ta bättre hänsyn till dig efteråt. För mig vore det värsta att behöva gå till jobbet och låtsas som ingenting hänt. Men vi är alla olika. Hoppas blödningen lägger sig <3

  • S23
    Sun 2 Feb 2020 17:31
    #4

    Kanske är det dumt att gå till jobbet efter bara tre dagar? Vad kände om det blir ett missfall och du inte hållit dig till läkarens rekommendationer? Hur kommer du må över det isf? Oavsett om ett missfall lika gärna hade kunnat ske ändå.

    Pga kemikalier i arbetet blev jag tvungen att berätta på jobbet redan i vecka 5. Jag upplevede det som skönt att kunna få förståelse för hur man mår. Men man bör ju vara beredd på att klara av att alla vet om ett eventuellt missfall sedan

Svar på tråden Berätta för kollegor, ev. hotande missfall v.12