• Sun 2 Feb 2020 13:51
    2078 visningar
    1 svar
    1
    2078

    diafragmabråck efter graviditet

    Hej!
    Jag har efter graviditeten fått ett starkt förvärrat diafragmabråck (har ej gjort gastroskopi, men allt talar för det, och läkare tror detta)
    Hade tidigare mest bara slem i halsen i flera år utan att någon hittade vad det var, och efter förlossningen startade de riktiga problemen som kvävningskänsla, slem i halsen, ständig hosta så att jag väckte mitt barn, en känsla av att något sitter fast i bröstet mm. 
    Det är bättre nu tack vare diverse mediciner. Men har fortfarande kvar hosta, kittlande i halsen. Och det är väldigt påfrestande. Jag har alltid varit rädd för cancer exempelvis, och är väl lite hypokondrisk. Så det blir ju extra jobbigt att diafragmabråck förhöjer cancerrisken i strupen, plus att omeprazole också höjer risken för magcancer. Och det blir som att välja mellan pest eller kolera. Det är väldigt påfrestande att nästan aldrig känna sig frisk. 
    Finns det fler i min situation? Som blivit förvärrade efter graviditet eller som bara har det och vill dela med sig?
    Jag förstår förstås att det hade kunnat vara värre. Men ändå, detta påverkar min vardag mycket.
    Har testat massa huskurer och nästan alla magmediciner på marknaden, tycks bara vara omeprazole  som hjälper, och iqoro som jag verkligen hoppas ska hjälpa fullt ut, och som redan hjälpt mig mycket men inte helt (ännu?).
    Det märkliga var också att jag hade en nästan helt bra månad när jag snusade och använde iqoro, sedan när jag slutade så blev det dåligt, trots att jag börjat igen. Men det är väl basiskt har jag hört, så kan ju vara därför. Dock fastnade mat i strupen när jag snusade. 
    Är det någon som har något tips? tankar att dela med sig av är jag tacksam för det.  
     

  • Svar på tråden diafragmabråck efter graviditet
  • Sun 2 Feb 2020 14:41
    #1

    Jag fick antagligen också bråcket efter min graviditet. Det var min tandläkare som reagerade på att jag hade frätskador (av daglig halsbränna) på tänderna så fick göra gastroskopi som visade att jag hade ett bråck på två centimeter, alltså inte så stort. Efter att ha gått med halsbränna varje dag i sex år är jag nu symptomfri då jag medicinerar med Omeprazol varje dag. För mig funkar det att äta bananer när jag får känningar.

Svar på tråden diafragmabråck efter graviditet