• Sun 2 Feb 2020 16:47
    203 visningar
    2 svar
    2
    203

    Endometrios och få barn??

    Jag har ganska nyligen fått reda på att jag har endometrios. Har väldigt mycket känslor och tankar kring detta, om än svåra att identifiera. Tror de bottnar i en rädsla att leva med smärta resten av livet, men kanske främst tankar på hur en ska kunna bli gravid och föda barn naturligt. Vill gärna prata med andra som har samma diagnos och höra era erfarenheter.

    Ska snart på återbesök hos läkaren för att få mer info och tar också tacksamt emot tips på vad en bör fråga om?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Endometrios och få barn??
  • Sun 2 Feb 2020 20:41
    #1

    Jag fick endometrios diagnos när jag var ca 16. Fick hormonbehandling samt opererat mig 4 gånger. Starka smärtstillande. Var livrädd att inte kunna få barn men det hade jag inte behövt vara. Efter första barnet när jag var 24 är jag nästan helt smärtfri, något med hormoner som ändras och jag har inte haft problem på många år så det kan gå bra.

  • Wed 12 Feb 2020 13:45
    #2
    Miratus skrev 2020-02-02 20:41:50 följande:

    Jag fick endometrios diagnos när jag var ca 16. Fick hormonbehandling samt opererat mig 4 gånger. Starka smärtstillande. Var livrädd att inte kunna få barn men det hade jag inte behövt vara. Efter första barnet när jag var 24 är jag nästan helt smärtfri, något med hormoner som ändras och jag har inte haft problem på många år så det kan gå bra.


    Skönt att höra Miratus! Läst så mycket skräckhistorier och ville bara komma i kontakt med någon som haft en positiv upplevelse.

    Var det svårt att få barn? Tog du/ni hjälp?

    4 operationer - var det för cystor då eller för att skrapa bort "prickarna"? Vad var det för hormonbehandling du fick? Jag äter p-piller nu, men får blödningar ändå tyvärr :(
Svar på tråden Endometrios och få barn??