• 34meee

Kommit ur en livskris?

Hej!

Jag vill höra om det är någon som kommit ur en livskris. Fortsatte ni med det ni gjorde under krisen? Vad förändrades? Gjorde ni några stora förändringar?

• Svar på tråden Kommit ur en livskris?
  • 34meee

Livskris i form av identitetskris eller förändringskris.. att man stannar upp och undrar vad man gör med sitt liv?

• Anonym (Ida)

Jag hade en rejäl livskris när jag fyllde trettio och blev dumpad. Allt kändes svart och hopplöst. Jag insåg att jag behövde ta tag i mitt liv och göra vissa förändringar. Jag tog mig ur det genom jävlar anamma: sa till mig själv att inte ge upp. Åkte på en resa ensam, vilket var skitläskigt. Tränade, började dejta, träffade en psykolog, gjorde en skönhetsoperation. Efter åtta månader lyckades jag börja må bättre och sen startade jag en vidareutbildning, tog körkort och träffade mannen jag numera har barn med. Jag vågade! När vi fick vårt första barn hade jag en till livskris, att bli mamma ställde mycket på ända. Även då så tog jag hjälp av en psykolog och tränade mycket, pratade med vänner. Tog hand om mig själv extra mycket. Men inga yttre förändringar. Träning och att prata om problemen är bra! För mig i alla fall.

• 34meee
    Anonym (Ida) skrev 2020-02-04 16:20:54 följande:

Jag hade en rejäl livskris när jag fyllde trettio och blev dumpad. Allt kändes svart och hopplöst. Jag insåg att jag behövde ta tag i mitt liv och göra vissa förändringar. Jag tog mig ur det genom jävlar anamma: sa till mig själv att inte ge upp. Åkte på en resa ensam, vilket var skitläskigt. Tränade, började dejta, träffade en psykolog, gjorde en skönhetsoperation. Efter åtta månader lyckades jag börja må bättre och sen startade jag en vidareutbildning, tog körkort och träffade mannen jag numera har barn med. Jag vågade! När vi fick vårt första barn hade jag en till livskris, att bli mamma ställde mycket på ända. Även då så tog jag hjälp av en psykolog och tränade mycket, pratade med vänner. Tog hand om mig själv extra mycket. Men inga yttre förändringar. Träning och att prata om problemen är bra! För mig i alla fall.

Tack för att du delar med dig.. behöver detta då jag känner att jag är där nu i livet... skönt att du ändå gjorde bra för dig. Vad det att du blev dumpad som va det som utlöste krisen ordentligt eller att du hamna i ett tillstånd där du undra va du håller på med i livet?
  • 34meee

Skönt att höra att man inte är ensam.
  • 34meee
    34meee skrev 2020-02-04 16:25:39 följande:

Skönt att höra att man inte är ensam.

Finns det några fler? Behöver verkligen få höra
  • Anonym (Ida)
    34meee skrev 2020-02-04 16:24:43 följande:

Tack för att du delar med dig.. behöver detta då jag känner att jag är där nu i livet... skönt att du ändå gjorde bra för dig. Vad det att du blev dumpad som va det som utlöste krisen ordentligt eller att du hamna i ett tillstånd där du undra va du håller på med i livet?

Ingen orsak, alla går vi igenom kriser :) Hoppas att du tar dig igenom det, ofta blir man starkare och mer stabil som människa av att ha klarar sig igenom något svårt. När jag var trettio så undrade jag nog mycket vad jag egentligen ville i livet, vem jag var, jag hade pojkvän men var inte nöjd med förhållandet, hade inte fått barn ännu och var stressad över det, hade en osäker jobbsituation. Åldersnoja. Att bli dumpad utlöste en massa jobbiga känslor ovanpå det andra.
  • 34meee
    Anonym (Ida) skrev 2020-02-04 18:02:19 följande:

Ingen orsak, alla går vi igenom kriser :) Hoppas att du tar dig igenom det, ofta blir man starkare och mer stabil som människa av att ha klarar sig igenom något svårt. När jag var trettio så undrade jag nog mycket vad jag egentligen ville i livet, vem jag var, jag hade pojkvän men var inte nöjd med förhållandet, hade inte fått barn ännu och var stressad över det, hade en osäker jobbsituation. Åldersnoja. Att bli dumpad utlöste en massa jobbiga känslor ovanpå det andra.

Va bra att du säger det!. Får jag fråga hur det märks att man tagit sig ur en kris?
  • Anonym (Ida)
    34meee skrev 2020-02-04 18:31:20 följande:

Va bra att du säger det!. Får jag fråga hur det märks att man tagit sig ur en kris?

Det brukar ju gå långsamt mot det bättre. Man känner sig plötsligt gladare, mer modig, mer tillfreds med livet :) Man sover bra och vaknar glad.
  • 34meee
    Anonym (Ida) skrev 2020-02-04 18:33:24 följande:

Det brukar ju gå långsamt mot det bättre. Man känner sig plötsligt gladare, mer modig, mer tillfreds med livet :) Man sover bra och vaknar glad.

Du är till stor hjälp! Jag har känslorna lite upp och ner och vet inte vad jag vill riktigt eller var jag hamnar. Jag är gladare för insett att jag gjort saker på fel sätt i mina dagar. I övrigt så vill jag bara rymma från mitt inre. Låter kanske inte riktigt som jag är helt frisk?
  • Anonym (Ida)
    34meee skrev 2020-02-04 18:44:38 följande:

Du är till stor hjälp! Jag har känslorna lite upp och ner och vet inte vad jag vill riktigt eller var jag hamnar. Jag är gladare för insett att jag gjort saker på fel sätt i mina dagar. I övrigt så vill jag bara rymma från mitt inre. Låter kanske inte riktigt som jag är helt frisk?

Det låter som om du är osäker på vem du är och var du ska i livet. Har du partner, barn? Jobb? Utbildning? Lägenhet? Om du vill rymma från ditt inre så är det en signal att allt inte står väl till inombords. Jag kan bara tala för mig själv, men det var först vid 30 som jag började mogna som vuxen och verkligen ta ansvar över mitt liv. Många lär sig det redan i tjugoårsåldern men jag var nog sen.
  • 34meee
    Anonym (Ida) skrev 2020-02-04 18:47:51 följande:

Det låter som om du är osäker på vem du är och var du ska i livet. Har du partner, barn? Jobb? Utbildning? Lägenhet? Om du vill rymma från ditt inre så är det en signal att allt inte står väl till inombords. Jag kan bara tala för mig själv, men det var först vid 30 som jag började mogna som vuxen och verkligen ta ansvar över mitt liv. Många lär sig det redan i tjugoårsåldern men jag var nog sen.

Jag har inget jobb, ingen färdig utbildning ( plugga juridik ett tag men hoppat av då det va för tufft) ingen lägenhet, ingen direkt partner (han bor i ett annat land). Ja jag vet inte vad jag vill. Jag vill ju bli jurist exempelvis med det går inte nu med mina betyg. Jobb kan jag inte få direkt. Har aldrig jobbat med någonting i mitt liv förutom sommarjobb. Jag är lite rädd för mina egna känslor för jag som sagt vill bara fly mig. Jag hatar den jag är inombords. Jag har ingen känsla förutom att bara överleva. Vet inte om det är normalt?
  • 34meee

Jag har inget jobb, ingen färdig utbildning ( plugga ett tag men hoppat av då det va för tufft) ingen lägenhet, ingen direkt partner (han bor i ett annat land). Ja jag vet inte vad jag vill. Jag vill ju bli jurist exempelvis med det går inte nu med mina betyg. Jobb kan jag inte få direkt. Har aldrig jobbat med någonting i mitt liv förutom sommarjobb. Jag är lite rädd för mina egna känslor för jag som sagt vill bara fly mig. Jag hatar den jag är inombords. Jag har ingen känsla förutom att bara överleva. Vet inte om det är normalt?
  • 34meee

Jag har inget jobb, ingen färdig utbildning ( plugga ett tag men hoppat av då det va för tufft) ingen lägenhet, ingen direkt partner (han bor i ett annat land). Ja jag vet inte vad jag vill. Jag vill ju egentligen bli jurist/ekonom exempelvis med det går inte nu med mina betyg. Jobb kan jag inte få direkt. Har aldrig jobbat med någonting i mitt liv förutom sommarjobb. Jag är lite rädd för mina egna känslor för jag som sagt vill bara fly mig. Jag hatar den jag är inombords. Jag har ingen känsla förutom att bara överleva. Vet inte om det är normalt?
  • Anonym (Fresse)

Min tjej lämnade mig för 2 månader sedan. Fyller 30 om 1 månad. Och det känns exakt som du beskriver, svart och hopplöst. :(

Har börjat ifrågasätta vem jag är egentligen. Min självkänsla är körd i botten och jag hatar fan mig själv. Förstår verkligen inte varför mina vänner vill umgås med mig. Minns inte när jag var glad senast, eller när jag dricker alkohol så känner jag glädje även fast jag hatar att dricka.

Typ när jag är ute och kör bil dyker det upp mörka tankar tex att jag skulle inte bry mig om jag krockar eller kör av vägen. Liksom inget spelar någon roll längre.

Veckorna rullar på med jobb och träning så då hinner man inte grubbla så mycket men det är helgerna som är värst.

Idag har jag i princip legat i soffan hela dagen och läst olika trådar på FL.....

Jag orkar fan inte må såhär längre..
Svar på tråden Kommit ur en livskris?