• Sun 2 Feb 2020 21:08
    611 visningar
    2 svar
    2
    611

    Kan jag följa Viktväktarna om jag blir gravid?

    Jag gjorde ett pillerstopp i början av året då jag och min sambo verkligen längtar efter barn, och jag vill inte vänta längre jag blir 34 i år.

    Jag är väldigt överviktig, och bara det i sig kan ju göra det svårt att bli gravid. Jag har skrivit in mig på Viktväktarna nu och ska på första mötet till veckan. Det jag undrar är om det är okej att gå ned i vikt när man är gravid (om jag nu blir det)? Jag har alltså en övervikt på typ 50 kg så jag tänker att jag har gott om fettreserver för bebisen att ta av. Är det någon med stor övervikt som är/ varit gravid och vad har ni fått för råd av barnmorska tex?

  • Svar på tråden Kan jag följa Viktväktarna om jag blir gravid?
  • Anonym (53)
    Sun 2 Feb 2020 21:26
    #1

    Rådfråga både VV och BM, vet dock om överviktiga som har gått ner i vikt under graviditeten för att de har ätit bättre men inte gått på en ren diet. Alltså ofarligt för bebisen.

  • Anonym (Eva)
    Sun 2 Feb 2020 21:27
    #2

    Jag gick på Viktväktarna innan jag blev gravid. Gick direkt över till deras jämviktsprogram när jag blev gravid. Frågade min barnmorska om det var okej. Hon sade att det var det, eftersom syftet med jämviktsprogrammet inte är att gå ner i vikt. Nu har jag lämnat Viktväktarna tillfälligt; jag mailade att jag var gravid och ville pausa programmet och det gick bra. Ska fortsätta efter graviditeten. Gått ned ca 25 kg på 1,5 år med viktväktarna, har ungefär lika mycket kvar.

Svar på tråden Kan jag följa Viktväktarna om jag blir gravid?