• Vemvett

    Vad ska man göra ????

    Hej!

    Jag behöver tips vad man ska göra i såna situationer?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år nu och vi hade distansförhållande i 4 och ett halvår nu har han flyttat in hos mig vi har ett barn på 10 månader tillsammans och min sambo var inte med under gravitationen eller förlossningen han tyckte jag var för jobbig och orkade inte bara med mig han skrev o ringde när han kände för det och första gången han träffade vår son var de när vår son var 4 månader han tyckte var inte redo än enligt han att bli pappa men aja jag tänkte det kommer med tiden iallafall han brydde sig inte om att vara aktiv eller ta handen om sin son han ville inte ens byta blöja eller något han klagade på att jag inte var en bra mamma för att jag inte kunde få vår son att vara tyst direkt när han grät, när vår son blev 6 månader ville han inte ammas då slutade han helt plötsligt och jag mådde redan dåligt pga de men min sambo påstått att jag är dåligt på ta handen om vår son och att det var jag som sluta amma och då hande jag på inte bara honom men hans mamma med jag håll mig snackade inte för jag hade respekt för dem men då kom andra saker efter han börja misshandla mig både fysiskt och psykiskt han slog mig för ingen andledning han brukar snacka med sin mamma och sen kom o slog mig när bvc såg mina blåmärken anmälde dem han men han fattade inte jag var tvungen att flytta hemifrån för att få bort han han flyttade ut efter 2 månader då fick han inte träffa mig eller vår son men efter han flyttade brukade han hota med att döda mig o min släkt för det var mitt fel det som hände hans mamma brukade skriva massa fula ord och påstod att jag hade någon annan och att dem skulle ta min son ifrån mig jag orkade inte med massa hot så jag tänkte en sista chans men nu när han har flyttat in igen jag känner inte mig bekväm jag irriterar mig att han låsas som inget har hänt och är så kärleksfull att jag äcklar mig jag vill inte vara med han och han ännu igen har börjat med att jah inte plockar bort leksakerna och att jag matar vår son för lite att han sover inte bra eller när han är förkyld så gör jag inget och lämnar han vara så för enligt han så botade hans mamma alla förkylningar och att hon då hade sagt att jag kan göra mer än vad jag gör men hon vägrar berätta hur man gör de iallafall jag vill göra slut med han men han har verkan jobb eller egen lägenhet jag behöver tips vad man ska göra för jag älskar inte han längre och jag tänker att man behöver inte vara tillsammans bara för man har ett barn. Jag hoppas ni orkade läsa det var lite långt men jag försökte kortfatta :) <3

  • Svar på tråden Vad ska man göra ????
  • Fröken W

    Men oj vilken jobbig situation du är i! Självklart ska du inte vara med någon som behandlar dig så illa.

    Prata med bvc, de kan säkert hjälpa dig rätt. Deras jobb är ju att se till att barnen mår bra och ett barn mår inte bra av att deras mamma blir misshandlad. Så därför kan de säkert hjälpa dig med detta.

    Lycka till!

  • Anonym (Ellie)

    Usch, vilken situation du är i!

    Ta stöd överallt du kan. Kvinnojour kan hjälpa med tanke på misshandeln. Polisen skulle du också behöva kontakta, för det är inte alls säkert att han kommer att lämna dig frivilligt, och med tidigare våld och hot ifrån honom och hans familj bör du polisanmäla honom och få dokumenterar allt som hänt så att det kan finnas s8m bevis längre fram.

    Socialen kan också stötta med tanke på situationen för din son.

    Nu vet jag inget om din eventuella religion, men annars kan präster och diakoner vara otroligt bra stöd.

    Det är i alla fall ett gott tecken att du vill ha hjälp och stöd. Om du fortsätter att be om det finns det goda chanser att du kommer att få det. Försök hitta fler ställen du kan få det, kanske av andra som gått igenom liknande? Polisen och socialen kommer att veta, kvinnojourer också!

  • Lilant

    Åk till bvc,prata med dom sen stannar du där medans du ringer polisen så kan dom avlägsna honom från lägenheten:) polisanmält också och byt lås, eller ta in på Hotel några nätter

  • Anonym (W)

    Vännen, du ska göra tre saker
    1. Gå till socialtjänsten och förklara att du behöver hjälp med att komma bort från en misshandlande sambo. Varken du eller ditt barn mår bra där ni är. Socialtjänsten kan låta dig bo i skyddat boende under en tid tills du kan hitta annat. De kan också hjälpa dig i form av Familjerrätten där du ansöker om ensam vårdnad så du slipper umgås med aset mer än nödvändigt.
    2. Gå till polisen och anmäl misshandeln. Även om det gått lång tid så är det bättre att det finns dokumentera. Även hoten mot din familj.
    3. Börja leta annat boende. Du kanske kan bo hos familj eller vänner ett tag. Men du måste hitta eget, sök i en annan stad eller kommun om du behöver, det är bättre att pendla och må bra än att vara nära honom.

    Ta hand om dig, ta hand om din son. Lämna NU.

  • Anonym (Petra)

    Vad jag förstår är boendet ditt? Då får du se till att han flyttar! Be någon om stöttning i hur du ska göra rent praktiskt - har du släkt eller vänner som kan hjälpa dig? Någon kvinnojour el dyl eller socialen kan säkert också hjälpa dig med råd.
    DU ska inte behöva flytta, utan det är han som ska ut!

Svar på tråden Vad ska man göra ????