• ensagaomlivet

    Hör röster.. ensam?

    Hej jag vill bara höra om någon har gått igenom något liknande som jag går igenom (eller känner någon) för just nu känner jag mig väldigt ensam och förvirrad.

    Jag hör röster, och det är för det mesta människor jag känner som jag hör och dom kommenterar oftast tankar jag har eller saker jag gör vilket är väldigt frustrerande för det känns som att jag har en kommentator i huvudet.
    Och det känns som att allt jag gör och tänker är fel. Så känner mig typ fel och vill inte umgås med någon för ibland känns det som att folk hör vad jag tänker och kommenterar det och jag blir så förvirrad för en del av mig fattar att det inte är så medans en annan är helt säker på att det är så och ibland säger rösterna typ "ja, vi kan höra dig" och då vet jag inte vad jag ska göra.
    Ibland vill jag bara försvinna för jag orkar inte gå runt och inte fatta nånting samtidigt som rösterna säger massa dumma saker och hånar mig typ.

    Och min relation med släkt och vänner blir konstig för jag tror det är dom som håller på. Vågar typ inte tänka men kan ju inte sluta heller.

    Jag har haft psykoser innan och tagit medicin som har hjälpt. Var med om en del trauman som liten så kanske är det som spökar?  

    Har läst om flera som hör röster men då oftast främmande röster som inte pratar direkt till dom.. vet nån vad det kan finnas för psykologisk förklaring till detta?

  • Svar på tråden Hör röster.. ensam?
  • Mortiscia80

    Det måste inte peka på en psykisk sjukdom. T ex kan det bero på att man varit med om ett starkt trauma men då verkar det vara mer i direkt samband med det, inte flera decennier senare. Sedan ska man vara försiktig med termen trauma, t ex kan det gälla att man blivit utsatt för sexuella övergrepp men i psykologisk mening så är det inte alls samma sak om man blivit lite retad i skolan t ex. Med tanke på din bakgrund är det väldigt troligt att du har en ny psykos, särskilt om rösterna försvunnit då du har medicinerat tidigare. Du behöver uppsöka psykvården för undersökning och eventuellt få vidare behandling.

    Rösterna skapas av din hjärna i vilket fall så det är inget man behöver vara rädd för eller så. Man kan anta att det är din inre dialog som manifesteras helt enkelt.

    Lycka till.

  • Fillibom

    Hej ts!

    Att höra röster i sitt huvudet är aldrig bra oavsett om det är ens släkting, Lillbabs eller kungens.
    Du skriver att du tidigare har haft psykoser, ätit medicin och genomgått trauman i barndomen.
    Jag skulle verkligen rekommendera dig till att söka en vårdkontakt. Det kan vara så att en ny psykos kan vara på gång. Det går jättebra att bara ringa till vårdcentralen och berätta om din historik så kommer du få träffa en läkare ganska så snart.

    Det jobbiga med röster i huvudet är att helt plötsligt kanske de inte bara kommenterar längre utan säger till en att man skall göra något som man verkligen inte vill göra på riktigt och då kan det vara svårt att stå emot.

    Om man är i en stressad livssituation eller är lite känslig eller utsatt är det inte alls konstigt om man får psykisk ohälsa.

    Ring vården och ta hand om dig ts!

  • ensagaomlivet
    Mortiscia80 skrev 2020-02-03 11:58:56 följande:

    Det måste inte peka på en psykisk sjukdom. T ex kan det bero på att man varit med om ett starkt trauma men då verkar det vara mer i direkt samband med det, inte flera decennier senare. Sedan ska man vara försiktig med termen trauma, t ex kan det gälla att man blivit utsatt för sexuella övergrepp men i psykologisk mening så är det inte alls samma sak om man blivit lite retad i skolan t ex. Med tanke på din bakgrund är det väldigt troligt att du har en ny psykos, särskilt om rösterna försvunnit då du har medicinerat tidigare. Du behöver uppsöka psykvården för undersökning och eventuellt få vidare behandling.

    Rösterna skapas av din hjärna i vilket fall så det är inget man behöver vara rädd för eller så. Man kan anta att det är din inre dialog som manifesteras helt enkelt.

    Lycka till.


    Tack, det känns ändå skönt att höra att det är hjärnan som trasslar och att det inte är på riktigt även om det är jobbigt, för det känns ibland så verkligt. Kanske måste börja med medicin igen ändå, förut när jag har tagit det har jag varit i mycket värre tillstånd vill verkligen inte hamna där igen!
  • ensagaomlivet
    Fillibom skrev 2020-02-03 12:02:51 följande:

    Hej ts!

    Att höra röster i sitt huvudet är aldrig bra oavsett om det är ens släkting, Lillbabs eller kungens.
    Du skriver att du tidigare har haft psykoser, ätit medicin och genomgått trauman i barndomen.
    Jag skulle verkligen rekommendera dig till att söka en vårdkontakt. Det kan vara så att en ny psykos kan vara på gång. Det går jättebra att bara ringa till vårdcentralen och berätta om din historik så kommer du få träffa en läkare ganska så snart.

    Det jobbiga med röster i huvudet är att helt plötsligt kanske de inte bara kommenterar längre utan säger till en att man skall göra något som man verkligen inte vill göra på riktigt och då kan det vara svårt att stå emot.

    Om man är i en stressad livssituation eller är lite känslig eller utsatt är det inte alls konstigt om man får psykisk ohälsa.

    Ring vården och ta hand om dig ts!


    Tack så mycket för svar, jaa jag har varit med om att dom har varit mycket aggresivare och där vill jag inte hamna igen!
  • Sivs

    Försök tala emot rösterna. Om rösten säger att du är värdelös så säg att jag är värdefull. Mata dig med positiva ord. Från böcker mm och genom att tala dom. Vägra tro på rösterna. Och lovar att ingen kan läsa dina tankar. Kanske gå till kyrkan kan hjälpa få sinnesro.

Svar på tråden Hör röster.. ensam?