• Sjömamma

    Tips på mat för svårt sjuka barn

    Jag tänkte hjälpa min väninna som har ett svårt sjukt barn. De måste ofta åka in till sjukhuset med kort varsel och barnet är inte förtjust i sjukhusmaten. 

    Jag tänkte laga lite mat som de kan ha i frysen och lätt ta med sig till sjukhuset.

    Tänker mig saker som pizzabullar som lätt kan tas fram. Det är kanske inte alltid barnet har aptit till att äta en hel måltid så jag tänkte att mindre saker är bra.

    Tänkte också göra smoothie-glass som de kan ha som mellis om barnet inte vill äta mat. Kanske någon har tips på hur jag gör dom så näringsrika som möjligt men samtidigt barnvänliga.

    Ge mig gärna tips på andra liknande saker som kan passa. Tack!

  • Svar på tråden Tips på mat för svårt sjuka barn
  • Anonym (Mamma)

    Generellt ska det vara lättsmält mat till barn, så kokt fisk är bra t ex eller kyckling i små bitar. Alla slags kokta grönsaker och rotfrukter. Ris kan också vara bra, om inte annat för variation.

    Med det i åtanke så kan du lätt göra grytor eller annat med lite såsliknande konsistens och frysa in i halva portioner, var inte rädd för att ge lite smak till maten, särskilt om du vet att barnet gillar någon speciell sort. Och vilket barn skulle inte tycka om köttfärssås t ex! Då småstrimlar du spaghettin och blandar i såsen.

    Smoothieglass och liknande går att göra enkelt, om du t ex mosar banan och jordgubb tillsammans blir det riktigt gott och näringsrikt. Du kan också ta färdig yoghurt i liten förpackning (exvis Danonino) och bara sticka en pinne genom locket och frysa in.

    Jag tycker din insats är jättefin iaf :)

  • Anonym (Ankan)

    Jag skulle nog fråga mamman i fråga vad som kan tänkas slinka ner i matväg. För egen del var jag ett kinkigt barn och det mesta ratades.


  • brallison

    Det beror på vad barnet är sjuk för - jag menar, om sjukdomen har nåt att göra med mage, så kanske behöver man anpassa meny efter det, annars gör det de gillar att äta.

  • Anonym (barn-ssk)

    Får de verkligen ta med sig mat utifrån till sjukhuset? På våran avdelning får de knappt ens ta med sig mat från kafeet på sjukhuset.

  • Sjömamma
    Anonym (barn-ssk) skrev 2020-02-03 14:21:37 följande:

    Får de verkligen ta med sig mat utifrån till sjukhuset? På våran avdelning får de knappt ens ta med sig mat från kafeet på sjukhuset.


    Ja, dom brukar ta med mat eller be nån lämna mat.
  • Sjömamma
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-03 13:33:20 följande:

    Generellt ska det vara lättsmält mat till barn, så kokt fisk är bra t ex eller kyckling i små bitar. Alla slags kokta grönsaker och rotfrukter. Ris kan också vara bra, om inte annat för variation.

    Med det i åtanke så kan du lätt göra grytor eller annat med lite såsliknande konsistens och frysa in i halva portioner, var inte rädd för att ge lite smak till maten, särskilt om du vet att barnet gillar någon speciell sort. Och vilket barn skulle inte tycka om köttfärssås t ex! Då småstrimlar du spaghettin och blandar i såsen.

    Smoothieglass och liknande går att göra enkelt, om du t ex mosar banan och jordgubb tillsammans blir det riktigt gott och näringsrikt. Du kan också ta färdig yoghurt i liten förpackning (exvis Danonino) och bara sticka en pinne genom locket och frysa in.

    Jag tycker din insats är jättefin iaf :)


    Tack för bra tips! Bra idé att klippa ner spagetti i köttfärssås.
  • Sjömamma
    Anonym (Ankan) skrev 2020-02-03 13:50:28 följande:

    Jag skulle nog fråga mamman i fråga vad som kan tänkas slinka ner i matväg. För egen del var jag ett kinkigt barn och det mesta ratades.


    Jag vill överraska. Om jag frågar kommer hon säga att nej, du behöver inte göra dig besvär. Men jag vet att det kommer behövas.
  • Anonym (Ankan)
    Anade att du ville överraska. Försök dra dig till minnes vad detta barn kan tänkas tycka om. Jag skulle inte satsa på kokt fisk och rotsaker för det är det inte många barn som jublar över. Näringsrikt eller ej.
  • Anonym (Ankan)
    Anade att du ville överraska. Försök dra dig till minnes vad detta barn kan tänkas tycka om. Jag skulle inte satsa på kokt fisk och rotsaker för det är det inte många barn som jublar över. Näringsrikt eller ej.
  • Anonym (barn-ssk)
    Sjömamma skrev 2020-02-03 15:51:36 följande:
    Ja, dom brukar ta med mat eller be nån lämna mat.
    Ok, vad bra. Mat som är lätttet och lättsmält brukar vara populärt och gärna med lite smak. Många mediciner påverkar smaklökarna. Potatismos med olika tillbehör är populärt hos "mina" barn. Lapskojs och potatismos med fisksås eller kycklingsås och liknande. Chokladpudding är absoluta favoriten som mellanmål eller efterrätt. 
  • Anonym (måndag)

    Pannkakor går att frysa in. Lägg med lite bakplåtspapper emellan varje pannkaka bara. Dessutom brukar de flesta barn gilla pannkakor.

    Piroger/minipiroger kanske? Fyll några med köttfärs, några med kycklig etc?

    Minipajer, gör lite olika med olika fyllning.

  • Sjömamma
    Anonym (Ankan) skrev 2020-02-03 16:06:26 följande:
    Anade att du ville överraska. Försök dra dig till minnes vad detta barn kan tänkas tycka om. Jag skulle inte satsa på kokt fisk och rotsaker för det är det inte många barn som jublar över. Näringsrikt eller ej.
    Ja, nej jag vill försöka hitta nåt som funkar. Något bättre än McDonalds men jag tror inte att linsgryta med spenat gör så mycket nytta. Har kollat in lite goda recept på smoothies som går att frysa in till isglassar. Om man blandar i tex fet yoghurt eller kokosgrädde blir det ändå ganska matigt.
  • Sjömamma
    Anonym (måndag) skrev 2020-02-03 18:22:11 följande:

    Pannkakor går att frysa in. Lägg med lite bakplåtspapper emellan varje pannkaka bara. Dessutom brukar de flesta barn gilla pannkakor.

    Piroger/minipiroger kanske? Fyll några med köttfärs, några med kycklig etc?

    Minipajer, gör lite olika med olika fyllning.


    Bra tips, tack!
  • Sjömamma
    Anonym (barn-ssk) skrev 2020-02-03 16:09:48 följande:

    Ok, vad bra. Mat som är lätttet och lättsmält brukar vara populärt och gärna med lite smak. Många mediciner påverkar smaklökarna. Potatismos med olika tillbehör är populärt hos "mina" barn. Lapskojs och potatismos med fisksås eller kycklingsås och liknande. Chokladpudding är absoluta favoriten som mellanmål eller efterrätt. 


    Ja, kanske jag lagar nåt mer såsigt sen också.
  • Anonym (Ankan)
    Smoothie/Glass låter toppenbra ts! När man är sjuk är väl allt man kan få i sig av värde och mamman blir säkert jätteglad.
  • Sjömamma
    Anonym (Ankan) skrev 2020-02-04 08:42:49 följande:
    Smoothie/Glass låter toppenbra ts! När man är sjuk är väl allt man kan få i sig av värde och mamman blir säkert jätteglad.
    Ja, jag har kollat upp lite smarriga recept men som ändå är nyttiga. Hittade som små saft-is påsar hemma i en låda också. Säkert perfekt att frysa in i dom.
  • Anonym (heja)

    Inga tips, men vill hälsa att du verkar vara en fin vän!

Svar på tråden Tips på mat för svårt sjuka barn