• Anonym (Svårt)

Varför klickar man inte med vissa?

Har själv mestadels varit extrovert under livet men upptäckt jag faktiskt kan vara blyg i nya situationer med en del människor.

Tex på nya jobbet, jobbar med en extrovert rolig person men känner ingen connection alls fast jag själv är social och skämtsam. Tror jag blivit lite lugnare genom åren och kanske tycker detta extroverta är lite mycket möjligtvis. Alltså hos kollegan då tex. Även med andra har jag upplevt att det är som att vi energiskt pratar ett helt annat språk. De säger något de tycker är skitkul, folk skrattar men jag tycker inte alls det är roligt och de uppfattar(eller uppskattar) inte min sarkastiska humor. Tycker det är sällan man verkligen klickar med folk(men inte jätteovanligt), senast på jobb för ett tag sen och det är en så skön känsla när man gör det. När någon verkligen ser en och uppskattar ens person.

Jag får för mig jag får svårt för människor när det känns som det ligger annat bakom. Tex min kollega i detta fallet, jätte trevlig och rolig men känns som hon behöver extremt mycket uppmärksamhet och kanske har svårt att dela med sig av den?

Vad tror ni det beror på egentligen, huruvida man klickar eller inte?

• Svar på tråden Varför klickar man inte med vissa?
  • Anonym (M)

Att vi är olika, helt enkelt. På "olika våglängd", bokstavligen. Tror också man lättare lägger märke till skillnader ju äldre man blir och ju mer erfarenhet man fått. Man lägger märke till nyanser hos människor, det som finns mellan raderna.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (M) skrev 2020-02-03 16:57:15 följande:

Att vi är olika, helt enkelt. På "olika våglängd", bokstavligen. Tror också man lättare lägger märke till skillnader ju äldre man blir och ju mer erfarenhet man fått. Man lägger märke till nyanser hos människor, det som finns mellan raderna.

Så kan det vara. Att man ser det som inte sägs. Jag har själv blivit mindre brydd om att försöka vara till lags. Alltså att anpassa mig efter den andra personen så vi ska bygga något. Känns som jag bara är nu och allt annat får falla på plats eftersom. Men kan likväl tycka det är lite jobbigt när jag känner att någon ?ogillar? mig när de helt enkelt inte känner mig eftersom jag inte är bekväm nog med dem.
  • Andiie87
    Anonym (Svårt) skrev 2020-02-03 17:03:38 följande:
    Så kan det vara. Att man ser det som inte sägs. Jag har själv blivit mindre brydd om att försöka vara till lags. Alltså att anpassa mig efter den andra personen så vi ska bygga något. Känns som jag bara är nu och allt annat får falla på plats eftersom. Men kan likväl tycka det är lite jobbigt när jag känner att någon ?ogillar? mig när de helt enkelt inte känner mig eftersom jag inte är bekväm nog med dem.
    1. Det finns personer där allt enbart ska handla om dem själva. Det finns då inget rum för den andre.

2. Vissa tar det tid att lära känna och det fina är att dessa personer kan förvåna dig med att vara mycket bättre än din initiala bild av dem. Tro på att enbart vara dig själv. Det ger ett bra resultat övertid. Det tar tid att våga släppa på fasaden och garden, att helt och hållet slappna av. För mig tog det med de flesta på mitt nuvarande jobb över ett halvår. En av de två jag uppskattar mest gick det relativt snabbt med, den andre tog det mycket längre tid med.
  • Anonym (Svårt)
    Andiie87 skrev 2020-02-03 17:27:11 följande:

1. Det finns personer där allt enbart ska handla om dem själva. Det finns då inget rum för den andre.

2. Vissa tar det tid att lära känna och det fina är att dessa personer kan förvåna dig med att vara mycket bättre än din initiala bild av dem. Tro på att enbart vara dig själv. Det ger ett bra resultat övertid. Det tar tid att våga släppa på fasaden och garden, att helt och hållet slappna av. För mig tog det med de flesta på mitt nuvarande jobb över ett halvår. En av de två jag uppskattar mest gick det relativt snabbt med, den andre tog det mycket längre tid med.

Viktiga punkter du kommer med. Tror det är som du säger i första, med en del är det en one man show där man liksom beter sig som att man är huvudrollen i en film där andra är de som kollar på filmen. Har märkt en del inte uppskattar beteendet. Jag gillar personen men kan känna av detta du nämner och något gör ju att jag inte öppnar mig. Min gard är liksom uppe för jag inte känner att jag får respons på min person utan personen bara utstrålar sitt utan att ta in andra om du förstår vad jag menar.

Och gällande nr 2, så är det sant som du säger. Jag har upplevt att de flesta man verkligen lär känna är trevliga men att det tar längre tid med en del. För min egen del har det blivit så. Några få kan jag klicka med omedelbart men många andra har jag svårt att vara mig själv helt med. Tack och lov jag har min man som är min bästa vän där jag kan vara mig själv. Är väl en selektiv extrovert. Eller ja, antagligen inte så extrovert som jag tidigare trott. Jag är väldigt iakttagande till en början. Är väl nån biologisk överlevnadsfunktion.
  • Anonym (M)
    Anonym (Svårt) skrev 2020-02-03 17:46:09 följande:

Viktiga punkter du kommer med. Tror det är som du säger i första, med en del är det en one man show där man liksom beter sig som att man är huvudrollen i en film där andra är de som kollar på filmen. Har märkt en del inte uppskattar beteendet. Jag gillar personen men kan känna av detta du nämner och något gör ju att jag inte öppnar mig. Min gard är liksom uppe för jag inte känner att jag får respons på min person utan personen bara utstrålar sitt utan att ta in andra om du förstår vad jag menar.

Och gällande nr 2, så är det sant som du säger. Jag har upplevt att de flesta man verkligen lär känna är trevliga men att det tar längre tid med en del. För min egen del har det blivit så. Några få kan jag klicka med omedelbart men många andra har jag svårt att vara mig själv helt med. Tack och lov jag har min man som är min bästa vän där jag kan vara mig själv. Är väl en selektiv extrovert. Eller ja, antagligen inte så extrovert som jag tidigare trott. Jag är väldigt iakttagande till en början. Är väl nån biologisk överlevnadsfunktion.

Jag är själv lite frågande till de där begreppen; extrovert och introvert. Det är så beroende på sammanhang för mig också. En del människor blir jag väldigt avslappnad och energisk med, med andra sluter jag mig nästan helt. Och allt där emellan. Tycker det är för snäva och förenklade boxar.
  • Anonym (man)
    Anonym (Svårt) skrev 2020-02-03 16:53:16 följande:

Har själv mestadels varit extrovert under livet men upptäckt jag faktiskt kan vara blyg i nya situationer med en del människor.

Tex på nya jobbet, jobbar med en extrovert rolig person men känner ingen connection alls fast jag själv är social och skämtsam. Tror jag blivit lite lugnare genom åren och kanske tycker detta extroverta är lite mycket möjligtvis. Alltså hos kollegan då tex. Även med andra har jag upplevt att det är som att vi energiskt pratar ett helt annat språk. De säger något de tycker är skitkul, folk skrattar men jag tycker inte alls det är roligt och de uppfattar(eller uppskattar) inte min sarkastiska humor. Tycker det är sällan man verkligen klickar med folk(men inte jätteovanligt), senast på jobb för ett tag sen och det är en så skön känsla när man gör det. När någon verkligen ser en och uppskattar ens person.

Jag får för mig jag får svårt för människor när det känns som det ligger annat bakom. Tex min kollega i detta fallet, jätte trevlig och rolig men känns som hon behöver extremt mycket uppmärksamhet och kanske har svårt att dela med sig av den?

Vad tror ni det beror på egentligen, huruvida man klickar eller inte?

Oj, vilken fråga.... tänk såhär, vi kommunicerar på en mängd olika plan där det verbala bara är en liten bråkdel. Det mesta sker via kroppsspråk och undermedvetet. Vissa tror tom att vi kommunicerar via lukt (feremoner). Så för att man ska klicka behövs nog att flera av dessa saker stämmer. 

På det är vi dessutom byggda för att upptäcka subtila signaler hos andra, eftersom det hänger ihop med överlevnad. Träffade en stenåldersmänniska på någon ny individ på savannen så kunde det ju vara bra att veta om personen är farlig eller ej.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 17:59:43 följande:

Oj, vilken fråga.... tänk såhär, vi kommunicerar på en mängd olika plan där det verbala bara är en liten bråkdel. Det mesta sker via kroppsspråk och undermedvetet. Vissa tror tom att vi kommunicerar via lukt (feremoner). Så för att man ska klicka behövs nog att flera av dessa saker stämmer. 

På det är vi dessutom byggda för att upptäcka subtila signaler hos andra, eftersom det hänger ihop med överlevnad. Träffade en stenåldersmänniska på någon ny individ på savannen så kunde det ju vara bra att veta om personen är farlig eller ej.

Ja, och där kanske vi då uppfattar en del små signaler vi kanske inte riktigt förstår men vi får en negativ association av dem så vi är på vår vakt. Sen har jag en del i bagaget som gör att jag har svårt att släppa in folk, så det ligger ju på mig också klart.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (M) skrev 2020-02-03 17:53:49 följande:

Jag är själv lite frågande till de där begreppen; extrovert och introvert. Det är så beroende på sammanhang för mig också. En del människor blir jag väldigt avslappnad och energisk med, med andra sluter jag mig nästan helt. Och allt där emellan. Tycker det är för snäva och förenklade boxar.

Sant. En del skulle kalla mig extremt extrovert, trevlig, skämtsam och glad medan andra bara får se mitt allvarliga och tysta jag då jag inte är bekväm runt dem.
  • Anonym (man)
    Anonym (Svårt) skrev 2020-02-03 18:20:40 följande:
    Ja, och där kanske vi då uppfattar en del små signaler vi kanske inte riktigt förstår men vi får en negativ association av dem så vi är på vår vakt. Sen har jag en del i bagaget som gör att jag har svårt att släppa in folk, så det ligger ju på mig också klart.
    Exakt, tidigare erfarenheter och uppväxt har ju oxå en står påverkan på hur man uppfattar situationer. Man lär sig ju av tidigare situationer och när man hamnar i nåt liknande så triggas signaler.Människor som haft det tufft tenderar att vara mer på sin vakt än andra och svårare att komma nära.
  • Anonym (Kkkk)

Vad lustigt. Är i precis samma sits. Kunde vart min kollega som skrev detta. Känner mig lite taskig som försöker undvika henne. Nu låter ju du mkt trevligare än henne, men jag kan inte prata med henne. Med andra på jobbet är det som att orden bara flödar och det fins hur mkt som helst att prata om. Men inte med henne. Det tar bara stopp. Märker att det inte bara är så med mig utan det är tyst när hon sitter med nån annan med.

Man kommer inte på nåt att säga, ändå har vi vissa saker vi kan prata om.

En sak är väl att hon inte bjuder in, jag har frågat henne saker förr men knappt fått en fråga tillbaka. Det gör väl att jag ledsnat. Men ändå. Även om hon frågat mig saker så hade det inte blivit nån diskussion. Det flyter inte på...

Ja vad beror det på om det inte handlar om att man ogillar personen, eller inte har nåt att prata om. Det måste vara den där kemin...

• Anonym (Kkkk)

Hade också en sån kollega som drog skämt och var extrovert. Men samma där med språket. Jag kunde inte skratta åt eller med honom. Det var inte kul. Det var inte alltid det att det skulle vara kul heller alla gånger, men det fanns inget att säga.

Han var också sån å andra sidan, så självupptagen. Ville bara prata om sig själv. Ställde inga frågor till nån annan.

Sånt ledsnar man på .

• Anonym (Trött)

För några år sedan så var jag väldigt extrovert och samtidigt förälskade i en kollega på jobbet.
    Min naiva sida av mig behandlade mina kollegor som nära vänner, fast dem inte var det.
    Det hela slutade med att arbetsplatsen visste vad jag kände för kollegan och sådana saker som kollegan hade sagt till mig i förtroende hade jag sagt till andra i förtroende - som inte hade en moralisk förpliktelse till mig tillbaka.

Den person som jag då varit hela mitt liv förstördes under dem åren.
    Därför jag är väldigt principfast med arbetskollegor. Dem arbetar jag med.
    Kostanden är att jag inte bjuder till mera än vad jag behöver och jag yttrar mig knappt om vad jag personligen tycker om saker och ting. Går till jobbet och går hem. När jag är på jobbet så presterar jag fullt ut och sitter inte still. Finns alltid tillgänglig och tjatar till mig att hjälpa till överallt. Klagar inte på arbetet och håller en positiv ton till min omgivning. Men är jag där rent mentalt? Knappast. 
    Det är sorgligt och man blir aldrig en del av gemenskapen men ibland har folk sina orsaker.

Jag är övertygad om att det var mitt egna beteende som förstörde den stora kärleken för mig och att mina naiva sida lärde sig hur människor faktiskt agerar. Jag mår bäst när jag får vara för mig själv och jag har knappt några bekanta som jag umgås med och någon vän här och där. Däremot har jag säkerligen 8 -10 bästa vänner som jag litar på till 1000% och sådana vänskap är för förunnade.

Så summa summarum: Jag skulle vara personen som du inte kom in på livet och det är självvalt. Det finns säkerligen flera människor som av livets skola har jag lärt sig att arbetsplatsen är ett ställe där människor "tvingas" att umgås med varandra. Då väljer många att vara distanserade. Fokusera på dem vänner som finns utanför jobbet är min devis - det blir mindre komplicerat då!

• Anonym (Hoppsan)

Jag ä introvert och har stor integritet så mig når ingen lätt. Har min familj, fåtal vänner som jag står nära och kan dela allt med, det räcker för mig, men dyker det upp någon trevlig prick så är jag öppen för ny vänskap alltid. På jobbet är det arbetsroll och jag är inte där för att få vänner och det finns ingen jag klickat med men alla är väldigt schyssta.

Svar på tråden Varför klickar man inte med vissa?