• Anonym (Tjocka Märta)

    Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?

    Hej alla. Igen. Jag övergav den förra tråden då den blev lång och rörig. Nu vill jag ha lite återkoppling på maten jag åt förra veckan och veta om jag är på rätt väg och vad jag kanske kan förbättra. För er som inte läste min förra tråd så bestämde jag mig efter den startades att jag skulle försöka ändra mina matvanor och kanske gå ner lite från mina, som jag tog reda på under trådens gång, 112 kg.

    I alla fall så åt jag det här förra veckan.

    Måndag
    Frukost: Bollnäsfil 3 dl med 2 msk blåbärsmusli och 1/2 banan och 1 Coop fröknäcke med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka. Inget smör.
    Lunch: Potatis- och purjosoppa som var hemlagad med matgrädde. 3 dl. Lite kycklingrester från en kycklingklubba max halva.
    Middag: 75g pasta med 1/2 kycklingfilé, 1/2 dl creme fraiche, 1 msk mandel. En näve ruccola, lika mycket spenat, lite rödlök och gurka
    Kvällsmacka: 10 rostade saltade mandlar

    Tisdag:
    Frukost samma som måndag
    Lunch samma som måndag middag
    Middag: 2 potatisar med stuvad vitkål och svamp 75g av varje. Matgrädde.
    Kvällsmacka: Samma som måndag

    Onsdag:
    Frukost samma som mån+tis
    Lunch samma som tis middag
    Midag: Ris av 1/2 dl okokt, stekt kassler, 2 msk creme fraiche. Ruccola spenat gurka och rödlök som måndag.
    Kvällsmacka: 1 skiva fröknäcke

    Torsdag:
    Frukost: Mannagrynsgröt på 2 msk mannagryn och mellanmjölk enligt receptet. 1 dl mjölk att dricka till. 1 rågkaka med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka
    Lunch: Som middag onsdag middag
    Middag; 1 bit lax, ris 1/2 dl okokt, 1 dl broccoli. 2 msk creme fraiche
    Kvällsmacka: 1 dl majsnötter

    Fredag:
    Frukost samma som torsdag
    Lunch samma som torsdag middag
    Middag: Pasta 75g, köttfärsröra på 100g köttfärs, broccoli, rödlök, vitkål, svamp, majs och 1 dl creme fraiche
    Kvällsmacka: liten choklad, 24 gram

    Lördag:
    Frukost: äggröra 2 ägg 1 msk matgrädde, 1 msk smör. 1 rostbröd med 2 skivor ost och 2 tsk skogsbärsmarmelad. 2 dl apelsinjuice.
    Lunch: Samma som fredag middag
    Middag: 150g Lövbiff, 100g potatiskroketter, 20g kryddsmör. Ruccola, spenat, gurka och rödlök
    Efterrätt: Vit chokladmousse, 1/8 av ett recept med 2 dl grädde och 100g choklad.

    Söndag:
    Frukost samma som lördag
    Lunch En varmkorv ute
    Middag: Pannkakor med överbliven köttfärsröra och 1 dl ost.
    Kvällsmacka: liten choklad och 1/2 dl majsnötter

    Drycken är alltid vatten om jag inte skrivit något annat.

    Ni som läste i min andra tråd kan se att den stora förändringen just nu är att jag ätit lunch alla dagar, vilket jag nästan aldrig gjort innan.

    Vad säger ni? Är jag på rätt väg? Vad kan jag göra bättre?

  • Svar på tråden Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?
  • Tow2Mater

    Har du kollat totala kaloriinnehållet? Det låter ju nyttigare i form av näring, men känns fortfarande ganska kaloririkt.

  • Anonym (N)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-02-03 19:07:23 följande:

    Hej alla. Igen. Jag övergav den förra tråden då den blev lång och rörig. Nu vill jag ha lite återkoppling på maten jag åt förra veckan och veta om jag är på rätt väg och vad jag kanske kan förbättra. För er som inte läste min förra tråd så bestämde jag mig efter den startades att jag skulle försöka ändra mina matvanor och kanske gå ner lite från mina, som jag tog reda på under trådens gång, 112 kg.

    I alla fall så åt jag det här förra veckan.

    Måndag

    Frukost: Bollnäsfil 3 dl med 2 msk blåbärsmusli och 1/2 banan och 1 Coop fröknäcke med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka. Inget smör.

    Lunch: Potatis- och purjosoppa som var hemlagad med matgrädde. 3 dl. Lite kycklingrester från en kycklingklubba max halva.

    Middag: 75g pasta med 1/2 kycklingfilé, 1/2 dl creme fraiche, 1 msk mandel. En näve ruccola, lika mycket spenat, lite rödlök och gurka

    Kvällsmacka: 10 rostade saltade mandlar

    Tisdag:

    Frukost samma som måndag

    Lunch samma som måndag middag

    Middag: 2 potatisar med stuvad vitkål och svamp 75g av varje. Matgrädde.

    Kvällsmacka: Samma som måndag

    Onsdag:

    Frukost samma som mån+tis

    Lunch samma som tis middag

    Midag: Ris av 1/2 dl okokt, stekt kassler, 2 msk creme fraiche. Ruccola spenat gurka och rödlök som måndag.

    Kvällsmacka: 1 skiva fröknäcke

    Torsdag:

    Frukost: Mannagrynsgröt på 2 msk mannagryn och mellanmjölk enligt receptet. 1 dl mjölk att dricka till. 1 rågkaka med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka

    Lunch: Som middag onsdag middag

    Middag; 1 bit lax, ris 1/2 dl okokt, 1 dl broccoli. 2 msk creme fraiche

    Kvällsmacka: 1 dl majsnötter

    Fredag:

    Frukost samma som torsdag

    Lunch samma som torsdag middag

    Middag: Pasta 75g, köttfärsröra på 100g köttfärs, broccoli, rödlök, vitkål, svamp, majs och 1 dl creme fraiche

    Kvällsmacka: liten choklad, 24 gram

    Lördag:

    Frukost: äggröra 2 ägg 1 msk matgrädde, 1 msk smör. 1 rostbröd med 2 skivor ost och 2 tsk skogsbärsmarmelad. 2 dl apelsinjuice.

    Lunch: Samma som fredag middag

    Middag: 150g Lövbiff, 100g potatiskroketter, 20g kryddsmör. Ruccola, spenat, gurka och rödlök

    Efterrätt: Vit chokladmousse, 1/8 av ett recept med 2 dl grädde och 100g choklad.

    Söndag:

    Frukost samma som lördag

    Lunch En varmkorv ute

    Middag: Pannkakor med överbliven köttfärsröra och 1 dl ost.

    Kvällsmacka: liten choklad och 1/2 dl majsnötter

    Drycken är alltid vatten om jag inte skrivit något annat.

    Ni som läste i min andra tråd kan se att den stora förändringen just nu är att jag ätit lunch alla dagar, vilket jag nästan aldrig gjort innan.

    Vad säger ni? Är jag på rätt väg? Vad kan jag göra bättre?


    Du äter fortfarande för mycket och endel fel.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Tow2Mater skrev 2020-02-03 23:54:59 följande:

    Har du kollat totala kaloriinnehållet? Det låter ju nyttigare i form av näring, men känns fortfarande ganska kaloririkt.


    Oja, jag glömde skriva ut det jag har. Jag har lite svårt att komma ihåg att skriva i allt ibland. Jag återkommer när mobilen är laddad.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (N) skrev 2020-02-04 00:33:15 följande:
    Du äter fortfarande för mycket och endel fel.
    Ok så vägled mig.
  • Anonym (N)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-02-04 20:27:01 följande:

    Ok så vägled mig.


    Du har fått en massa bra tips i din första tråd. Varför inte ta till dig dem?

    Fett, protein och en liten liten del kolhydrater är en bra start. Skippa helt snabba kolhydrater (vitt bröd, pasta, ris, potatis etc) och socker. Ät enbart lite frukt eftersom de innehåller fruktsocker som inte är bra i för stora mängder.

    Ta maten på en mindre tallrik. Drick vatten om du känner dig sugen/hungrig. Går det över med vatten så var det falska hungerkänslor.
  • Anonym (Ww)

    Om du laddar ner WW app så får du en superbra guide! Du registrerar allt du äter och ser direkt vad som ger mycket points och inte. Det är jättelätt att registrera för man scannar varornas streckkoder. Jag gick ner 13 kg på några månader. Rekommenderar verkligen!

  • Anonym (Ww)

    Några snabba tips. Två kokta ägg till kvällsmat är mer mättande och bättre än nötter eller fröknäcke m.m. Ät gärna en hel kycklingfilé och laxfilé, men dra ner lite till på ris och potatis. Inte mer sås än vad du har nu. Stek i ingen eller ytterst lite olja. Vid ugnsrostade grönsaker, skippa potatis helt och kör enbart morot och palsternacka. Noll points på WW! Det finns en yoghurt som heter Larsayoghurt. Välj den istället för Bollnäsfil, den är också noll points.

    Kommer ihåg din förra meny och denna ser klart bättre ut. Lycka till!

  • Anonym (...)

    Skulle jag äta som du gör skulle jag gå upp massor!

    3dl fil? Det är väldigt mycket till frukost och plus knäckebröd på de med leverpastej.

    Du kan byta ut filen till kvarg. Ingen leverpastej. Ta lite grönsaker istället eller ett ägg.

    Lunchen:

    Strunta i all slags grädde till maten. Det går att göra soppa utan matgrädde. Om du läser kalorierna på grädde per 100 gr så är de 167 kalorier. Plus att 3dl soppa tillsammans med grädde och kyckling på det blir vääääldigt mycket kalorier.

    Börja med att ta bort grädde, chremefresh, leverpastej, mjölk, rostade nötter.

    100gr chremefresh innehåller över 350 kalorier.

    1 näve rostade nötter är absolut inte nyttigt.

    Om du ska ha den fettkällan ska de vara naturella nötter, inte saltade eller röstade.

    Du behöver lära dig hur man äter bra. Finns jättebra appar, dietister m.m som kan hjälpa dig. Hela nätet är fullt med fakta hur man ska tänka.

    Bara en enkel sak att inte steka kött i smör, ta lite rapsolja istället.

    Använd ägg, grönsaker,keso som pålägg.

    Och sluta är godis!!! Du vill ju gå ner i vikt ändå äter du skiten? Bestäm dig. Antingen skiter du i alla dina trådar om hur du ska gå ner och tryck i dig choklad eller så bestämmer du att du ska bli hälsosam och ha disciplin.

    Annars blir det omöjligt.

    Du är inte på rätt väg än.

  • Physalis

    Jag är ingen expert men jag tycker du äter nyttigare än mig. Jag är 174 lång och har legat stadigt på 58 kg i flera år. Däremot är jag en sån som alltid varit smal och aldrig tänkt på vad jag äter. Det jag vill säga är att du ska känna dig stolt som kämpar med det här och att du gör mer än många andra. Jag hoppas du når dina mål. Hejja Hejja!


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Tow2Mater skrev 2020-02-03 23:54:59 följande:

    Har du kollat totala kaloriinnehållet? Det låter ju nyttigare i form av näring, men känns fortfarande ganska kaloririkt.


    Här är det jag skrev in i appen. Jag ska skriva lördag och söndag också. Jag skriver upp på papper namnligen och skriver in i appen efter.
    Måndag:
    Frukost: 463 kcal
    Lunch: 586 kcal
    Middag: 434 kcal
    Kväll: 60 kcal
    Totalt: 1543 kcal
    Tisdag:
    Frukost: 463 kcal
    Lunch: 434 kcal
    Middag: 341 kcal
    Kväll: 60 kcal
    Totalt: 1298 kcal
    Onsdag:
    Frukost: 463 kcal
    Lunch: 341 kcal
    Middag: Okänt (gissar 480 kcal om 200 g kassler)
    Kväll: 125
    Totalt: 1410 kcal
    Torsdag:
    Frukost: 341 kcal
    Lunch: 480 kcal gissning
    Middag: 441 kcal
    Kväll: 167 kcal
    Totalt: 1430 kcal

    Fredag:
    Frukost: 341 kcal
    Lunch: 441 kcal
    Middag: 806 kcal plus grönsakerna som jag inte mätte
    Kväll: 130 kcal
    Totalt: 1718 kcal
Svar på tråden Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?