• Raasmus01

    Ersättning vid skada/operation

    Undrar om någon fått ersättning vid skada av korsband/minisk och fått ersättning för det. Jag drog mitt kosrband och skada min minisk sommaren 2017 och har opererat mars 2018. Har 5 ärr på knäet och kan inte längre spela fotboll eller annan bollsport. Svar uppskattas :)

  • Svar på tråden Ersättning vid skada/operation
  • Anonym (?)

    Tänker du ersättning från tex patientskadeförening, eller från försäkringsbolag?

    Det räknas nog inte som en skada orsakad av sjukvården, men från försäkringsbolaget kan du kanske få något om du har ett läkarintyg på nedsatt förmåga. Du borde dock anmält till ditt bolag redan när skadan uppstod. Beror lite på vilket bolag du har, så hör med dem vad som krävs.

  • Anonym (K)

    Du får absolut ersättning om du har försäkring! Jag har själv dragit av främre korsbandet på båda knäna (vid olika tillfällen) och även skadat de inre meniskerna och kan inte spela fotboll längre. Jag hade två försäkringar när jag fick mina skador. Första skadan fick jag på en träning med mitt fotbollslag och andra gången när jag spelade fotboll i skolan. Både i klubben och skolan var jag försäkrad hos Folksam sen hade jag även en ungdomsförsäkring hos Skandia privat. När och hur skadade du dig? Om det var i samband med träning/match borde du vara försäkrad genom din klubb så kolla med dem. Annars har du väll någon egen försäkring hoppas jag, olycksfallsförsäkring t ex.

    Direkt när du får skadan och vid operation kan försäkringen ge dig ersättning för kostnader du har haft i samband med skadan/sjukhusvistelsen. Patientavgiften, magnetröntgen, om du behöver stanna på sjukhuset mm och i vissa fall även mediciner. Man kan även få ett engångsbelopp för sveda och värk. Ett år efter operationen kan man söka ersättning för ärr. Jag har ett ca 3 cm långt ärr snett nedanför knäskålen och två små på varsin sida av knäskålen på båda knäna och jag fick sammanlagt 10000 kr för alla ärr. Men då har jag ju ärr på två knän och får ersättning från två försäkringsbolag. Efter två år kan man söka invaliditetsersättning och då gör försäkringsbolaget en bedömning av hur skadan påverkar din vardag. Beroende på försäkring finns det ett maxbelopp och så får man en viss procent av maxbeloppet, samma procent som försäkringsbolaget bedömmer att skadan gett i invaliditet. Ligger invaliditeten på 1-4% får man dock bara 1% av maxbeloppet oavsett men ligger den på 5% eller högre får man samma procent av maxbeloppet som invaliditeten. I mitt fall bedömde både Folksam och Skandia att jag har en invaliditet på 5% på båda mina knän. Jag har alltså fått 5% av maxbeloppet gånger två av två olika försäkringsbolag vilket blev närmare 100 000 kronor. Det är rätt mycket jobb med att söka invaliditetsersättning med alla papper som ska fyllas i, rehabilitering som ska styrkas, journaler som ska skickas in osv men helt klart värt det när man blir beviljad ersättning. Dock inte värt ett avslitet korsband och att inte kunna spela fotboll igen...

Svar på tråden Ersättning vid skada/operation