• Anonym (xx)

Hur tog ni er ur depression?

Hej där.

Jag är en man på 30 år, alltid varit en problemfri person med ett
    väldigt bra psyke och sett mig som en glad person som höjer
    energin i rummet.

Senaste 4 åren har mitt liv tvärvänt, jag är olycklig och vill ta livet av mig.
    Allt började (tror jag) med att ett 5 år långt förhållande tog slut. Jag började 
    må sämre, dock vände det - och jag träffade en ny tjej. Tyvärr var hon inte
    känslomässigt tillgänglig, så hon utvecklade aldrig några riktiga känslor för mig
    men vi kämpade på under 8 månader. Detta åt upp mig inifrån, då jag aldrig
    visste hur hon kände. Sedan dumpade hon mig.

Så nu har jag varit singel i 4 år, jag kan inte få känslor för någon - det är 
    helt omöjligt. Har säkerligen träffat över 40 personer. Så jag började tänka om
    jag slutade att dejta helt - och försöka jobba upp mig själv istället. Började prata
    med en terapeut (flera olika), började med antidepressiva. Jag har alltid tränat 5-7 gånger i veckan så det är inget jag behövde börja med.

Jag tog tjänstledigt från mitt jobb, började studera (gör än idag), varit på massa olika resor och ja, försökt tvinga mig till ett socialt liv.

Ingenting har gjort detta bättre, jag mår idag sämre än vad jag gjorde för 4 år sedan. Mina tankar om att ta livet av sig är starkare än någonsin.

Så ja, hur lyckades ni? Det känns omöjligt för min del, som att jag testat allt.
    Har f.ö bra vänner, familj, bra ekonomi, bostadsrätt osv osv, så på pappret
    ett bra liv, relativt "populär" bland både tjejer och killar. Men ja, något saknas 
    ju uppenbarligen.

• Svar på tråden Hur tog ni er ur depression?
  • Anonym (Andreas)

Av det du beskriver så känns det mer som att du förverkligat dig själv och inte tagit itu med depressionen. Vilket faktiskt är två skilda saker. Du har i princip rymt från depressionen istället för att ta tag i den.

Vad har terapin handlat om?

Om terapi och medicin ska fungera måste man göra på rätt sätt. Man måste möta sina monster och sin ångest och må riktigt skit och lära sig förstå vad det är som utlöste det för att kunna bli av med det.

Att bygga upp sitt självförtroende och sin självkänsla handlar inte alls om att klättra i berg, klara en utbildning eller byta jobb utan om att lära sig hur man fungerar, hur man funkar socialt och varför och att lära sig känslor och hantera besvikelse etc.

• Deacon Blues

Jag kraschade totalt för ett antal år sedan. Jag var redan sliten och nere, när tre-fyra händelser (kriser) inträffade inom loppet av ett år. Försökte sköta jobb o familj ändå men efter ett tag rasade jag ihop totalt. Vården ordinerade samtalsterapi som jag lydigt deltog i, men som inte hjälpte ett dugg. Det som till slut fick mig tillbaka på banan var när jag fick bättre mediciner. Jag fick även kontakt med en präst (!) som hjälpte mig när det var som värst. Det tog mig ett antal år, men visst går det att komma tillbaka.

Svar på tråden Hur tog ni er ur depression?