• Teresia0407

    Bygge/renovering av badrum. Pris?!?

    Som rubriken lyder! Vad har ERA badrum kostat att renovera, nya utbyggen som befintliga? Jag vill ha era egna erfarenheter av det (notera att jag menar inga hobbysnickare som googla fram priser för vi har mer än gjort vår hemläxa). Berätta gärna mer om kvm, stora små företag, gammalt hus, tillbyggnad osv. Vi har nämligen 4 offerter att ta ställning till, varav vi endast hunnit få 1 vilken vi anser ligga långt över rimlighet i det vi önskar göra, även med rot. Så vi funderar lite på om det är vi som är ute och cyklar, hur ligger denna marknad verkligen till!

  • Svar på tråden Bygge/renovering av badrum. Pris?!?
  • Ful Anka

    Hej, du kan lugnt räkna med att en badrums renovering kostar orimligt mycket. En "röris" berättade för mig en gång att de gör de billigaste badrummen för ca 115 Tkr.
    Men, mycket avgörande är vad ni väljer att utrusta badrummet med för grejer. Vi har gjort ett badrum för ca 225 Tkr och det var modellen större så att räkna med att ni alltid kommer att hamna på minst 150 Tkr.
    Ja, badrum kostar och tar lång tid att göra.


    This is my life and I don't care
  • Linnis92

    En riktlinje för badrum om man gör det med seriös firma är ca 15.000 -20.000 per kvadrat.

    Vi gjorde vårt badrum själva för 3 år sedan, som är på 20kvm. Extremt mycket jobb då vi var tvungna att bila ut hela betonggolvet i källaren och gjuta ny platta, vi gjorde även stambyte när vi ändå höll på. Men det kostade oss 200.000, då var rörmokaren 20.000 och elektrikern 15.000 ca. Vi fick mycket rabatter, både på material och inredning då vi har kontakter.

    Men ja, badrum är dyrt. För oss skulle de landat någonstans på 350.000-450.000 om vi lejt bort allt arbete, beroende på materialval osv.

  • Ful Anka

    Ja, sen kan vi tillägga att väljer man att göra det själv och inte låter en våtrums certifierad firma göra det, så gäller inga försäkringar. Kan vara värt att tänka på.


    This is my life and I don't care
  • Teresia0407

    Göra det själv ska vi inte, vi lejer bort allt!

    Första alternativet var ett utbygge på ca 20 kvm med nytt badrum det skulle kosta 444.000 MED rot (fan ett helt hus!!), andra alternativet var att fixa vårt befintliga badrum som ligger på 6 kvm med ytterligare utbygge på 6 med en ny dörr in, det skulle bli 360.000 MED rot! Då hade vi verkligen valt de absolut mest budgetering men ändå hamnar så högt!?!

    Kan detta vara rimligt? När jag läser era svar känner jag rent spontant inte alls.

  • Ful Anka

    Håller med om att det verkar vara mycket pengar men, jag skulle i så fall be om spec på offerten. Vad är det som kostar vad osv.
    Sen kanske ni bor lite otillgängligt också och det spelar naturligtvis in en del. Men du säger att ni vill göra en tillbyggnad och då kan jag tänka mig att kostnaden springer iväg.


    This is my life and I don't care
  • Teresia0407

    Ja det är klart att det kan skena iväg, det förstår jag men ändå hmm??

    De har inte spec arbetskostnaden alls faktiskt utan bara delat in i elektroniska, vvs, material osv.

  • erikaABC
    Teresia0407 skrev 2020-02-04 11:21:13 följande:

    Göra det själv ska vi inte, vi lejer bort allt!

    Första alternativet var ett utbygge på ca 20 kvm med nytt badrum det skulle kosta 444.000 MED rot (fan ett helt hus!!), andra alternativet var att fixa vårt befintliga badrum som ligger på 6 kvm med ytterligare utbygge på 6 med en ny dörr in, det skulle bli 360.000 MED rot! Då hade vi verkligen valt de absolut mest budgetering men ändå hamnar så högt!?!

    Kan detta vara rimligt? När jag läser era svar känner jag rent spontant inte alls.


    är det ett alternativ att behålla badrummet på 6 kvm och renovera? Toalettstol och dusch skulle få plats.
  • Teresia0407
    erikaABC skrev 2020-02-04 11:52:47 följande:

    är det ett alternativ att behålla badrummet på 6 kvm och renovera? Toalettstol och dusch skulle få plats.


    Ja men precis det är ju det vi tänkt, men vi måste leda om ingången då den leder direkt till köket så som det var förr (gammalt hus). Vårt badrum är alltså ett gammalt skafferi. Så vi behöver samtidigt ett litet utbygge i form av slags korridor.
  • Teresia0407
    erikaABC skrev 2020-02-04 11:52:47 följande:

    är det ett alternativ att behålla badrummet på 6 kvm och renovera? Toalettstol och dusch skulle få plats.


    Ja men precis det är ju det vi tänkt, men vi måste leda om ingången då den leder direkt till köket så som det var förr (gammalt hus). Vårt badrum är alltså ett gammalt skafferi. Så vi behöver samtidigt ett litet utbygge i form av slags korridor.
  • StevenDiese
    Teresia0407 skrev 2020-02-04 11:21:13 följande:

    Göra det själv ska vi inte, vi lejer bort allt!

    Första alternativet var ett utbygge på ca 20 kvm med nytt badrum det skulle kosta 444.000 MED rot (fan ett helt hus!!), andra alternativet var att fixa vårt befintliga badrum som ligger på 6 kvm med ytterligare utbygge på 6 med en ny dörr in, det skulle bli 360.000 MED rot! Då hade vi verkligen valt de absolut mest budgetering men ändå hamnar så högt!?!

    Kan detta vara rimligt? När jag läser era svar känner jag rent spontant inte alls.


    Det här låter ju helt galet.

    Tippar på att du kan göra det för under 60k.

    Vårt badrum är mindre kanske 4kvm. Har inte räknat men kostade nog runt 40k för 8 år sedan. Blev nog 10 över budget för jag drog in golvvärme med.

    Jag rev allt själv och gipsade om. Sen satte vi våtrumsmatta på golv och vägg. Kostade nästan gratis och gjort av en auktoriserad firma.

    Köpte blandare till dusch och handfat på Rinkaby rör. Ingen takdusch eftersom det bara är snyggt, inte praktiskt.

    Kommod, skåp och handfat på Ikea. Bara där sparar man ju lätt 10k. Duschväggar på bygghemma för 3k.

    Satte taket själv men kunde likaväl haft kvar det gamla. Spottar Är överkurs så köpte nya armaturer bara.

    Så fråga dig själv om det är värt att lägga flera hundratusen på att duscha och gå på toaletten. Det är det inte.

    För många är det nog en statusgrej med.
Svar på tråden Bygge/renovering av badrum. Pris?!?