• Anonym (Kaffedraken)

    Sterilisera nappar inför bebis ankomst?

    Har BF om en månad, och förbereder nu inför bebis. Jag undrar om jag kan sterilisera nappar och flaskor nu för att förbereda inför bebis även om de inte kommer användas nu, eller försvinner steriliseringens effekt om de inte används direkt? Tänker om de ligger i en låda efter steriliseringen, måste man sterilisera om dem då sen innan användning?

  • Svar på tråden Sterilisera nappar inför bebis ankomst?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jo du kan absolut göra det nu, och sen tvätta av under rinnande vatten när bebis kommit. Sterilisering av barnets nappar mm är uppkommet i andra länder där det inte finns rent vatten, sen har det spridits till Sverige men finns inget vetenskapligt belägg bakom. Så koka på nu om du vill :) det är ju roligt att förbereda allt i tid! Lycka till :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, jag tycker verkligen du ska skita i alla dryga svar du får här, din fråga är befogad och det är många frågetecken inför första bebisen! Inget konstigt alls med det. Detta är ett forum där man ställer liknande frågor så om folk vill ge dryga svar är det de som hamnat fel, inte du. Kram!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sterilisera dem plus plastboxen de kommer i så kan du ha dem i boxen tills bebisen kommer, då är de ju rena.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ? Föräldrar ägnar mycket tid åt att undvika någonting som inte är farligt. Nappflaskan blir tillräckligt ren av att man diskar den i diskmaskinen eller för hand. När man bor i ett land med rent vatten som Sverige räcker det med att diska nappflaskan och sedan låta den torka. Det finns ingen som helst anledning att koka och sterilisera, säger hon, enligt tidningen Metro.


    Annons

    Cecilia Chrapowska tror att rådet kring sterilisering av flaskor och nappar uppkommit för att vattnet i vissa länder innehåller sjukdomsframkallande bakterier. Föräldraråden har sedan spritt sig över hela världen, trots att svenskt vatten håller mycket hög kvalitet

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag steriliserade dem iaf!

    Men jag tror också som Anonym(kunskap) säger, mycket av det som man gör är nog onödigt. Det räcker säkert att diska dem, samma sak med tvätt tänker jag- bebisar är känsligare men alla är inte så känsliga så att de reagerar på tex vanligt tvätt och sköljmedel, precis som vuxna vissa reagerar och andra inte. Min kompis tvättade alla bebiskläder i vanligt tvätt och sköljmedel och hennes bebis har inte fått en enda reaktion av det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet inte om det stämmer, men har fått veta att även lite av plastsmaken försvinner när man kokar nappen.

    Jag steriliserade napparna till min lilla. Det går ju supersnabbt i mikron och man förlorar ingenting på det. Om du steriliserar dem nu och förvarar dem i en sluten förpackning så kommer de inte att samla några bakterier.

Svar på tråden Sterilisera nappar inför bebis ankomst?