• Thilia

Någon som haft en blodpropp i benet?? Snälla svara fort!!

Någon som haft en blodpropp? Vilka var symtomen??

Har så jäkla ont i min vad. Det liksom spränger och dunkar. Började för två timmar sedan och det gör så ont!!

Vad ska jag göra?? Promenera? Ta ett varmt bad? Stödstrumpor?

HJÄLP

• Svar på tråden Någon som haft en blodpropp i benet?? Snälla svara fort!!
  • Pyris

Ring sjukvårdsupplysningen. E det en propp måste du in...

• Hattifnatt

Du skall ringa akuten - vid misstanke om blodpropp i benen skall man undersökas av doktor! (är du gravid - inte helt ovanligt med proppar då och skall definitivt handläggas på sjukhus!)

Symptom: svullnad i vaden, ömhet, evt värmekänsla, konsostensökning....

Om du inte har skadat dig och det kan vara orsaken tycker jag du skall ringa och om du int ehar alltför långt till akuten faktiskt åka upp!

• Majsan70

Man kan få lätt rodnad och svullnad över området där proppen sitter. Bultande smärta och svullnaden vitnar när man trycker för att sedan snabbt gå tillbaka till lätt rodnad eller rödaktig. Är du osäker på om det är en propp eller inte så tycker jag att du skall åka in o få det uppkollat-...

Värktablett med acetylsalisylsyra tunnar blodet något och minskar smärtan under tiden.

• Minna B

Jag hade en propp i vaden för ca 4 år sen. Det känndes som träningsvärk, men blev inte bättre efter ett par dagar utan bara värre. Åkte till husläkarakuten. Läkaren trodde dock inte att det var en propp eftersom det inte var svullet, jag var inte rökare och/eller överviktig osv... Han skickade dock mig vidare på röntgen. Läkarna där tyckte att ultraljud var bättre, så det gjorde en sån undersökning och hittade en ventrombos = propp. Jag fick en spruta blodförtunnande samt recept på ytterligare 5 sprutor som jag skulle ta hemma. Efter det fick jag en remiss till koagulationsutredning. Där hittade de ingenting och sa att det antagligen berodde på mina p-piller. Slutade med dem och har inte märkt något sen dess.

Gå till husläkaren imorgon och be om en remiss till ultraljud eller åk till akuten om det gör hemskt ont.

Lycka till!
    /Minna

• Thilia

Hur länge bör jag avvakta innan jag åker in??

När jag nu haft stödstrumpor i ca 30 minuter så känns det bättre. Känns nojjigt att åka in för en smärta som varat i bara dryga två timmar...

• Eldna

En misstänkt blodpropp ska man genast åka in med tycker jag! Man ska inte låta det gå nån tid alls! Proppen kan lösas upp och vandra i blodomloppet (vill inte skrämams, men det kan vara farligt). Så RING!

• Molnet

Ring alt åk in! Omedelbart! Blodproppar vandrar uppåt och når de lungorna kan det vara riktigt allvarligt!

Jag skulle åkt in omedelbums!

• Tussens mamma

du ska till sjukan. ventromboser kan vandra till lungan. det heter lungemboli och är dödligt. du är inte töntig som åker in.

kramis

• Thilia

Men nu har det gått över. Gör inte ont alls nu. Måste ha varit nåt annat, va??

Svar på tråden Någon som haft en blodpropp i benet?? Snälla svara fort!!