• Anonym (JE)

    Hur ska jag hitta tillbaka till livet efter flera missfall?

    Hej.

    Jag är en 28 årig tjej som Under 2019 drabbades av 2 missfall på 6 månader. Senaste var innan jul.

    Nu försöker vi igen, men mensen kommer varje månad trots regelbundet sex där vi båda faktiskt njuter och inte känner nån större stress.

    Vet att det kan ta tid att bli gravid, men varje gång mensen kommer blir jag väldigt ledsen.

    Jag påminns om missfallen... blödde exremt mycket och sista missfallet fick jag både tabletter (som gav sjuka smärtor och blödningar) men som misslyckades så jag fick skrapas.

    Idag fick jag mens återigen och ligger nu och gråter och har sjukt ont i själen... saknaden kommer av det jag inte fick.

    Klarar inte av pluggandet längre pgr depressionen så jag gör inget på dagarna. Vänner har lämnat sedan länge, då jag är sån person som mest håller mig till ytterst få men nära vänner och är nöjd så, men nu saknar jag att ha någon att prata med när jag är ledsen.

    Hur kommer man vidare? Vågar jag hoppas på en lyckad graviditet?

    Varför hoppas jag varje månad och blir så ledsen vid varje mens :(

  • Svar på tråden Hur ska jag hitta tillbaka till livet efter flera missfall?
  • Anonym (Li)

    Jag vet vad du går igenom och du har all rätt att vara ledsen. Trösten är att du kan bli gravid och kommer allra troligast bli det igen. Du kommer vara rädd för fler missfall, men förhoppningsvis går det vägen denna gång och du kommer till en punkt där du vågar slappna av.

    Jag kan bara uppmuntra dig att fortsätta försöka så länge det är vad du vill. Och trösta dig med att när det väl går vägen kommer smärtan från tidigare förluster inte kännas lika svår längre.

  • Ebo88
    Anonym (JE) skrev 2020-02-04 21:18:15 följande:

    Hej.

    Jag är en 28 årig tjej som Under 2019 drabbades av 2 missfall på 6 månader. Senaste var innan jul.

    Nu försöker vi igen, men mensen kommer varje månad trots regelbundet sex där vi båda faktiskt njuter och inte känner nån större stress.

    Vet att det kan ta tid att bli gravid, men varje gång mensen kommer blir jag väldigt ledsen.

    Jag påminns om missfallen... blödde exremt mycket och sista missfallet fick jag både tabletter (som gav sjuka smärtor och blödningar) men som misslyckades så jag fick skrapas.

    Idag fick jag mens återigen och ligger nu och gråter och har sjukt ont i själen... saknaden kommer av det jag inte fick.

    Klarar inte av pluggandet längre pgr depressionen så jag gör inget på dagarna. Vänner har lämnat sedan länge, då jag är sån person som mest håller mig till ytterst få men nära vänner och är nöjd så, men nu saknar jag att ha någon att prata med när jag är ledsen.

    Hur kommer man vidare? Vågar jag hoppas på en lyckad graviditet?

    Varför hoppas jag varje månad och blir så ledsen vid varje mens :(


    Du kommer och ska våga hoppas på en ny graviditet.

    Jättetråkigt med dina missfall. Det är en hemsk upplevelse.

    Men det är värt att försöka för att sedan, förhoppningsvis, ha en liten en i famnen.

    Jag och min sambo förlorade 2 barn och gick igenom ett ma innan vår lilla Stella kom till världen i december.

    Hennes storebror Dylan föddes i v.25 men somnade in efter 11 dagar. Hennes storasyster Ellen somnade in i min mage i v.25.

    Och innan graviditeten med Stella så gick jag igenom ett ma i v.9.

    Det går inte en dag utan att jag sörjer mina änglar men jag känner personligen att jag skulle svika dom om jag bara gav upp. Att deras bortgång skulle bli mitt sett att ge upp.

    Nu har vi våra änglar och vår stjärna och visst hade jag hellre velat ha dom alla här, men tyvärr så blev det inte så.

    Tråkigt dessvärre att du inte har någon vän att luta dig mot. Finns det ingen gammal vän som du vet skulle finnas där för dig just nu?

    Jag fick samtalsstöd genom min BM. Det har hjälpt mig enormt.

    Rekommenderar det!

    Hoppas stickan visar ett plus snart!
  • Anonym (JE)
    Anonym (Li) skrev 2020-02-04 21:28:32 följande:

    Jag vet vad du går igenom och du har all rätt att vara ledsen. Trösten är att du kan bli gravid och kommer allra troligast bli det igen. Du kommer vara rädd för fler missfall, men förhoppningsvis går det vägen denna gång och du kommer till en punkt där du vågar slappna av.

    Jag kan bara uppmuntra dig att fortsätta försöka så länge det är vad du vill. Och trösta dig med att när det väl går vägen kommer smärtan från tidigare förluster inte kännas lika svår längre.


    Är så rädd för min sorg. Den är så jäkla djup och otröstlig när den väl kommer. Allt känns ovärt och meningslöst typ. Känner mig otillräcklig och ensam :(
  • Anonym (JE)
    Ebo88 skrev 2020-02-04 21:50:50 följande:

    Du kommer och ska våga hoppas på en ny graviditet.

    Jättetråkigt med dina missfall. Det är en hemsk upplevelse.

    Men det är värt att försöka för att sedan, förhoppningsvis, ha en liten en i famnen.

    Jag och min sambo förlorade 2 barn och gick igenom ett ma innan vår lilla Stella kom till världen i december.

    Hennes storebror Dylan föddes i v.25 men somnade in efter 11 dagar. Hennes storasyster Ellen somnade in i min mage i v.25.

    Och innan graviditeten med Stella så gick jag igenom ett ma i v.9.

    Det går inte en dag utan att jag sörjer mina änglar men jag känner personligen att jag skulle svika dom om jag bara gav upp. Att deras bortgång skulle bli mitt sett att ge upp.

    Nu har vi våra änglar och vår stjärna och visst hade jag hellre velat ha dom alla här, men tyvärr så blev det inte så.

    Tråkigt dessvärre att du inte har någon vän att luta dig mot. Finns det ingen gammal vän som du vet skulle finnas där för dig just nu?

    Jag fick samtalsstöd genom min BM. Det har hjälpt mig enormt.

    Rekommenderar det!

    Hoppas stickan visar ett plus snart!


    Nej alla vänner jag haft har jag växt ifrån eller så har dom flyttat och valt andra liv än jag. Andra "vänner" har huggit mig i ryggen. Även bekanta har fått barn så jag har valt att ta avstånd för jag klarar inte av det. Jag har gått några gånger hos kurator via kvinnokliniken men sorgen finns ändå kvar djupt trots tips på hur jag kan försöka vända på den.

    Vill så mycket! Vill känna jag duger som fru åt min man, kunna orka plugga färdigt, kunna ge min man en familj, kunna ha vänner som tycker om mig för den jag är tex.
  • Anonym (Hm)

    Ett missfall är så mkt mer än en avbruten graviditet. Det är hopp, planer och drömmar som går i kras. Man måste få vara ledsen och sörja men låt det inte ta över.

    Jag fick ett missfall och reagerade starkt på det. Kände mig misslyckad som kvinna. Jag kunde inte sätta fingret på vad som gjorde att det var så tufft men jag sörjde detta missfall. För mig var det viktigt att bli gravid igen fort, gick en mens emellan och sen blev jag gravid igen. Jag tror i efterhand att jag hade behövt tid att läka och bearbeta missfallet, för det tog mig till v22 innan jag kunde glädjas av att få ett syskon till min son. Jag kunde inte prata om graviditeten utan att börja gråta. Jag sökte hjälp och stöd men mkt av det hela var att jag stressat så mkt.

    Mår du så dåligt att du är deprimerad så stanna av bebisverkstaden. Du behöver må bra i dig själv innan.

  • Anonym (R)

    Jag har varit i liknande situation som du. Är också 28 och örsökte i flera år och förlorade 4 stycken innan jag till slut fick levande barn i somras. Det enda som hjälpte mig psykiskt var att bara fortsätta försöka. Varje månad jag av någon anledning var tvungen att hålla upp med försöken var en total plåga och gjorde bara depressionen, ångesten och stressen värre. Så för mig hade det verkligen inte hjälpt att pausa ?bebisberkstaden? som någon annan nämnde, men där är man olika så känn efter vad som passar dig/er när det gäller det. Det kan vara en bra idé att söka psykologhjälp för det är enorma trauman och kriser man lever i konstant.

  • Anonym (Li)
    Anonym (R) skrev 2020-02-04 23:13:30 följande:

    Jag har varit i liknande situation som du. Är också 28 och örsökte i flera år och förlorade 4 stycken innan jag till slut fick levande barn i somras. Det enda som hjälpte mig psykiskt var att bara fortsätta försöka. Varje månad jag av någon anledning var tvungen att hålla upp med försöken var en total plåga och gjorde bara depressionen, ångesten och stressen värre. Så för mig hade det verkligen inte hjälpt att pausa ?bebisberkstaden? som någon annan nämnde, men där är man olika så känn efter vad som passar dig/er när det gäller det. Det kan vara en bra idé att söka psykologhjälp för det är enorma trauman och kriser man lever i konstant.


    Instämmer i detta. För mig hade det inte hjälpt att pausa försöken, det enda som hjälpte var att äntligen bli gravid igen.
  • Anonym (JE)
    Anonym (R) skrev 2020-02-04 23:13:30 följande:

    Jag har varit i liknande situation som du. Är också 28 och örsökte i flera år och förlorade 4 stycken innan jag till slut fick levande barn i somras. Det enda som hjälpte mig psykiskt var att bara fortsätta försöka. Varje månad jag av någon anledning var tvungen att hålla upp med försöken var en total plåga och gjorde bara depressionen, ångesten och stressen värre. Så för mig hade det verkligen inte hjälpt att pausa ?bebisberkstaden? som någon annan nämnde, men där är man olika så känn efter vad som passar dig/er när det gäller det. Det kan vara en bra idé att söka psykologhjälp för det är enorma trauman och kriser man lever i konstant.


    Jag känner nog samma. Ibland som nu när mensen kom, vill jag bara pausa, mest för att typ plåga mig själv nästan? Alltså jag känner mig värdelös och typ "det kommer ändå inte ta sig om jag fortsätter försöka". Men när jag närmar mig nästa ägglossning så vill jag bara försöka.

    Får inte bukt med alla känslor. Känner mig mest oduglig som kvinna som någon här skrev.
  • Anonym (Hm)

    Det är skillnad på att må dåligt och vara deprimerad. Är man deprimerad är man sjukligt nedstämd. Då behöver man läka och man blir inte botad för att man blir gravid.

  • Anonym (R)
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-04 23:41:42 följande:

    Det är skillnad på att må dåligt och vara deprimerad. Är man deprimerad är man sjukligt nedstämd. Då behöver man läka och man blir inte botad för att man blir gravid.


    Jag tycker du ska akta dig för att uttala dig om hur saker funkar för andra. Jag mådde så dåligt att jag gjorde flera självmordsförsök och ibland låg i sängen och grät nästan dygnet runt i dagar, veckor och även månader. Kunde absolut inte sköta utbildning och jobb. Ingenting, absolut ingenting, var roligt och jag orkade inte ens sköta min hygien riktigt. Slutade älska folk. Ingen matlust. Deprimerad ABSOLUT. Inte ens ?bara? deprimerad utan väldigt svårt deprimerad. Det lättade varje gång jag blev gravid (och krashade tillbaka varje gång jag givk missfall) och sedan jag blev gravid med, och fick mitt barn, har jag inte känt så mer. Så ja, jag vet vad det är att vara deprimerad och jo, jag blev botad av att bli gravid och få barn.
  • Anonym (JE)
    Anonym (R) skrev 2020-02-05 00:04:48 följande:

    Jag tycker du ska akta dig för att uttala dig om hur saker funkar för andra. Jag mådde så dåligt att jag gjorde flera självmordsförsök och ibland låg i sängen och grät nästan dygnet runt i dagar, veckor och även månader. Kunde absolut inte sköta utbildning och jobb. Ingenting, absolut ingenting, var roligt och jag orkade inte ens sköta min hygien riktigt. Slutade älska folk. Ingen matlust. Deprimerad ABSOLUT. Inte ens ?bara? deprimerad utan väldigt svårt deprimerad. Det lättade varje gång jag blev gravid (och krashade tillbaka varje gång jag givk missfall) och sedan jag blev gravid med, och fick mitt barn, har jag inte känt så mer. Så ja, jag vet vad det är att vara deprimerad och jo, jag blev botad av att bli gravid och få barn.


    Håller med dig där!

    För mig känns en ny graviditet viktig. Att det inte blivit något ännu gör mig mer ledsen. Jag blev ju gravid för att jag vill ha barn, och dom barn jag inte fick vill jag kunna kämpa för så att säga. Dessutom har jag inte fått depression bestämt oå någotvis, utan är mer en känsla jag har när sorgen kommer då och då. Som just nu när mens på mens kommer, då kommer sorgen nu för tiden för jag hoppas ju vid varje ägglossning någonstans att det tar sig säkert.
  • Ekkans

    Har varit med om precis samma sak, 2 missfall senaste halvåret. Är snart 27. Vill du prata?

  • Anonym (En till)

    Du kommer bli gravid men kanske inte just nu pga att du inte mår psykiskt bra med tanke på vad du skrev. Du sätter en omedveten psykisk press på dig själv just nu. Missfall beror på olika saker, exempl på att det är något fel på fostret. Att man blivit utsatt för kraftigt våld mot magen (vilket jag inte tror du blivit) mm.

    Innan min dotter föddes fick min fd sambo missfall tre gånger på kort tid (1 år). Ca 1,5 år efter sista missfallet föddes våran dotter. Visst sätter det sig på hjärnan och man har många konstiga tankar som är det något fel på mig eller min partner mm.

    Kan bara ge dig ett råd och det är lev som vanligt och sätt ingen press på dig själv. Är nästan 100% säker på att inom 2 år så har du en liten knatte så håll modet uppe

  • Oliwia92

    Har gått igenom precis samma sak som dig under 2019 ett tidigt missfall om tre månader senare ett MA. Jag var tvungen att söka psykologhjälp då ångesten blev outhärdlig till slut. Man får känslan som att det aldrig ska bli ens tur och medans man själv väntar på nästa graviditet så blir alla runtomkring en gravida vilket gör en ännu mer ledsen, inte för man missunnar någon annan men för att man själv inte är där eller kan vara där. Och jag håller med att pausa är nog det sista som hade hjälpt mig personligen. För att fortsätta försöka är ju det som håller hoppet uppe. Jag vet att jag kommer stressa ihjäl och ha sjuk ångest nästa graviditet för rädslan kommer alltid vara där. Men samtidigt ju mer man provar desto närmre kommer man förhoppningsvis sin dröm. Så brukar jag tänka.

    Och med psykolog rekommenderar jag KBT där du verkligen kan bearbeta dina känslor!

  • Anonym (JE)
    Ekkans skrev 2020-02-07 17:59:55 följande:

    Har varit med om precis samma sak, 2 missfall senaste halvåret. Är snart 27. Vill du prata?


    Mer än gärna! Vill du ta det mer privat? typ sms?
  • Mommysecrets

    Hej,

    jag beklagar att du fått gå igenom flera missfall.. har gått igenom 3 missfall sedan oktober (2019), är 30 och har en dotter på 7 år. 

    så som du beskriver att du känner så tänker jag högt här, men kanske det kan vara skönt att prata ut om det med någon utomstående? Proffessionell eller inte, men det kanske kan få dig att "ta ut frustrationen" på någon annan än att bara tänka och älta själv om allt? 

    jag utgår bara från mig själv, man kan ju bli knäpp av alla tankar och väldigt ledsen eller deprimerad av att förlora en graviditet, ännu värre när missfallen upprepas. Det blir nästan jobbigt att se plusset på stickan för man vågar inte glädjas, fast man egentligen skulle spricka av glädje

    Du får gärna skriva till mig om du vill,

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-04 23:41:42 följande:

    Det är skillnad på att må dåligt och vara deprimerad. Är man deprimerad är man sjukligt nedstämd. Då behöver man läka och man blir inte botad för att man blir gravid.


    Håller med, för många använder "jag är deprimerad" som ordval när dem är nedstämda o inte alls sjuka.

    Jag skulle inte gå o säga att jag har lungcancer för att jag hostar mycket
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Klara) skrev 2020-03-30 10:25:06 följande:

    Håller med, för många använder "jag är deprimerad" som ordval när dem är nedstämda o inte alls sjuka.

    Jag skulle inte gå o säga att jag har lungcancer för att jag hostar mycket


    Håller helt med dig. Jag förstår att man kan bli riktigt deppig över ngt men att dra till med deprimerad. Suck.
Svar på tråden Hur ska jag hitta tillbaka till livet efter flera missfall?