• Mamma Mu1

    Förvärkar?

    Är i vecka 38+0 och har börjat få förvärkar tror jag. Hur ska det kännas? Förra började med vattenavgång utan värkar och slutade med igångsättning så jag vet inte alls vad jag ska förvänta mig. Har haft mycket sammandragningar innan men nu gör det ont i ryggen, som mensvärk. Det mest intensiva kommer och går men mellan dem kvarstår en molande känsla. Någon som känner igen det som spökerier eller kan det vara något på gång?

  • Svar på tråden Förvärkar?
  • Caliot

    Jag hade en hel del molande värk och som du beskriver "mensvärk" i slutet av min graviditet. Med första hade jag även mycket sammandragningar.

    Jag är inte heller helt klar med vad förvärkar är. Om det är dom kraftigare sammandragningarna man pratar om eller mensvärken, men när dom riktiga värkarna kom så markerade dom genom att sammandragningarna gjorde ont helt plötsligt. Man liksom hajar till varje gång dom kommer och med tiden blir dom kraftigare och mer smärtsamma.

    Med andra barnet (som föddes för 2 veckor sen) hade jag knappt några sammandragningar (dom va svaga så jag kände inte alltid att dom va där) men molande värk och mensvärk hade jag mer. Framför allt på nätterna eller när jag var mycket kissnödig. Andra förlossningen startade snarlikt. Sammandragningar som kändes lite mer smärtsamma. Dock efter några timmar avtog dem för att sedan komma tillbaka efter ytterligare några timmar. Då ökade dom väldigt fort i styrka och hur snabbt dem kom. Vi åkte in mycket snabbare till förlossningen med andra. Vågade inte vänta på 3 minuter mellan värkarna. Åkte vid 5-6 minuter mellan. Dels för att smärtan var rätt hög redan då. Hoppas mitt svar gav nån vishet :)

  • Mamma Mu1

    Åh tack för svar <3 och grattis till nya bebben :D gick förlossningen bra?

    Det lugnade sig inatt men ska bli spännande att se om det kommer tillbaka. Sammandragningarna i sig var inte smärtsamma men mycket starkare och kändes annorlunda än de gjort innan. I samband med det började det göra ont i ryggen, ibland ganska starkt. Efter sammandragningen avtog smärtan i ryggen men det kvarstod en molande svagare värk en bra stund, tills nästa sammandragning kom. Så himla svårt att veta som du sägermoch så är man så nyfiken och reagerar på minsta förändring i kroppen så man vet inte om det bara är inbillning eller ej ????

  • Caliot

    Tack! Förlossningen gick bra. Den va väldigt snabb, vilket jag var glad över. Fick dock ett stort hematom i underlivet i samband med förlossningen. En jättebula fylld med blod. Troligen ett kärl som brustit i slemhinnan. Det tog flera timmar för dom att hitta den så det var långdragen smärta. Men så fort den blev tömd så mådde jag jättebra. Tydligen ganska ovanlig komplikation så kan vara bra att känna till ifall man får oförklarlig smärta efter förlossningen.

    Dina sammandragningar låter ju onekligen som ett tecken på att det snart kan vara på G tycker jag. Just att dom ändrar karaktär. De gjorde dom för mig sista 2 dagarna innan första gossen kom. Jag kunde klocka dem med 15 minuter mellan 2 dagar innan och dagen innan va de omkring 8 minuter mellan har ja för mig. Och när de väl startade så var dom även smärtsamma, plus att slemproppen lossnade så de kom blodigt slem när jag torkade. Med andra gossen va de inte alls lika tydligt dagarna innan. De va mer oregelbundet med sammandragningarna hela vägen tycker jag. Men att sista tiden tilltog mensvärken allt mer. Även denna gången kom slemproppen ihop med att värkarna startade.

  • Sasu

    jag hade som mensvärk, samt att jag fick några förvärkar som satte sig i ryggen, det liksom stack och pulserade i ryggen i någon minut, sen släppte det. När de riktiga värkarna kom efter att vattnet gick så var jag tvungen att luta mig mot något för att kunna hantera den smärtan. :)

  • cutepoison

    Spännande att följa lite :) är också i 38+0 idag och har haft sjukt mycket sammandragningar. Två nätter senaste veckan har jag trott att det varit på gång men sen har det slutat tyvärr. Blir igångsatt på tisdag dock om det inte kommer igång pga att min förra förlossning var katastrof men hade varit så spännande att komma igång själv, känna den känslan.

Svar på tråden Förvärkar?