• isotop

    Svullen bröstkörtel på snart 8-åring

    Min dotter fyller 8 år i helgen och har de senaste dagarna fått ena bröstkörteln svullen (lite mer för varje dag som går).

    Hon är 118 cm och är liten och späd. Inte kan hon väl börjat få fått tuttar än? Eller ska man kolla upp?

  • Svar på tråden Svullen bröstkörtel på snart 8-åring
  • Anonym (Förpuberteten)

    Jag tror det är brösten som förbereder sig för att växa. Det betyder inte att hon är på väg in i puberteten än. Jag själv fick svullna bröstkörtlar vid 8-9 års ålder men fick inte mens förrän jag var 13 år och inga bröst förrän jag var typ 20 (och inga större behag för den delen heller )

  • isotop

    Minns också att jag hade ?bröstvärk? i 9-årsåldern, men fick inte mens förrän vid 13 kanske. Då hade jag hunnit ganska stora bröst redan. Hoppas bara hon inte får mens när hon är 9 eller så. Har aldrig sett en sjuåring med (ett) bröst tidigare, så blev lite orolig att det är en cancerknöl eller något.

  • Solblomma30

    Har du känt på bröstet? Bröstet består av många bröstkörtlar, inte bara en, så om en bröstkörtel är förstorad behöver det inte vara tidig pubertet. Är det hela bröstet som har blivit större eller känner du en specifik knöl i bröstet? Hur känns isåfall knölen, är den rörlig i förhållande till underlaget? Gör den ont? Ömmande rörliga knölar är i princip aldrig cancer.

    Och oavsett, med allra största sannolikhet är det inte bröstcancer eftersom din dotter är så ung, men det kanske inte skadar att kolla med vårdcentralen eller 1177 som vet mer. De kan säkert lugna dig.

  • Sasu

    kan vara lite hormoner bara, oftast så är det ingen fara :) men du kan ju ta henne till läkaren för en koll.

Svar på tråden Svullen bröstkörtel på snart 8-åring