• Anonym (Ledsen)

Istället för hund?

Vi har just fått bekräftat att dottern inte tål hund, var ingen jättestark reaktion, men tillräckligt för att bli avrådd från att skaffa egen. Att träffa andras ibland var däremot inga problem.

Både jag och dottern är jätteledsna och försöker komma på en lösning... Finns ju tex shampon som ska minska allergenet, men det kräver ju att vi har tillgång till en hund att prova på till att börja med. Och att hitta hundar som inte utsöndrar så mycket allergen gör man inte hur som helst heller...

Försöker acceptera att det inte kommer gå och försöker hitta ett annat djur som kan ?fylla samma funktion?. Dottern har autism och det var en stor orsak till att vi skulle skaffa hund, men vad?

Maken tål inte katter och vill helst inte ha djur i bur...

• Svar på tråden Istället för hund?
  • Grossglanz

Cockapoo...bäldigt allergivänliga och trevliga

• CitronTulo

Reptiler av något slag? Finns t.ex. Skäggagam som jag tycker är riktigt häftiga!

Hur gammal är dottern? Är hon liten så testa igen om några år, allergier kan ju bli bättre med åren ibland och tom växa bort! Finns ju hundar som ska vara mer allergivänliga också.

• Anonym (A)
    Min allergiska kollega har klarat av att bo med en schnauzer och nu en portugisisk vattenhund.
  • olof 45

Vi hade tidigare en jättefin allergihund pga min egen allergi (stark för hundar och jättestark för katter!) - en japansk spets. De har stor fin vit päls - men pälsen är självrengörande så hunden slickar inte sig själv på samma sätt som andra raser, och det är ett enzym i saliven man är allergisk mot. Hade inte problem en endaste dag, och då menar jag att jag annars har stark allergi = blåsor på huden om en hund slickar på mig, rinnande näsa, röda ögon, och astma!

När jag hälsar på eller sover över hos min syster tvättar hos sina två katter med en vätska som jag köpt (petalcleanse tror jag den heter?) under två-tre veckor innan jag kommer dit - de blir lite griniga katterna, men det funkar. Dock skulle jag ändå inte kunna leva med katter tror jag... Det känns lite elakt liksom... Mot katterna som inte gillar behandlingen menar jag.

Hemma hos oss har vi sista tre åren haft två kaniner. Jag använde allergimedicin varje dag första halvåret, men trappade sedan ner. Senaste två åren har jag inte behövt ta medicin alls, nyser lite om jag måste hantera deras hö bara. Jag vet itne varför för jag brukade vara allergisk mot kaniner. Det kan tydligen vara så att jag vande mig - jag åt medicin när de var kaninbebisar och trappade ner samtidigt som de började producera mer och mer allergener (bebisar producerar knappt något), så det blev väl en jämn och fin ökning på något sätt, så min kropp vande sig?

Lycka till! Husdjur är fint att ha :) 

• LFF
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-05 10:27:02 följande:

Vi har just fått bekräftat att dottern inte tål hund, var ingen jättestark reaktion, men tillräckligt för att bli avrådd från att skaffa egen. Att träffa andras ibland var däremot inga problem.

Både jag och dottern är jätteledsna och försöker komma på en lösning... Finns ju tex shampon som ska minska allergenet, men det kräver ju att vi har tillgång till en hund att prova på till att börja med. Och att hitta hundar som inte utsöndrar så mycket allergen gör man inte hur som helst heller...

Försöker acceptera att det inte kommer gå och försöker hitta ett annat djur som kan ?fylla samma funktion?. Dottern har autism och det var en stor orsak till att vi skulle skaffa hund, men vad?

Maken tål inte katter och vill helst inte ha djur i bur...

Beklagar att dottern är allergisk. Är det själv och har en son som visat tecken på det (men ingen reaktion på pricktest för pälsdjur, däremot pollen).

Skulle inte skaffa en blandrashund (som tex cockapoo) då det inte finns allergivänliga raser och inte ens skaparen av labradoodle (som man just skapade för att få fram en allergivänlig, lättlärd hund för allergiker) anser att man ska marknadsföra den som allergivänlig (han ser inte alls positivt på sitt experiment). Pudeln, som ingår i alla poo- och doodle-mixar har tex väldigt mycket allergener när man testat olika raser. 

Vissa typer av hundar, som tex spetsar, kan man vara mindre känslig mot. Prata med en uppfödare, se om ni kan få komma på besök och kanske låna en vuxen hund i några dagar. Generellt så reagerar man lättare på en valp än en vuxen hund. 

En vän har en flatte som hon tvättar regelbundet i ett "allergihämmande" schampo.

Hur gammal är dottern? Vilket behov ville ni att hunden skulle fylla gällande hennes autism?
  • Anonym (Ledsen)
    LFF skrev 2020-02-05 12:53:52 följande:

Beklagar att dottern är allergisk. Är det själv och har en son som visat tecken på det (men ingen reaktion på pricktest för pälsdjur, däremot pollen).

Skulle inte skaffa en blandrashund (som tex cockapoo) då det inte finns allergivänliga raser och inte ens skaparen av labradoodle (som man just skapade för att få fram en allergivänlig, lättlärd hund för allergiker) anser att man ska marknadsföra den som allergivänlig (han ser inte alls positivt på sitt experiment). Pudeln, som ingår i alla poo- och doodle-mixar har tex väldigt mycket allergener när man testat olika raser. 

Vissa typer av hundar, som tex spetsar, kan man vara mindre känslig mot. Prata med en uppfödare, se om ni kan få komma på besök och kanske låna en vuxen hund i några dagar. Generellt så reagerar man lättare på en valp än en vuxen hund. 

En vän har en flatte som hon tvättar regelbundet i ett "allergihämmande" schampo.

Hur gammal är dottern? Vilket behov ville ni att hunden skulle fylla gällande hennes autism?

Hon fyller elva i sommar och har det väldigt kämpigt med det sociala... Är väldigt mycket inne i sin egen bubbla. I somras var vi på besök hos släktingar som har hund och vi såg hur hon connectade totalt med honom, kan inte minnas när hon tidigare varit så glad och avslappnad. Annars har hon ständigt massa ångest och känner sig ensam för att hon inte har några riktiga vänner..
  • LFF
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-05 12:59:32 följande:
    Hon fyller elva i sommar och har det väldigt kämpigt med det sociala... Är väldigt mycket inne i sin egen bubbla. I somras var vi på besök hos släktingar som har hund och vi såg hur hon connectade totalt med honom, kan inte minnas när hon tidigare varit så glad och avslappnad. Annars har hon ständigt massa ångest och känner sig ensam för att hon inte har några riktiga vänner..
    Hur reagerade hon på släktingens hund? Vad är det för ras? En ras ni kan tänka er?

Hur pass mycket reagerade hon på allergitestet (stor eller liten reaktion)?

Hittade denna länk om just allergivänliga hundar och hur man kan tänka som allergiker som vill ha hund:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/husdjur/skaffa-hund-trots-allergi-tips/

Om ni hittar en ras som funkar så är det ju även bra om det finns en allergifri zon, tex sovrummet, där hunden inte får vara. Och sen se till att man städar lite oftare. Men det beror ju lite på hur kraftigt hon reagerade på testet.
  • Anonym (Ledsen)
    LFF skrev 2020-02-05 13:23:25 följande:

Hur reagerade hon på släktingens hund? Vad är det för ras? En ras ni kan tänka er?

Hur pass mycket reagerade hon på allergitestet (stor eller liten reaktion)?

Hittade denna länk om just allergivänliga hundar och hur man kan tänka som allergiker som vill ha hund:

www.expressen.se/leva-och-bo/husdjur/skaffa-hund-trots-allergi-tips/

Om ni hittar en ras som funkar så är det ju även bra om det finns en allergifri zon, tex sovrummet, där hunden inte får vara. Och sen se till att man städar lite oftare. Men det beror ju lite på hur kraftigt hon reagerade på testet.

Hon fick röda rinnande ögon några timmar efteråt, är en labbe-blandning.

Det blev lite rött och en bubbla, enligt den som gjorde testet var det ingen stor reaktion, men avrådde oss från att skaffa hund för att allergier kan bli värre om man fortsätter att utsättas för det.
  • Anonym (Ledsen)
    GGN skrev 2020-02-05 13:52:17 följande:

Iller?

Jag läste faktiskt på om illrar nyss, men varningarna om lätt de kan hamna i tvättmaskinen och dyl känns väldigt otäckt. Men det kanske bara är skräckhistorier...
  • Anonym (Fågelfia)

Skulle det gå med fåglar? Många parakiter och papegojor kan bli väldigt tama. En ensam fågel kräver i princip lika mycket som en hund av sina ägare dock för att de är så sociala, men man kan ha ett par så att de har varandra. Undulater är roliga och intelligenta och kan bli väldigt tillgivna om man har lite tur och tålamod.

• Physalis

Kan ni prova att besöka uppfödare av olika raser? Kanske några mer "allergivänliga" fungerar?

Kanske även kan fungera med olika renrasiga katter? Min man är allergisk mot katt men klarar våra ragdoll. Flera kattraser, bland annat ragdoll beskrivs vara väldigt lika hundar till sina beteenden mot människor. Det stämmer väldigt bra in på våra katter iaf. Den ena följer mig vart jag än går och älskar mig mest av allt men är lite reserverad mot främlingar. Den andre älskar alla som tittar på honom och kommer och hälsar vid dörren när det kommer besök. Man kan lära de trix och allt möjligt.

Annars gillade jag tipset med fågel. Jag hade två nymfparakiter förut. Den ena fick vi först, han var ett par år gammal och rädd för människor, speciellt händer. Men jag och min mamma jobbade mycket med honom och han blev väldigt tam och kom flygandes för att sitta på fingret, satt i ens nacke och tvättade ens går, kvittrade när man kom.

Även mindre djur kan man få väldigt fin relationer till om man lägger mycket tid på dem. T ex hade jag ökenråttor och de pep av glädje när man kom, de hoppade upp i handen när man öppnande buren, boade in sig i nacken på en och mös, sprang i ens ärmar om man hade långärmad tröja. Jag brukade bygga hinderbanor åt de av hushållsrullar och mjukisdjur i min säng. Jätteroliga djur, nackdelen är att de lever kortare liv.

Korrekturläser som en kratta
  • GGN
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-05 13:55:00 följande:

Jag läste faktiskt på om illrar nyss, men varningarna om lätt de kan hamna i tvättmaskinen och dyl känns väldigt otäckt. Men det kanske bara är skräckhistorier...

De är sjukt roliga djur. Men det gäller att träna dem ordentligt. Och de bör ju gå i koppel. Mitt ex hade sina lösa i trädgården och de kom när han ropade, men jag hade inte vågat chansa så.

Mina vänner hade en iller som sov i stor bur. Alltså inget gnagande nånstans på natten. Man kan ju ha dem hos sig i sovrummet kanske, med stängd dörr. Deras iller gick på låda, och de var ute med den i koppel. Så råtta, katt och hund i ett.
  • Anonym (Sibbelur)

Sibirisk katt! Allergivänlig och beter sig nästan som hundar mer än katter :)

Rekommenderas dock att åka och nosa på en före ett köp för att kolla att han tål :)

Svar på tråden Istället för hund?