• Så ont i halsen

    VARNING FÖR ÄCKLIGA BILDER, sorry har så fruktansvärt ont i halsen (desperat)

    Hej,

    Jag skriver här för att jag skulle vilja be om hjälp att titta på en bild av mitt svalg. Är det endast halsfluss eller också halsböld? Eller något annat?

    Jag började få känningar i halsen för ca 2-3 veckor sen. Det gick över en dag men så i tors/fre/lör började det göra riktigt ont att svälja, bara på höger sida. Natten mot söndag började jag gråta för det gjorde så ont (det är sällan jag gråter av smärta). Söndag morgon åkte vi till VC. De gjorde test i halsen och blodprov. Påvisade inga bakterier och sänkan var endast på 30 eller 35, så inte så högt. Sen dess har det bara blivit värre för varje dag som går. Jag har knappt kunnat sova sen i torsdags. Det gör FRUKTANSVÄRT ont att svälja, så till den grad att jag nu knappt vågar dricka eller äta. Kan inte prata, gör ont och är också svårt för det är så svullet. Gör ont annars också, dock då mest i tänderna, kinden och örat på höger sida. Trots att jag åt maxdos av alvdeon och ipren igår hade jag emellanåt så ont att jag bara gick runt och grät.

    Fick en liten tupplur imorse och när jag vaknade var endast smärtan vid svälj och prat kvar. Tog det som att jag var på bättringsvägen och tänkte jag ska försöka köra utan smärtstillande idag. Nu har dock smärtan jag känner "hela tiden" kommit tillbaka, så inser att det säkert var resterna av alvedon och ipren som lindrade imorse.

    Har ringt vårdguiden flera gånger som säger att jag kanske ska åka tillbaka till VC. Men jag vill inte åka dit för att bli hemskickad med det jag redan vet: ät, drick, varmt, kallt, honung, alvedon och ipren. Om det bara är vanlig halsfluss får jag vänta ut det, som alla andra. Men gör bara så ont, och eftersom det bara är på ena sidan, att jag misstänkt halsböld. Har inte haft ont när jag gapat. Men nu börjar det göra ont när jag gapar också. Så därför ställer jag frågan till er och hoppas ni som kanske varit med om det eller som är utbildade, ska jag åka in och kolla om det är halsböld eller inte?

    Tacksam för svar, har så ont :'(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-05 12:58
    Juste, feber max 37,4 (med febernedsättande) och inga andra förkylningssymtom.

  • Svar på tråden VARNING FÖR ÄCKLIGA BILDER, sorry har så fruktansvärt ont i halsen (desperat)
  • Så ont i halsen

    Nu lägger jag in den äckliga bilden, hoppas ingen tar illa upp sorry har bara så ont är verkligen desperat:( det är en bild från förrigår men kan ta en ny om det behövs.

  • Anonym (suger)

    Men vad har du sugit på egentligen? En främling i mörkret??

  • Anonym (Halsfluss)

    Usch det där ser förfärligt ut. Vad jag vet är det halsfluss som ger såna vita prickar, då kan man behöva penicillin. Ta massor av vitaminer som C, D, Zink och
    någon sugtablett med bedövingseffekt, finns på apoteket. Drick massorm varmt vatten med färsk ingefära, citron och honung. Men ring vårdguiden åtminstone så du får lite råd. Oroa dig inte för mycket det kan göra det värre. Har haft halsfluss riktigt jävligt ett par gånger och gått ner i vikt för att jag inte kunde äta på ett par veckor men det gick över så småningom, men kan ta minst en vecka.Gör ingen träning för det är en ganska farlig bakterie som kan ge efterverkningar på hjärtat bla om man inte sköter om sig.

    Krya på dig!

  • Anonym (ONT)

    Åååh blir galen. Jag har alltid varit hals o öronbarn.

    För ett år sedan kunde jag inte svälja. Smärtan var måttlig men påverkad av både den o allmäntillstånd . Sökte tillslut vc . Åk hem drick o vila. Inget visades på test.

    Efter ett dygn till övertygad om halsfluss. Åkte in igen, inget på test ?troligen virus?.

    Åkte in till jourcentral tredje gång säger jag vet att det är halsfluss o äntligen visade det på testerna. Fick penicillin med stor motvilja från Läkares sida, fick nästan tjata mig till det.

    Skötte kuren till fullo var ok en veckan sen värre än någonsin!! Fick ytterligare en kur starkare.

    Så det kan vara halsfluss trots att det inte visar. Blir det inte bättre åk dit igen . En vecka borde du kunnat härda ut sen får du ta dig till läkare o var hård.

    Jag kunde bara äta isglass, knappt få ner en vanlig klunk vatten, inte längre någon gomspene åndå mena dom att nej ferm är virus, nej halsfluss ska läka ut av sig själv.

  • Anonym (KVP)

    Det kan vara värt att påminna om att halsfluss oftast orsakas av virus, och att antibiotika då är verkningslöst. 

  • Anonym (ONT)
    Anonym (KVP) skrev 2020-02-05 14:42:46 följande:

    Det kan vara värt att påminna om att halsfluss oftast orsakas av virus, och att antibiotika då är verkningslöst. 


    Jo det sägs ju så. Alla av de ca 20 ggr jag har haft halsfluss ?orsakat av virus? (under mina 34 år )har dock symtomen smärta rodnad svullnad gett med sig inom ett dygn efter kursstart.

    Undra vad det beror på?
  • Anonym (Sjuksköterska)

    Nja, halsfluss orsakas oftast av streptokocker som är en bakterie. När patienter ringer in till vår vc brukar jag alltid fråga hur många dagar de haft halsont eftersom streptokock-bakterien oftast inte visas på testen förrän efter tre dygn. Kanske du var på vc för tidigt för att det skulle visa sig på test? Sen ska man komma ihåg att antibiotika endast förkortar sjukdomen, inte botar. Men den halsen ser onekligen inte kul ut..

  • Anonym (KVP)

    Vi tar det igen: 70% av all halsfluss orsakas av virus, är den bakteriell är A-streptokocker vanligast. Kan vara bra att veta...

  • Anonym (V)

    Jag hade gått igen imorgon och visat det om det inte känns bättre.

  • Så ont i halsen

    Tack för alla era svar <3 gjorde så ont att jag åkte in till VC idag igen. När jag var där och precis fått en tid kände jag hur något äckligt samlades i munnen. När jag fick en kopp att spotta ut i såg jag att det var var blandat med blod. Halsböld tänkte jag då.. vi hade tur för de var schyssta nog att flytta fram mig innan alla andra patienter. Ett kort samtal med läkaren och en snabb titt så fick jag en remiss till akuten för tömning av halsböld. Väl där kollade de men allt var verkade ha tömts ur. Fick recept på antibiotika och thats it. Även om det var fruktansvärt äckligt när den sprack så kan jag knappt med ord beskriva hur skönt det kändes efteråt. Tom nu när jag skriver om det skulle jag kunna gråta lyckotårar.

Svar på tråden VARNING FÖR ÄCKLIGA BILDER, sorry har så fruktansvärt ont i halsen (desperat)