• Snurranfian

    TSH 2,7

    Hej!

    Jag blir så förvirrad av vad som gäller för TSH om man inte lider av hypotyreos sedan tidigare. Jag har 1,7 innan jag blev gravid. Nu i samband med inskrivningen på MVC tog de TSH på rutin och detta var 2,7. När man läser på nätet står det olika överallt och det känns skit för en orolig själ som mig (detta barn var extremt svårt att få...tre årsförsök och hände helt plötsligt naturligt).

    MVC i Västernorrland där jag bor säger att högsta referensvärdet ligger på 4,2. När namn läser vad andra regioner skriver på nätet då har jag sett allt från 2,5-4,2 som högsta. Några har 3,2 som översta gräns. Känns som Västernorrland har högst. Så ska jag riskera missfall för att jag bor här? Blir så stressad. Får ju inte Levaxin eftersom MVC anser mitt värde helt normalt.

    Hur har ni andra gravida fått svar på TSH och hur har det blivit för er?

  • Svar på tråden TSH 2,7
  • Anna29

    Jag har samma värde som dig och min barnmorska har inte sagt någonting om mitt värde och jag är nu i v 39.

  • Snurranfian
    Anna29 skrev 2020-02-05 13:15:30 följande:

    Jag har samma värde som dig och min barnmorska har inte sagt någonting om mitt värde och jag är nu i v 39.


    Tack skönt att veta. Fick du ta om nån gång under graviditeten? Tänkte fråga om det vid nästa besök. Grattis till snart fullgången graviditet :)

    Nån annan som haft liknande värde?
  • Anna29
    Snurranfian skrev 2020-02-05 13:24:26 följande:

    Tack skönt att veta. Fick du ta om nån gång under graviditeten? Tänkte fråga om det vid nästa besök. Grattis till snart fullgången graviditet :)

    Nån annan som haft liknande värde?


    Nä jag tog det bara vid inskrivningen, vad jag vet iaf.
  • Anonym (H)

    Jag är gravid och bor i Östergötland, här är också högsta referens 4,2. Tror inte du ska lita så mycket på vad du läser på Google.. :)

  • Snurranfian
    Anonym (H) skrev 2020-02-05 14:03:03 följande:

    Jag är gravid och bor i Östergötland, här är också högsta referens 4,2. Tror inte du ska lita så mycket på vad du läser på Google.. :)


    Haha dr Google är farligt. Men är så rädd om lilla bönan i magen. Är i v.8 bara.
  • Areti

    Hej och va bra att höra att det finns flera som är orolig med TSH! Jag är Grek och eftersom jag litar inte här i Sverige så mycket om TSH frågade jag min endokrinolog i Grekland! Hon svarade att när du är gravid det måste liga under 2. Så jag tycker att du har ganska mycket just nu så kanske öka dosen? Det är jätte viktigt att du mår bra också och att TSH ska gå under 2! Mår du bra? Har du hjärtklappningar kanske?

  • Snurranfian
    Areti skrev 2020-02-05 15:27:49 följande:

    Hej och va bra att höra att det finns flera som är orolig med TSH! Jag är Grek och eftersom jag litar inte här i Sverige så mycket om TSH frågade jag min endokrinolog i Grekland! Hon svarade att när du är gravid det måste liga under 2. Så jag tycker att du har ganska mycket just nu så kanske öka dosen? Det är jätte viktigt att du mår bra också och att TSH ska gå under 2! Mår du bra? Har du hjärtklappningar kanske?


    Jag tar inte levaxin alls. Får ringa tillbaka och höra med dem kanske. Sen vet jag att olika länder ser olika på saken. Så svårt och stressande. Har inte hjärtklappning.
  • Areti

    Ja men gör det! Du måste va lite hårdare med dom kanske och lite gnälligare... jag tar levaxin och den ligger på 1.7 just nu! Har pratat med bm och berättat att jag vill kolla min TSH varje månad...och hon va positivt med det! Hör av dig och lycka till!

  • Areti

    Ja men gör det! Du måste va lite hårdare med dom kanske och lite gnälligare... jag tar levaxin och den ligger på 1.7 just nu! Har pratat med bm och berättat att jag vill kolla min TSH varje månad...och hon va positivt med det! Hör av dig och lycka till!

  • Areti

    Ja men gör det! Du måste va lite hårdare med dom kanske och lite gnälligare... jag tar levaxin och den ligger på 1.7 just nu! Har pratat med bm och berättat att jag vill kolla min TSH varje månad...och hon va positivt med det! Hör av dig och lycka till!

  • Snurranfian
    Areti skrev 2020-02-05 17:13:25 följande:

    Ja men gör det! Du måste va lite hårdare med dom kanske och lite gnälligare... jag tar levaxin och den ligger på 1.7 just nu! Har pratat med bm och berättat att jag vill kolla min TSH varje månad...och hon va positivt med det! Hör av dig och lycka till!


    Är det läkaren via mvc som skriver ut?
  • Snurranfian

    Nu såg jag att Region Uppsala skriver:

    Referensintervall för TSH under graviditet:

    - Första trimestern: TSH 0.1?4.0 mlE/L

    - Andra trimestern: TSH 0.2?4.0 mlE/L

    - Tredje trimestern: TSH 0.3?4.0 mlE/L

  • Snurranfian

    Nu såg jag att Region Uppsala skriver:

    Referensintervall för TSH under graviditet:

    - Första trimestern: TSH 0.1?4.0 mlE/L

    - Andra trimestern: TSH 0.2?4.0 mlE/L

    - Tredje trimestern: TSH 0.3?4.0 mlE/L

  • Miva

    Det är viktigt att veta att referensvärde för TSH är inte kan räknas på samma sätt som på en gravid och en icke gravid. Referensvärdet för TSH är olika för olika trimeser, längst är det i början av graviditet då fostret behöver det för sin utveckling och då sjunker värdet hos mamman vilket är normalt. Ovan nämnda referensvärden är samma i Örebro. Jag hade 0,12 i TSH och det räknas inom referensvärde och får ingen vidare åtgärd. Det kommer stiga av sig själv. Skillnad om man är Levaxinbehandlad från början då sjukvården brukar vara mer noggrann. Med andra ord behöver du inte alls oroa dig!

  • Snurranfian
    Miva skrev 2020-02-05 19:33:33 följande:

    Det är viktigt att veta att referensvärde för TSH är inte kan räknas på samma sätt som på en gravid och en icke gravid. Referensvärdet för TSH är olika för olika trimeser, längst är det i början av graviditet då fostret behöver det för sin utveckling och då sjunker värdet hos mamman vilket är normalt. Ovan nämnda referensvärden är samma i Örebro. Jag hade 0,12 i TSH och det räknas inom referensvärde och får ingen vidare åtgärd. Det kommer stiga av sig själv. Skillnad om man är Levaxinbehandlad från början då sjukvården brukar vara mer noggrann. Med andra ord behöver du inte alls oroa dig!


    Toppen! För mig steg det dock från 1.7 till 2.7... är inte det motsägelsefullt? Tror jag slår en signal till spec.mvc imorrn o hör mig för. Säger de samma måste jag väl accepteta det. referensvärdet upp till 4.2 va även för gravida i Västernorrland....
  • Areti

    Du kan väll gå till en privat läkare, vårdcentral eller husläkare? Jag pratade med barnmorskan och fick hjälp av henne! Tycker att vi måste kolla det varje månad! För mig det är jätte viktigt sköldkörteln. jag vill att jag och lillan mår bra... P.S det finns privata endokrinologer som du kan betala själv för att få råd!

Svar på tråden TSH 2,7