• Rebecca1987

    Amning och flaska

    Jag har en dotter på snart 6 månader jag ammar heltid. Jag har börjat med gröt i början gick det bra men nu spottar hon ut det. Jag har försökt med mat som motsats i olika smaker men allt åker ut. Provar varje gång vi äter men hon spottar ut allt. Jag har sedan i december försökt få henne att ta ersättning för att hon ska kunna gå upp mer då BVC anser att hon behöver det. Dom tyckte inte det räcker med 420 gram i viktuppgång i månaden. Även om hon är lång med. Jag har provat 3 olika flaskor hon vägrar alla. Jag har försökt få i henne ersättning med tesked men hon bara spottar ut det.

    Någon som som har tips på hur jag ska göra för att få henne att inte bara vilja ammas?

  • Svar på tråden Amning och flaska
  • MammaTillDansband

    Följer hon sina vikt- och längdkurvor?

    Jag har inte gått på ålder när jag introducerat fast föda, utan intresse. När hon sitter med vid bordet när resten av familjen äter, är hon då intresserad av vad ni andra håller på med?
    Jag har väntat med att servera mos, gröt och puréer tills jag sett att bebisen i fråga visat tydligt att hen också vill vara med och äta, t ex följt en ätande persons bestick med blicken.

    Att hon inte vill äta gröten är inte konstigt, den mesta köpebarnmaten är smaklös och tråkig, och bebisar brukar gilla tydliga smaker. Mosad banan, kokt och mosad morot osv, i med lite smör så blir det fler kalorier också.
    Vissa bebisar ogillar att bli matade och vill själva stoppa in maten i munnen. Har du testat majskrokar?

  • Rebecca1987

    Hon har legat på övre kurvan och nu gått ner och lagt sig på normal linje. Och längden är mellan dom två övre kurvorna. Äta själv försöker vi med att hon äter med en tallrik och vi matar ifrån en. Men hon rör inte sin tallrik. Vi lagar mest egen mat så hon äter det vi äter. Men hon vill inte ha. Mango pure kan hon ta i vissa fall. Men ingen banan eller potatis.

  • MammaTillDansband

    Dessa BVC-sköterskor är roliga med sina idéer! Min dotter, några månader äldre, planade också ut i sin viktuppgång vid halvåret, och då visade min BVC-tant kurvan och sa att det var heeelt normalt för ammade barn att ha som en puckel på kurvan då. Hon kallade det t o m för amningspuckel.

    Så fortsätt du att helamma, och när din dotter är mer intresserad av fast föda kommer hon att visa det!

  • Rebecca1987
    MammaTillDansband skrev 2020-02-06 09:13:18 följande:

    Dessa BVC-sköterskor är roliga med sina idéer! Min dotter, några månader äldre, planade också ut i sin viktuppgång vid halvåret, och då visade min BVC-tant kurvan och sa att det var heeelt normalt för ammade barn att ha som en puckel på kurvan då. Hon kallade det t o m för amningspuckel.

    Så fortsätt du att helamma, och när din dotter är mer intresserad av fast föda kommer hon att visa det!


    Tack. Jag tycker själv att hon går upp bra. Hon har ändå gått upp ca 3,6 kg sen hon föddes i augusti. Och växt 14 cm.

    Hon är glad jämt. Så hon mår ju toppen. Självklart ska mat prövas mer men svårt att tvinga
  • MammaTillDansband

    Härligt med en välmående bebis Hjärta !
    Rätt var det är vill hon smaka av egen fri vilja, så det är ingen mening med att tvinga henne innan dess.
    Mot BVC-tanten rekommenderar jag taktiken: Håll med, le och nicka, och gör som du vill ändå när du kommit hem.

  • möjligt
    Rebecca1987 skrev 2020-02-05 18:38:37 följande:

    Hon har legat på övre kurvan och nu gått ner och lagt sig på normal linje. Och längden är mellan dom två övre kurvorna. Äta själv försöker vi med att hon äter med en tallrik och vi matar ifrån en. Men hon rör inte sin tallrik. Vi lagar mest egen mat så hon äter det vi äter. Men hon vill inte ha. Mango pure kan hon ta i vissa fall. Men ingen banan eller potatis.


    Testa ladda med en app som heter growth och se hur hon växer om du lägger in hennes värden där.

    BVCs kurva är inkorrekt (för helammade barn), ett helammat barn ska följa den sk whokurvan(finns i appen)
  • Jul2016

    Låter som en amningspuckel. Tipsar dig om "amningshjälpens slutna grupp" på Facebook. Där är jätte kunniga hjälpa mor och amningsexperter. Ibland blir man mörkrädd vad vissa bvc sköterskor är outbildade inom amning. Lycka till <3

  • Rebecca1987
    Jul2016 skrev 2020-02-06 16:48:48 följande:

    Låter som en amningspuckel. Tipsar dig om "amningshjälpens slutna grupp" på Facebook. Där är jätte kunniga hjälpa mor och amningsexperter. Ibland blir man mörkrädd vad vissa bvc sköterskor är outbildade inom amning. Lycka till <3


    Jag har inte Facebook men tack för tipset
  • möjligt
    Rebecca1987 skrev 2020-02-06 16:55:25 följande:

    Jag har inte Facebook men tack för tipset


    Finns amningshjälp att mejla, ringa eller besöka också
  • Rebecca1987
    möjligt skrev 2020-02-06 19:02:58 följande:

    Finns amningshjälp att mejla, ringa eller besöka också


    Grejen är att jag tycker amningen fungerar. Hon både spyr ibland när hon ätit för mycket. Hon kan efter ett mål på morgonen sova tre timmar utan bekymmer. Hon ammar när hon behöver utan att klockan styr. Det är bara att bvc tycker hon behöver öka mer än vid sista vägningen
  • möjligt
    Rebecca1987 skrev 2020-02-06 21:33:14 följande:

    Grejen är att jag tycker amningen fungerar. Hon både spyr ibland när hon ätit för mycket. Hon kan efter ett mål på morgonen sova tre timmar utan bekymmer. Hon ammar när hon behöver utan att klockan styr. Det är bara att bvc tycker hon behöver öka mer än vid sista vägningen


    Grejen är att BVC ibland (ganska ofta) har otroligt dålig koll på amningen. Kombinerat med att kurvorna de använder är ett statistiskt ?misstag? så ger de ofta helt knäppa råd när det kommer till amning. Vissa försöker hetsa igång matinteoduktionen innan barnet är redo, få en att gå över till välling och ersättning om matinteoduktionen går långsamt. Min BVC sköterska tyckte att jag i princip skulle sluta amma vid 9 mån för att mitt barn inte alls var särskilt matintresserad. Hennes teori där var att tvinga barnet att acceptera mat genom att inte ge någonting annat. Vilket jag tack och lov vägrade. Mitt barn var sent i matintroduktionen och var väldigt länge väldigt liten i maten, helt enkelt inte så intresserad, även efter att amningen avslutats helt. Han föll på kurvorna en del innan året trots en fungerande amning för att han blev så rörlig och inte var så matintresserad. Men med facit i hand så är jag glad att jag stod på mig med amningen så att han iaf åt ordentligt av någonting som han både gillade och som var næringsrikt. Vid 2 år var han fortfarande life i maten och det var ett himla trixande för att få i honom tillräckligt så han inte skulle gå upp för sakta och då var amningen borta så det var helt orelaterat.

    Genom amningshjälpen har de mer kunskap och då kan du få stöd och råd om BVCs råd ger fel magkänsla.

    Vissa barn är långsamma och ofta är det samma barn som endast vill göra själv och vägrar bli matade. Baby led weaning med mycket plockmat kan fungera då även om det är näsran omöjligt att få i dem några mängder. I England och USA säger de ibland , food before one is just for fun. Kan vara värt att anamma istället för att stressa sönder sig över BVCs råd
  • möjligt

    Kanske ska förtydliga, BVCs kurvor gjorde med en blandning av ammade och ersättningsbarn. Dessa två grupper har olika tillväxtmönster vilket kan ses I de mer vedertagna kurvorna. Det innebär att helammade(eller helersättnings) barn inte ?borde? följa BVC kurvan och det som kan se ut som avvikelser på den kurvan visar sig ibland bara vara deras korrekta tillväxtmönster om man studerar deras värden på korrekt kurva

Svar på tråden Amning och flaska