• GraceKelly

    Hemliga/dolda stödgrupper på Facebook

    Hej!

    Jag och min man har försökt att få barn i över 5 år nu, med flertalet missfall som resultat. Har varit på läkarbesök för fertilitetsutredning och undrar om det finns några dolda facebookgrupper där man kan ge/få råd och stöd i denna process?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hemliga/dolda stödgrupper på Facebook
  • UndrandeSökare

    Beklagar era missfall. Jag och min man har haft 6st missfall. Vi fick göra en missfallsutredning genom Landstinget efter missfall nr 3, men tyvärr hittades inga orsaker vid den utredningen för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov togs.

    Så mitt tips är att tryck på att ni ska få göra Spermaanalys med Morfologi vid er missfallsutredning. Obs måste vara med Morfologi, det är den viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende, hur många som har for små huvuden eller för korta svansar etc Det är inte tillräckligt att bara mäta antalet spermier och antalet rörliga.

    Efter missfall nr 4 hittade jag Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre immunutredning där, än den svenska utredningen. Utredningen i Aten visade att jag har en blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar missfallen.

    Så om er svenska utredning inte skulle visa något, ge inte upp utan sök er utomlands. För där finns mycket mer kunnande om missfall och fertilitetsproblem och hur det kan behandlas utomlands än i Sverige.

    Jag kan tipsa dig om att köpa boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 300kr. Den boken förklarar mycket om orsaker till missfall och hur man kan behandla.

    Jag vet tyvärr inget om några facebookgrupper.

    Lycka till med er utredning !

  • GraceKelly
    UndrandeSökare skrev 2020-02-05 17:28:32 följande:

    Beklagar era missfall. Jag och min man har haft 6st missfall. Vi fick göra en missfallsutredning genom Landstinget efter missfall nr 3, men tyvärr hittades inga orsaker vid den utredningen för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov togs.

    Så mitt tips är att tryck på att ni ska få göra Spermaanalys med Morfologi vid er missfallsutredning. Obs måste vara med Morfologi, det är den viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende, hur många som har for små huvuden eller för korta svansar etc Det är inte tillräckligt att bara mäta antalet spermier och antalet rörliga.

    Efter missfall nr 4 hittade jag Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre immunutredning där, än den svenska utredningen. Utredningen i Aten visade att jag har en blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar missfallen.

    Så om er svenska utredning inte skulle visa något, ge inte upp utan sök er utomlands. För där finns mycket mer kunnande om missfall och fertilitetsproblem och hur det kan behandlas utomlands än i Sverige.

    Jag kan tipsa dig om att köpa boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 300kr. Den boken förklarar mycket om orsaker till missfall och hur man kan behandla.

    Jag vet tyvärr inget om några facebookgrupper.

    Lycka till med er utredning !


    Tack för svar :)


    Vi har precis lämnat första omgången med prover. Maken fick lämna spermieprov, vet dock inte om morfologi ingick där så det ska jag höra med dom på nästa besök :)
    Jag hittade också Atentråden, och tänker att det är ett alternativ för oss snart. Ville däremot ge landstinget en chans först, men tappade hoppet lite idag. Fick precis en remissbekräftelse av dom som säger att vår fertilitetsutredande läkare har skickat oss till kön för IVF, och då är det bara en vecka sedan vi lämnade dom första proverna.. Vi är också inbokade på ultraljud med kontrast nästa vecka. Förstår inte alls varför vi blivit skickade till IVF innan provsvar och ultraljud är gjort.. Känns som att dom "lämpar över" allting till IVF väldigt fort här i Sverige, utan att ens undersöka var felet ligger :/

  • UndrandeSökare
    GraceKelly skrev 2020-02-05 18:25:53 följande:

    Tack för svar :)

    Vi har precis lämnat första omgången med prover. Maken fick lämna spermieprov, vet dock inte om morfologi ingick där så det ska jag höra med dom på nästa besök :)

    Jag hittade också Atentråden, och tänker att det är ett alternativ för oss snart. Ville däremot ge landstinget en chans först, men tappade hoppet lite idag. Fick precis en remissbekräftelse av dom som säger att vår fertilitetsutredande läkare har skickat oss till kön för IVF, och då är det bara en vecka sedan vi lämnade dom första proverna.. Vi är också inbokade på ultraljud med kontrast nästa vecka. Förstår inte alls varför vi blivit skickade till IVF innan provsvar och ultraljud är gjort.. Känns som att dom "lämpar över" allting till IVF väldigt fort här i Sverige, utan att ens undersöka var felet ligger :/


    Skönt att höra att er utredning är igång nu.

    Tyvärr verkar svenska läkare generellt vara ganska okunniga när det gäller just missfall, och att hitta orsakerna och behandla dem. Ivf är väl det verktyg de har att ta till, jag gissar det är därför ni redan nu fått en remiss dit.

    Immunologiska orsaker till missfall brukar de tyvärr inte acceptera som förklaring ( endast kliniken ivfFalun i Sverige erkänner och behandlar det). Vår läkare på Landstinget som gjorde utredningen sa att "kvinnans immunförsvar kan aldrig orsaka missfall".

    Vi fick ingen remiss till ivf för läkaren sa: "ivf kommer inte hjälpa, eftersom det är främst för de som inte kan bli gravida alls, och ni bli ju gravida naturligt".

    Enligt min egen erfarenhet så kan immunförsvaret absolut orsaka missfall, men håller med om att ivf inte hjälper så bra om man lider av upprepade missfall, Man kommer bara fortsätta få missfall även med ivf, om man inte FÖRST hittar orsaken och åtgärdar den.

    Men jag hoppas läkarna kan hitta orsaken till era missfall vid er utredning !

    Bra att du hittat till Atentråden, jag vet att den är väldigt lång (varit mycket aktiv tråd sedan 2012), men läs gärna i den om du har tid.

    "Is your body babyfriendly"boken kan också vara en hjälp på vägen om du är ok med att läsa böcker på engelska.

    Hoppas din koksaltspolning går bra. Ett tips är be gärna att du får värktabletter innan. Vissa (inte alla) kan få ont efteråt. Jag glömde be om tabletter och fick ont i magen när jag hade gått därifrån.

    Hoppas allt går bra !
Svar på tråden Hemliga/dolda stödgrupper på Facebook