Anonym (Bizz) skrev 2020-02-06 14:13:35 följande:
Bra inlägg, här har vi ju ett levande facit. Även om jag förstår att alla inte fungerar på samma sätt så visar ändå ditt svar att man inte alltid måste tippa på tårna och anpassa sig.
Fast det handlar inte om att anpassa sig utan på vilket sätt man bemöter om man vill att det ska bli en förändring.
Det lönar sig oftast inte att ge samma konsekvenser till barn med autism som till normala barn men det innebär inte att man inte ska ge konsekvenser utan på ett annat sätt.
Är ju meningslöst att ge konsekvenser som inte leder någonstans eller gör saken värre.
Det är ju därför habiliteringen kan hjälpa till med hur man kan bemöta dess utbrott och vad man kan göra för att försöka undvika att det dom går så långt.
Ingen varken föräldrar, andra barn eller vuxna eller det autistiska barnet mår ju bra av utbrott och ingen vill bli utsatt för dom.
De ingår i diagnosen att bli frustrerad av situationer men inte klarar av och efteråt skäms barnet för att det inte kunde behärska sig.
Då är det väl bra om man kan få hjälp av proffs så att barnet och vuxna kan förstå situationen och lära sig hur man undviker det.
Om man bara bestraffar eller ger konsekvenser som inte ger något är det ju inte någon mening med det och det blir bara värre med tiden.
Än så länge är flickan 4 år och får hon hjälp nu är det väl bättre än att göra på fel sätt så att allt är värre när hon är äldre.
Man kan tvinga barn med dålig syn att läsa även om det har problem med det men det är väl bättre då att ge dom glasögon så att inte synen blir sämre.
Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning alltså en "skada" i hjärnan, det går inte att bemöta dom barnen på samma sätt som andra eller ge samma konsekvenser men det är inte lika med att tassa på tårna runt dom eller att inte göra något eller att inte ge konsekvenser bara på ett annat sätt som ger resultat och dom kan ta in.