• Thu 6 Feb 2020 03:12
    477 visningar
    7 svar
    7
    477

    Barnen hos pappa bara på lov?

    Hej,

    Jag och barnens pappa är separerade, bor väldigt långt bort ifrån varann och har ett domstolsbeslut på att barnen ska träffa sin pappa en helg i månaden plus varannat lov (2+3v under sommaren), 2 skypesamtal i veckan på bestämda dagar och tider.

    Saken är den nu att barnen ska enligt beslutet spendera nästan 2v under påsken, hos sin pappa, som dem då inte kommer ha sett på 6 månader pga pappan inte har råd (vi betalar varsinn resa för att hämta barnen) och dem pratar knappt i telefon pga pappan väljer bort samtalen.

    Och sen ska han ha dem som sagt 2+3v under sommaren.

    Jag är oerhört skeptisk till att barnen ska spendera så lång tid borta från att knappt träffa sin pappa.

    Barnen är 3 resp 4år gamla.

    Hur resonerar ni? Behöver nån annans ögon på detta..

  • Svar på tråden Barnen hos pappa bara på lov?
  • Kusine­n
    Thu 6 Feb 2020 07:04
    #1

    Ska man ansvara för ett barn på egen hand ska man vara pålitlig är min uppfattning. Om pappan inte klarar att skypa med barnen regelbundet låter ju det tveksamt med ansvarsbiten.

    Generellt tycker jag (men antar att juridiken inte är upplagd så), att har man en dom ska hela domen följas inte bara det som är enkelt för en själv. För barnens skull.

    Så i ditt fall skulle jag föreslå att jag följer med till pappans boendeort, så att pappan kan träffa barnen själv på dagarna men att jag finns på kvällar/nätter och tillgänglig vid behov.

    Med en brasklapp för att jag inte vet vad man juridiskt FÅR göra i ett sånt läge. Rådgöra med familjerätten och/eller jurist är nog lämpligt. Nödvändigt om ni inte kommer överens.

    Så jag svarar alltså bara på vad jag tycker och inte på vad man i juridisk mening får göra, det vet jag ej.

  • Kusine­n
    Thu 6 Feb 2020 07:19
    #2

    Finns det ingen instans att vända sig till om en dom inte följs?

    Den har som jag förstår inte följts på 6 månader?

  • Thu 6 Feb 2020 19:20
    #3
    Kusinen skrev 2020-02-06 07:19:53 följande:

    Finns det ingen instans att vända sig till om en dom inte följs?

    Den har som jag förstår inte följts på 6 månader?


    Man kan begära verkställighet av dom och då kan den som inte följer domen krävas på vite.

    Jag är dock inte alls jurist och har inte en susning om detaljer för hur man gör, men man kan agera om schemat inte följs.

    Hoppas någon mer insatt kan svara.
  • Sat 8 Feb 2020 13:53
    #4
    Mandelskorpan skrev 2020-02-06 19:20:34 följande:

    Man kan begära verkställighet av dom och då kan den som inte följer domen krävas på vite.

    Jag är dock inte alls jurist och har inte en susning om detaljer för hur man gör, men man kan agera om schemat inte följs.

    Hoppas någon mer insatt kan svara.


    Så jag kan också agera om domen inte följs från hans sida? Fast jag är boendeförälder?
  • Magica­l
    Sat 8 Feb 2020 13:56
    #5

    Men om han valt bort tidigare umgänge och samtal så kanske han inte ens är intresserad av att de ska vara där 2 veckor? Har du pratat med pappan? Frågat hur han planerar påsken? Ni kanske kan lösa det här ganska enkelt. 

  • Mon 10 Feb 2020 23:07
    #6
    Magical skrev 2020-02-08 13:56:33 följande:

    Men om han valt bort tidigare umgänge och samtal så kanske han inte ens är intresserad av att de ska vara där 2 veckor? Har du pratat med pappan? Frågat hur han planerar påsken? Ni kanske kan lösa det här ganska enkelt. 


    Enligt hans ord har han tänkt ha dem två veckor i påsk. Motsätter mig inte alls detta om han bara skulle kunna lägga ner tid på dem övriga gånger och prata med dem och prioritera tid med dem.
  • Tue 11 Feb 2020 15:07
    #7
    ccaassandral skrev 2020-02-08 13:53:17 följande:

    Så jag kan också agera om domen inte följs från hans sida? Fast jag är boendeförälder?


    Googlade lite, tyvärr verkar det vara när man inte får tillbaka barnen som man kan agera. Inte när föräldern visar ointresse.
Svar på tråden Barnen hos pappa bara på lov?