• Louizse

    Missfall (sprucken gulkroppscysta)

    Hej!

    Jag plussade i början utav december - för två veckor sedan konstaterades ett MA (var då i v.12) men fostret hade gått bort i vecka 8. Vid jul i vecka 7+4 ca åkte jag in akut pga magsmärtor. Upptäcktes då en läckande cysta = gulkroppscysta. Hjärtat slog så fint vid det här vaginala ultraljudet.

    Fram tills moderkakan tar över i vecka 12(?) däromkring så får fostret en hel del (eller all) näring från gulkroppscystan och gulkroppen vad jag läst mig till. Så som i mitt fall att den läckte och sedan kommande dagar sprack, är jag ganska så säker på att det beror på att jag fick ett fördröjt missfall. Med tanke på att näringstillförseln nästan försvann. Jag önskar så att det här togs upp mer då jag tror att det är väldigt vanligt, speciellt eftersom att många kvinnor och jag själv inte ens hade en aning om att det här kunde ske.

    Önskar så att jag hade fått information när jag åkte in akut och hade fått kommit tillbaka en vecka senare på VUL så jag hade sluppit gått och trott att allt var okej ända tills vecka 12.

    Har läst information på amerikanska sidor, hittat få enstaka trådar om det här på svenska sidor - men det händer ju och verkar inte vara något positivt om den spricker innan moderkakan tar över. Någon mer där ute som har något att dela med sig utav? Erfarenheter, information eller liknande.

Svar på tråden Missfall (sprucken gulkroppscysta)