• Thu 6 Feb 2020 12:03
    4834 visningar
    14 svar
    14
    4834

    Vilka symtom hade ni innan förlossningen?

    Hej!

    Som rubriken lyder, vilka symtom hade ni dagarna innan förlossningen? Har inte långt kvar nu och har börjat få kraftigare sammandragningar och ökade flytningar.

  • Svar på tråden Vilka symtom hade ni innan förlossningen?
  • Thu 6 Feb 2020 12:06
    #1

    Nej kände ingenting förrän det satte igång på riktigt. Började med förvärkar i typ 8 timmar, sen satte förlossningen igång. Lycka till :)

  • Anonym (..)
    Thu 6 Feb 2020 14:54
    #2

    Aldrig känt mig så fräsch under hela grav som dagen innan värkarna satte igång. Påpekade hela dagen hur najs och snygg jag kände mig, och snygg var jag också (när jag ser tillbaka på bilder), fick nå glow liksom, och sen vips så började värkarna vid 04 ca morgonen därpå. Hade inga symtom alls veckorna innan förutom sammandragningar men de hade jag haft sen v 16 typ.

    Lycka till!!

  • Anonym (..)
    Thu 6 Feb 2020 14:55
    #3
    Anonym (..) skrev 2020-02-06 14:54:18 följande:

    Aldrig känt mig så fräsch under hela grav som dagen innan värkarna satte igång. Påpekade hela dagen hur najs och snygg jag kände mig, och snygg var jag också (när jag ser tillbaka på bilder), fick nå glow liksom, och sen vips så började värkarna vid 04 ca morgonen därpå. Hade inga symtom alls veckorna innan förutom sammandragningar men de hade jag haft sen v 16 typ.

    Lycka till!!


    Ca 11 h från första värk var han ute :)
  • Mascar­aklump­ar
    Thu 6 Feb 2020 19:17
    #4

    Jag hade inga fysiska symptom, men båda gångerna kände jag tydligt en förändring ca 12 h innan värkarna satte igång. Det kändes nästan som om jag tagit någon drog som förändrade mig. Jag blev pigg, spänd, glad, upplevde lukter annorlunda mm.

    Med första barnet tog jag det inte alls som ett tecken på att något var på gång utan snarare tvärt om, men med andra barnet kände jag igen känslan och visste att förlossningen skulle sätta igång inom kort.

  • Anonym (Blod!­)
    Thu 6 Feb 2020 19:24
    #5

    Båda mina förlossningar har föregåtts av en liten blödning. Sen drog allt igång ca 6 timmar senare och då gick det fort. Kan tillägga att jag på vårdens inrådan åkte in och kollade att allt var OK när blödningen kom.

  • Thu 6 Feb 2020 20:37
    #6

    Tack snälla för alla svar! Spännande att läsa! Min första förlossning startade med vattenavgång men inga värkar så jag sattes igång efter 48 h. Med andra var det planerat snitt så därför har jag inget att relatera till. Hoppas på att det ska sätta igång naturligt denna gång och man blir ju så otålig i slutet och vill så gärna att det ska starta någon gång!

    Nu har jag iallafall lite fler symtom att hålla utkik efter men förstår att det är väldigt individuellt.

    Tack för alla lyckoönskningar!

  • Thu 6 Feb 2020 20:38
    #7

    Om fler vill dela med sig av sina förlossningserfarenheter så tas de tacksamt emot! Är så kul att läsa.

  • Anonym (K)
    Thu 6 Feb 2020 20:53
    #8

    Hade insomnia några dagar innan, precis som jag brukar få innan ägglossning och mens också. I övrigt märkte jag inte av några tecken innan slemproppen gick (på eftermiddagen) och jag började blöda (några timmar senare). Värkarna starta några timmar efter att jag börjat blöda.

  • Anonym (Hej)
    Fri 7 Feb 2020 21:10
    #9

    Hade en konstig känsla i kroppen, typ sjukdomskänsla. Lite orolig, fick springa på toa flera gånger och tömma tarmen helt plötsligt fick jag regelbundna värkar direkt. Ca 3 st på 10 min och sen var det igång.

  • Sat 8 Feb 2020 19:48
    #10

    Jag hade en annan känsla i kroppen den dagen vattnet gick, nästan som att jag visste att idag händer det. Hade också mer energi den dagen, var uppe och pillade med grejer. gungade upp o ner på sängkanten. precis när jag hade gett upp och satte mig ner vid datorn så kändes det som jag kissade på mig, visade sig dock att det var vattnet som hade gått. Kl.23:30 gick vattnet, kl. 14:00 dagen därpå satte värkarna igång efter att BM gjort en hinnsvepning, kl. 18:30 var dottern ute :)

  • Anonym (Slemp­ropp(?­))
    Sat 8 Feb 2020 23:04
    #11
    Anonym (Blod!) skrev 2020-02-06 19:24:14 följande:

    Båda mina förlossningar har föregåtts av en liten blödning. Sen drog allt igång ca 6 timmar senare och då gick det fort. Kan tillägga att jag på vårdens inrådan åkte in och kollade att allt var OK när blödningen kom.


    Blödning och slempropp var det första för mig. Inget ont, åkte in och kollade. Sen molvärk som gjorde det svårt att sova. 2 dygn senare var det klart (hade inga effektiva värkar dessvärre).

    Lycka till!
  • Sat 8 Feb 2020 23:12
    #12

    Inget alls.

    Vid 15 började det som mensvärk, och några timmar senare blev det mer tydligt värkar. Åkte in vid midnatt och var 4 cm öppen, sedan var det klart kl 09. Inte ett tecken innan det...


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sat 8 Feb 2020 23:24
    #13

    Kände ingenting på dagen, 23.15 var det det något som drog till i ryggen. Lade mig ned och tittade vidare på tv, och efter sex minuter så högg det till igen. Då förstod jag att något var på gång. 23.15 blödde jag litegrann, och strax före 01 gick vattnet. Jag hade då varit i kontakt med sjukhuset ett par gånger och vi åkte in vid fyratiden. Var 10cm öppen när jag kom in, och födde 04.45. Förstagångsföderska.

  • Anonym (anony­men)
    Tue 25 Feb 2020 21:44
    #14

    Jag blev svullen i ansiktet, dålig i magen, inte så att jag hade så ont i magen, men fick gå på toa varje dag,
    Sammandragningar som "gick upp i huvudet", fick ett litet tryck i huvudet.

Svar på tråden Vilka symtom hade ni innan förlossningen?