• Bamse04

Ni som åkt till Malaysia/Kuala Lumpur

Har frågor som har rest till Kuala Lumpur eller Malaysia.

Fick erbjudande via jobbet att åka till Kuala Lumpur.
    Flygbyljet (bara flyg altså)totalt för två vuxna och två barn blir 12 150 sek.
    Är det bra pris?

Vi skulle boka hotell separt.

Sen undrar jag om ni har åkt med barn,hur gick det,hur gammla de var,
    hur lång tid det tar att flyga dit?
    Ska man tänka på något speciellt?
    Är maten billigt,shopping,ja skriv allt ni kommer på.

• Svar på tråden Ni som åkt till Malaysia/Kuala Lumpur
  • CarinaB

Flög till Singapore och tog tåget upp men flyget är runt 10 timmar. Finns gott om billigt boende men tänk på att standarden är sämre (trestjärningt är mer som svagt tvåstjärnigt här). KL är ganska stort och det är lätt att hilla billig mat och shopping. Finns massor med trevlig shopping, billigast på marknader med piratkopior och så.

Brukar använda mig av Lonely planet för att få ett första intryck av ett resmål:
    http://www.lonelyplanet.com/worldguide/destinations/asia/malaysia/kuala-lumpur/

• loulou2

Kuala Lumpur är en jättemysig stad!!Gillar nog den mer än Bangkok faktiskt...
    Otrolig härlig mix av människor och ALLTID lätt att få tag på en taxi...bättre kan man inte ha det i en storstad...

När vi var i KL bodde vi i China town som är ett billigt backpacker alternativ(fanns även familjer som bodde där).Vi hade nära till stora nattmarknaden, bussstationen,shopping,resebyråer m.m.

Det var som sagt mycket lätt att få tag i en taxi och du åker snabbt till de mest fashionabla shoppingkvarteren, där man kan hitta märkeskläder för dryga 100 lappen.(köpte äkta diesel i en butik för ca 70 kr, i och för sig på rea ,men ändå..)Det är billigt om man vet var man ska leta!!Känns otroligt lyxigt att trippa in i värsta östermalsgallerian och faktiskt känna att man har råd!!!Så shop to you drop....

Bra och billig mat finns det på många ställen,gäller som vanligt att inhemska maten är billigaste,medan du får betala en extra slant för västerländsk mat.Men det är inte dyrt...

Jag rekomenderar dig att köpa någon bra och billig guide bok nu på bokrean!Det lönar sig alltid att var förberedd...

Ett annat tips är att kika in på sajten jordenrunt.se.Där brukar det finnas akutella prisuppgifter och annat matnyttigt för diverse länder.

Ha det super bra och hälsa underbara KL!!

• cillae

Biljetterna fick du nog till ett bra pris, vi bet 17 730 SEK för två vuxna+ 1000 SEK för vår son som är ett år. Vi åker nästa tisdag, läääääääängtar. Det är visserligen flyg KL-Phuket ToR också, men det tilläget var inte så dyrt, så själva KL bilj gick på ca 16 000-16 500.

• Petre

Biljettpriset är jättebra!
    Vi har varit där flera gånger och även bott där. Det är en spännande stad. Lite smutsig ibland. Kan vara bra att kolla upp lite andra utflyktsmål också, men det kanske ni redan gjort? Bara KL med barn är nog inte så jättekul. Beror förståss på hur länge ni blir där.
    Det finns många bra hotell i olika prisklasser och standard. Vi har bott på Park Plaza, Concord, Darby Park (lägenhetshotell) och ett billigare hotell som jag tyvärr inte minns namnet på och var helnöjda med alla. Ett plus är förståss att välja hotell med pool eftersom det oftast är så sjukt varmt.

Vi har tyvärr inte varit där sen vi fick barn. Men om vi åkte nu så skulle vi nog inte stanna i stan så länge utan åka vidare ut till någon ö på östkusten. Inrikesflyg är jättbilligt.

• flygplanet

Låter som ett jättebra pris på flygbiljetter.

Jag har varit många ggr i KL. Supertrevlig stad med massor att göra. Jag har alltid bott i Chinatown och därifrån är det gångavstånd till shopping och sevärdheter.

• tete

Hej hopp! Också varit i Malaysia och KL många långa gånger, både med och utan småbarn. Tips: Hotel Concorde i centrala KL. Bra pris, fräscht och med modern stil. Pool och god frukost. tror det kostade oss ca 300 kr/natt. Då är det promenadavstånd till Twin towers, precis bredvid en monorailtunnelbanestation, några få stationer till all världens shopping du kan tänka dig. Taxi är billigt, men saknar oftast säkerhetsbälte. Vi valde tåg när det gick och blundade för säkerheten då vi ibland var tvungna att ta en taxi.

Tips: Tioman Island, Panuba Inn. Privat strand, utmärkt dyk och snorkling. Båttaxi runt ön. Spa på "fina" hotell Berjaya (bo inte där, men besök gärna. Vi fick bada i deras pool och utnyttja alla faciliteter).

Cameron Highlands - svalt och underbart grönt på hög höjd. Bo på Balas inn.

Penang- bo i China Town eller strax utanför.

Melaka - dagsutflykt från KL, vacker kinesisk/portugisisk stad.

Skriv gärna i gästis om du vill veta mer!

• a1b2

Hej

Har varit där många gånger och älskar staden.

Jag vet inte hur små barn du har. Barnvagn är ganska jobbigt att köra i många länder utanför välordnade Sverige. Är de små så är det inte fel att ha en bärryggsäck för utflykterna dagtid. För oss som precis varit i bland annat KL med en 8 månader gammal dotter var det perfekt med sulky (sulkyn är skön även på flygplatser och liknande ställen där man väntar) för shoppingturer och middagar medan jag bar henne på ryggen när vi turistade.

Som alternativ till Cameron kan man åka till Fraser's Hill som ligger närmare KL och som inte är riktigt lika exploaterat och som också går att göra över dagen. Det finns också ett zoo som man som svensk kan ha synpunkter på djurhållningen. Batu Caves är en stor grotta norr om staden som är helig för hinduerna. Många trappsteg dock.

Shopping är stort som tidigare nämts. Alltid lätt att få tag på taxi är en sanning med modifikation. Vid skyfall har i alla fall jag haft svårt med det och då ofta haft diskussioner om taxameterns funtion.

KL har kanske världens billigaste lyxhotell. Vill man una sig flott boende är detta platsen. Exempelvis Mandarin Oriental som är ett av de bästa i världen för runt 1000-lappen per natt för ett dubbelrum (ibland ännu lägre). Hotellet ligger precis vid Petronas och Suria KLCC som är ett jättestort shoppingkomplex med mycket dyra märkeskläder typ Prada.

/F

• a1b2

P.S

Priset är bra, särskilt om dina barn är över två år. Jag tittar alltid på priset till Singapore som ofta är ett par tusenlappar lägre än till KL beroende på att konkurrensen är högre dit.

/F

• snart tre

Åh, KL och Malaysia är helt fantastiskt. Kan bara instämma i vad de som skrivit ovan säger. Och besök östkusten som är lugnare - där finns det sagolika öar med kanonbra snorkling. Testa t ex Perhentian Islands i nordöstra Malaysia, utanför staden Kota Baruh. Går att flyga dit eller ta tåg. Underbart....

Svar på tråden Ni som åkt till Malaysia/Kuala Lumpur