• Anonym (Olinda)

    Varför darrar fostret i magen? Känns som vibrationer, en trumvirvel eller muskelryckningar. Någon som känner igen och vet?

    Som rubriken lyder. Är i vecka 29.

  • Svar på tråden Varför darrar fostret i magen? Känns som vibrationer, en trumvirvel eller muskelryckningar. Någon som känner igen och vet?
  • Matida305

    Jag kommer ihåg att jag var med om det också när jag var gravid. Det var dock lite tidigare i gradviteten, då var det bara bebisen som levde rövare och dansade runt. :)

  • Anonym (Olinda)
    Matida305 skrev 2020-02-06 20:34:27 följande:

    Jag kommer ihåg att jag var med om det också när jag var gravid. Det var dock lite tidigare i gradviteten, då var det bara bebisen som levde rövare och dansade runt. :)


    Ja jag har hört att folk tidigt i graviditeten beskriver fosterrörelser som en fisk som snärtar till eller något haha. Tyckte också att det kändes som tickande muskelryckningar i början men detta är långa trumvirvlar! Det verkligen vibrerar ofta långt ute i sidorna av magen. Man blir ju orolig!!! Glömde fråga barnmorskan idag så ville höra mig för här.
  • Anonym (Olinda)
    Daphodil skrev 2020-02-06 20:38:08 följande:

    Jag tror det är att de kissar. Jag känner det också ofta, är i samma vecka som du.


    Det är en bra gissning men det är lite för ofta för att det ska stämma.Som att det kan hålla på i typ 20 minuter till och från. Det är så sjukt!
  • Daphodil
    Anonym (Olinda) skrev 2020-02-06 20:50:51 följande:

    Det är en bra gissning men det är lite för ofta för att det ska stämma.Som att det kan hålla på i typ 20 minuter till och från. Det är så sjukt!


    Ja, jag kan känna det så ofta och länge också. Så även om vi inte vet exakt vad det är så verkar det inte onormalt.
  • Anonym (Olinda)
    Anonym (.....) skrev 2020-02-06 21:11:43 följande:

    Ibland har ju bebisen hicka i magen.


    Blir den en vibrerande mobiltelefon då? Skämt åsido haha, men jag tror att jag her känt hicka en gång. Då var det mer som ett dovt rytmiskt dunkande. Detta är mer... ja, darrande. Kommer framförallt när jag ligger på sidan faktiskt.
  • Anonym (Olinda)
    Daphodil skrev 2020-02-06 20:56:05 följande:

    Ja, jag kan känna det så ofta och länge också. Så även om vi inte vet exakt vad det är så verkar det inte onormalt.


    Skönt att någon kände igen det i alla fall! :)
  • Matida305

    Jag tror inte du behöver vara orolig, jag tänker alla fosterrörelser är bra rörelser så länge det ändå följer ett mönster och inte bara upphör och man inte känner något alls. Men är du orolig så ring din barnmorska imorgon. Oro är aldrig bra. Och grattis till att du snart har en underbar liten bebis.(nu vet jag inte om detta är din första gradvitet men jag säger det ändå) Njut av dina sista veckor som gravid och sen, njut av bebis bubblan. Tiden går så fort. Min dotter är snart 2 år. Jag kan inte fatta det. Och glöm aldrig, är du orolig över något, stå på dig tills du får dem svar du behöver. Jag själv är gravid i vecka 7 men har nog tyvärr dessvärre fått missfall idag. Jag fick ringa 4 gånger innan jag fått någon tid till Kvinnohälsovården.

  • Anonym (Olinda)
    Matida305 skrev 2020-02-06 23:20:47 följande:

    Jag tror inte du behöver vara orolig, jag tänker alla fosterrörelser är bra rörelser så länge det ändå följer ett mönster och inte bara upphör och man inte känner något alls. Men är du orolig så ring din barnmorska imorgon. Oro är aldrig bra. Och grattis till att du snart har en underbar liten bebis.(nu vet jag inte om detta är din första gradvitet men jag säger det ändå) Njut av dina sista veckor som gravid och sen, njut av bebis bubblan. Tiden går så fort. Min dotter är snart 2 år. Jag kan inte fatta det. Och glöm aldrig, är du orolig över något, stå på dig tills du får dem svar du behöver. Jag själv är gravid i vecka 7 men har nog tyvärr dessvärre fått missfall idag. Jag fick ringa 4 gånger innan jag fått någon tid till Kvinnohälsovården.


    Men hjälp, vilket fint inlägg! Wow. Tack för dina ord! Dom stärkte mig faktiskt. Jag har mycket negativitet och oro i huvudet men positiv feedback, stöd, positiva påminnelser osv - hjälper verkligen. Sen blev jag lite ledsen att ditt inlägg avslutades så fruktansvärt hemskt! Tycker synd om dig! Men fint att du redan har en dotter i alla fall, inte för att det gör ett missfall mindre jobbigt men ändå <3

    Jag har googlat lite mer på darriga och vibrerande fosterrörelser nu och det verkar som att många har upplevt det men att ingen vet varför det känns som det gör. Märkligt!
  • Matida305

    Vad glad jag blir att jag kan hjälpa dig och att du känner dig mindre orolig. Jag önskar dig och din lilla bebis allt gott. Du har en helt underbar tid framför dig. Allting kommer gå jättebra. Jag följer dig och din resa här.

    Jag fick tyvärr ett missfall, en otroligt konstig känsla att ena dagen vara gravid och känna massor och andra dagen vakna och inte känna något. Men det är en lättnad att veta. Jag hade inte fått en frisk bebis och det är ju det man vill ha.

    Jaa verkligen lustigt. Bebisen kanske ligger och myser och knorrar som en katt. Hihi.

Svar på tråden Varför darrar fostret i magen? Känns som vibrationer, en trumvirvel eller muskelryckningar. Någon som känner igen och vet?