• Thu 6 Feb 2020 23:29
    414 visningar
    10 svar
    10
    414

    Gravid efter missfall

    Jag tror jag har fått missfall idag och jag har tid på Kvinnohälsovården imorgon. Jag är/var gravid i vecka 6+5. Det är först nu när den är borta jag inser hur mycket jag önskar jag fick fortsätta vara gravid med denna filur. Jag hade så gärna velat se vad det skulle bli för en individ. Är det okej att sörja ett missfall när man bara vart i vecka 7? Det gör ont i själen. Jag har ju inte fått bekräftat än att jag fått ett missfall men magkänslan säger att det är så.

    Man kan väll inte vara gravid, blöda i tre dagar, klumpar och konstiga grejer kommer ur en och dessutom haft ont.. Det finns väll inga möjligheter att det finns något kvar? Gradvitetssymtomen är nästan borta och jag saknar dem redan. Tanken att börja om känns bara jobbig .

    Min mamma är död och hon är den ENDA jag vill ringa just nu, men det kan jag inte så vem ska jag ringa? Ingen har dem svaren som hon har. Jag känner mig bara allmänt ledsen ikväll.

    Någon som är eller har varit i samma sits som kan komma med någrs uppmuntrande ord?

  • Svar på tråden Gravid efter missfall
  • Fri 7 Feb 2020 09:45
    #1

    Jag hade ett ma, upptäcktes vid ul i v 13. Dog troligen i v 11+. Det knäckte mig totalt. Så förstår vad du ev går igenom. Första gången som gravid och så slutade de så. Försökte tänka att de va något som va fel, även om de va sjukt svårt. Detta var i mars. I mitten av juli blev jag gravid igen och den gången blev det en dotter.

    Kan även tillägga att jag hade småblödningar med sonen till och från i v 6-9.

    I denna graviditet gravid v 39+0 idag, så hade jag blödningar till och från v 6-10. Va inne på ett antal vul, de hittade en blödning och sa mest att nu är de att se vem som är starkast. Så blödning måste inte betyda missfall.

    Lycka till! Och kom ihåg det är alltid okej att sörja det som inte blev. Alla känslor är tillåtna.

  • Fri 7 Feb 2020 09:55
    #2

    Självklart ska du få sörja! En önskad graviditet sätter ofta igång förväntningar från dag 1, och när allt detta försvinner blir man ledsen. Det är en tung förlust, oavsett graviditetslängd.

    Jag har sörjt missfall både i vecka 5 och vecka 16. Trösten är att smärtan ofta avtar när man blir gravid igen. Lycka till.

  • Fri 7 Feb 2020 22:11
    #3

    Det var tyvärr ett missfall. Det är verkligen tung och konstig känsla att vara gravid, lycklig och känna massor ena dagen och andra dagen känner man ingenting och är helt tom. Jag hoppas jag snart kan få plussa igen och få gå en full gradviditet. Tack för era stöd.

  • Sat 8 Feb 2020 23:11
    #4

    Så tråkigt att höra! Absolut kan man sörja. Så gjorde jag över missfall i v 6. Första gången jag var gravid efter många försök. Värst var att boka av de koller man hunnit boka in tyckte jag. Blev kort därefter gravid igen och det gick vägen. Hört om flera andra som varit med om liknande. Ge inte upp! Missfall är vanligt, även om det inte är så stor tröst just nu kanske.

  • Sun 9 Feb 2020 21:45
    #5

    Usch, jag beklagar det. Jaa ska ringa imorgon, skulle fått bokat tid för ultraljud på Fredag :/ men men det kommer snart hoppas jag.

  • Sun 9 Feb 2020 21:45
    #6

    Usch, jag beklagar det. Jaa ska ringa imorgon, skulle fått bokat tid för ultraljud på Fredag :/ men men det kommer snart hoppas jag.

  • Mon 10 Feb 2020 13:07
    #7

    Jag förstår så din känsla. Jag har vart där flera gånger. Jag började med 3 missfall på raken , sedan två barn efter sig utan problem, nu kämpar vi med tredje haft två missfall förra året och plussade nu för en vecka se , hann inte få mens emellan missfallet och nya graviditeten, klart jag är lite orolig men jag försöker tänk positivt att kroppen är smart och väljer bort sånt som inte är dugligt och det skall man samtidigt vara tacksam för att kroppen gör sitt jobb att sållar bort sånt som ändå inte skulle bli bra. Så jag har många missfall i bagaget men också två friska fantastiska barn! GE INTE UPP, de gjorde aldrig jag även när det kändes totalt hopplöst, sen är det väldigt vanligt med missfall och betyder verkligen inte att det är kört även om det ibland känns så, det är en del av att skaffa barn!! Håller alla tummar för dej! Lycka till!

  • Mon 10 Feb 2020 13:57
    #8
    Matida305 skrev 2020-02-06 23:29:33 följande:

    Jag tror jag har fått missfall idag och jag har tid på Kvinnohälsovården imorgon. Jag är/var gravid i vecka 6+5. Det är först nu när den är borta jag inser hur mycket jag önskar jag fick fortsätta vara gravid med denna filur. Jag hade så gärna velat se vad det skulle bli för en individ. Är det okej att sörja ett missfall när man bara vart i vecka 7? Det gör ont i själen. Jag har ju inte fått bekräftat än att jag fått ett missfall men magkänslan säger att det är så.

    Man kan väll inte vara gravid, blöda i tre dagar, klumpar och konstiga grejer kommer ur en och dessutom haft ont.. Det finns väll inga möjligheter att det finns något kvar? Gradvitetssymtomen är nästan borta och jag saknar dem redan. Tanken att börja om känns bara jobbig .

    Min mamma är död och hon är den ENDA jag vill ringa just nu, men det kan jag inte så vem ska jag ringa? Ingen har dem svaren som hon har. Jag känner mig bara allmänt ledsen ikväll.

    Någon som är eller har varit i samma sits som kan komma med någrs uppmuntrande ord?


    Klart du får sörja! Jag hade 2 missfall under 6 månader i v.5 och 6 förra året. Har fått 3 friska barn innan. Båda missfallen tog så hårt. Och jag sörjer fortfarande, speciellt min senaste graviditet som var en tvillinggraviditet som avbröts i november.

    Försöker bli gravid igen nu (är inne på 3e försöket denna månad) :/
  • Tue 11 Feb 2020 17:34
    #9

    Jag var på vul idag (7+5) och tyvärr hittade de inga hjärtljud. Allt annat såg perfekt ut. Båda läkarna var chockade och trodde att hjärtat precis slutat slå igår eller tidigt idag. Nu ska jag bara vänta och kan få om jag vill tabletter som ska skynda på. Känner mig slut i kropp och huvud då jag har symtom och har haft hela tiden. Men det verkar som att vår resa är slut.

  • Wed 12 Feb 2020 20:45
    #10

    Skickar lite hopp, fick missfall i 4+3 och blev helt förstörd då vi längtat så. Min ägglossning försköts bara 3 dagar precis lika länge som jag "var gravid". Blev gravid på en gång igen och är nu i v10. Ska göra ultraljud nästa vecka så får väl se hur det går men kontentan är att det är bara att köra på igen om det är missfall, om du orkar dvs.

    Kram

Svar på tråden Gravid efter missfall