• Anonym (Yuck)

Hur bota svamp under brösten?

Har hyfsat stora boobs (75F) och har fått svamp. Började med en kräm för (fot)svamp för några dagar sen men hur länge ska man smörja in området? Smörjer två gånger om dagen och tvättar med tvål förstås.

Är det bara att kasta gamla BH:ar eller räcker det att tvätta dom?

Hur undviker man att få svamp i framtiden eller är det bara att acceptera att det kommer med stora bröst?

• Svar på tråden Hur bota svamp under brösten?
  • Extrallt

Smörj till det sluta bli rött och fortsätt i 5 dagar efter. Det går bra att tvätta i tvättmaskin. Försök att vara noga med att hålla det torrt under brösten när du svettas eller ha duschat. Lägg eventuellt kräm och puder under. Mvh undersköterska

• Fjäril kär

Lufta brösten ofta. Sov utan bh. Se till att torka och lufta noga efter dusch, var helt torr när du tar på bh.

Ta med extra bh på jobbet tex och byt om du blir svettig. Se till att torka innan du byter.

Jag upptäckte att jag fick oftare svamp om jag slarvade med att ha en ren bh. En svettig bh som torkar är smutsig och ska bytas. Jag bytte till rentvättad bh varje dag.

• Anonym (SW)

Använd potatismjöl under brösten

• Nemiia

När jag jobbade på sjukhus och det förekom så smörjde vi med cortimyk 2 ggr om dagen till rodnaden försvunnit, sedan ytterligare en vecka cirka. Bra att tvätta med oparfymerad tvål och vatten mellan smörjningarna. Vi la även en kompress under brösten.

• Anonym (Yuck)

Jag har varit dålig på att torka torrt efter dusch och tvättar BHn efter kanske 7 gångers användning, om jag inte har svettats mycket förstås, men jag ska börja tvätta oftare än så. Hemma har jag aldrig på BHn och sover inte heller med det.

Jag är inte röd dock så hur länge ska jag köra då tro? 2 veckor? Spelar det någon roll vilken fotsvampskräm jag har?

• Anonym (Florence)

Så här gör jag,
    1) Efter dusch "lyfter jag upp" bröstet och blåser med hårfön så det blir riktigt torrt under.
    2) Byter och tvättar behå ca varannan, var tredje dag och då tvättar den i vatten som jag kokat upp (om jag inte skall tvätta 60'C ändå i tvättstugan). Svamp behöver 60'C för att dö.
    3) Pudra under med med Pevaryl fotsvampspuder (Pevaryl 1% puder finns på apotek). INTE smörja med kräm, då blir det bara kletigt, varmt och gynnar svampen (min upplevelse).

4) När det är som värst, har jag små tunna bomullslappar (gammalt rent påslakan) ca 10 * 10 cm som jag viker och lägger mellan bröstet och behån. Denna lapp byter jag och tvättar varje dag.

• Sasu

Det finns Pevaryl pulver som fungerar likadant som baby puder, jag har själv DD-Kupa och pevaryl pulver har funkat skitbra, det håller området torrt och behandlar svampen :)

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Florence) skrev 2020-02-07 15:10:48 följande:

Så här gör jag,

1) Efter dusch "lyfter jag upp" bröstet och blåser med hårfön så det blir riktigt torrt under.

2) Byter och tvättar behå ca varannan, var tredje dag och då tvättar den i vatten som jag kokat upp (om jag inte skall tvätta 60'C ändå i tvättstugan). Svamp behöver 60'C för att dö.

3) Pudra under med med Pevaryl fotsvampspuder (Pevaryl 1% puder finns på apotek). INTE smörja med kräm, då blir det bara kletigt, varmt och gynnar svampen (min upplevelse).

4) När det är som värst, har jag små tunna bomullslappar (gammalt rent påslakan) ca 10 * 10 cm som jag viker och lägger mellan bröstet och behån. Denna lapp byter jag och tvättar varje dag.

Tvättar du dina bh:ar i 60 grader? Förstörs de inte då? De skall ju helst handtvättas för att inte gå sönder eller tappa form och funktion..?
  • Anonym (Florence)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-07 15:36:18 följande:
    Tvättar du dina bh:ar i 60 grader? Förstörs de inte då? De skall ju helst handtvättas för att inte gå sönder eller tappa form och funktion..?
    Japp det gör jag. Men jag har rejäla bomullsbehåar, ingen spets (kanske någon liten spetskant på sin höjd), ingen vaddering och absolut ingen metalbygel.

• Anonym (Yuck)

Får testa puder istället för kräm. Dum fråga men ni använder väl bara kräm/puder så länge ni har svamp? Tror ni att två veckor räcker för att få bort allt?

• Anonym (+-)

Finns både för och nackdelar med både små och stora pattar.

• Sasu
    Anonym (Yuck) skrev 2020-02-08 00:32:05 följande:

Får testa puder istället för kräm. Dum fråga men ni använder väl bara kräm/puder så länge ni har svamp? Tror ni att två veckor räcker för att få bort allt?

när det inte är rött och irriterat kan du sluta, sen kan du ju ha babypuder hemma så det håller sig torrt efter behandlingen :)
  • Anonym (Elli)
    Anonym (Yuck) skrev 2020-02-08 00:32:05 följande:

Jag har iofs haft andra typer av svampinfektion (underlivssvamp ett par omgångar samt en gång röda, fnasiga prickar spridda över kroppen) men vill minnas att jag skulle behandla i en vecka efter att symtomen upphört. För även om symtomen är borta kan det finnas lite svamp kvar.
  • Anonym (Elli)
    Anonym (Florence) skrev 2020-02-07 17:03:52 följande:
    Japp det gör jag. Men jag har rejäla bomullsbehåar, ingen spets (kanske någon liten spetskant på sin höjd), ingen vaddering och absolut ingen metalbygel.

Nu blir jag nyfiken. Var har du hittat dessa? Min erfarenhet av bomullsbehåar är att de är allt annat än rejäla, utan töjer sig så att man har nästan lika mycket häng med bh som utan.
Svar på tråden Hur bota svamp under brösten?