• akaa

    Sömn 8 månaders

    Hej!

    Min dotter är snart 8 månader. Hon är väldigt pigg, glad och aktiv. Men tänkte höra med er andra med barn i samma ålder angående sömn. Min dotter sover två eller tre gånger per dag, ca 30 min varje gång, dvs ganska mycket vakentid, men hon sover länge på natten. Hon somnar mellan 17-18 oftast och sover till 5:30-6:30. Hon är inte vaken under natten, men vaknar till och äter/snuttar. I natt tex så sov hon drygt 13 timmar. Det verkar ju funka för henne, hon är som sagt pigg, glad och aktiv under dagen. Är det fler som har barn med liknande dygnsrytm?

  • Svar på tråden Sömn 8 månaders
  • Extrallt

    Min 9 månaders sover också ca 3 gånger om dagen ca 30-40 minuter, hon går inte o lägger sig förens 9 på kvällen och då sover hon till 9-11 på morgonen.

  • akaa
    Extrallt skrev 2020-02-07 08:43:37 följande:

    Min 9 månaders sover också ca 3 gånger om dagen ca 30-40 minuter, hon går inte o lägger sig förens 9 på kvällen och då sover hon till 9-11 på morgonen.


    Så typ samma mängd sömn, bara olika tider. Tack för ditt svar. Jag vill ju låta henne sova och inte väcka henne för att hon ska vara vaken på kvällen. Det här är ju uppenbarligen det som funkar för just henne. Men alla tycker att hon somnar "för tidigt"
  • Anonym (Somna tidigt)
    akaa skrev 2020-02-07 08:46:53 följande:

    Så typ samma mängd sömn, bara olika tider. Tack för ditt svar. Jag vill ju låta henne sova och inte väcka henne för att hon ska vara vaken på kvällen. Det här är ju uppenbarligen det som funkar för just henne. Men alla tycker att hon somnar "för tidigt"


    Min dotter somnar mellan 16-17. Hon har gjort så sedan 7 månaders ålder och är nu 12 månader. Hon vaknar 04.30... snart. Så visst kan man tycka att hon somnar för tidigt på kvällen. Grejen är att hon vaknar samma tid på morgonen oavsett om hon somnar senare.

    Låt erat barn sova som hon vill. Så länge det inte på nåhot sätt ställer till store problem för er själva så behöver ingen annan bry sig.

    Det finns fördelar med att de somnar tidigt också. Mycket tid på kvällen för att greja med annat!
  • Extrallt
    akaa skrev 2020-02-07 08:46:53 följande:

    Så typ samma mängd sömn, bara olika tider. Tack för ditt svar. Jag vill ju låta henne sova och inte väcka henne för att hon ska vara vaken på kvällen. Det här är ju uppenbarligen det som funkar för just henne. Men alla tycker att hon somnar "för tidigt"


    Jag tycker att du ska lägga henne när det passar dig :) om man lägger barnen lite tidigare har man ju tid för annat och lite egentid med partnern, så det kan ju bara vara skönt!
  • akaa

    Tack för era svar. Det är så jag känner.. att hon ska få sova som det passar henne. Och precis så är det ju, lägger jag henne senare sover hon bara kortare, inte samma antal timmar men vaknar senare.

  • Sasu
    akaa skrev 2020-02-07 08:27:43 följande:

    Hej!

    Min dotter är snart 8 månader. Hon är väldigt pigg, glad och aktiv. Men tänkte höra med er andra med barn i samma ålder angående sömn. Min dotter sover två eller tre gånger per dag, ca 30 min varje gång, dvs ganska mycket vakentid, men hon sover länge på natten. Hon somnar mellan 17-18 oftast och sover till 5:30-6:30. Hon är inte vaken under natten, men vaknar till och äter/snuttar. I natt tex så sov hon drygt 13 timmar. Det verkar ju funka för henne, hon är som sagt pigg, glad och aktiv under dagen. Är det fler som har barn med liknande dygnsrytm?


    min 7 månaders sover 4 timmar på dagen (4x1h), somnar mellan 18-19, ibland redan vid 17 och vaknar vid kl. 06:00. Hon har gjort detta sen hon var 2 månader gammal, hade endast en liten svacka vid 4 månader som hon valde att nattetid var lektid :)
Svar på tråden Sömn 8 månaders