• Baxtet

    Gallproblem

    Hej. Är en kille på 20 år som för ett tag sen tog bort min galla då jag bl.a. hade en massa stenar i den.

    Men jag funderar iaf lite om det är någon här som har problem med gallan eller som också tagit bort den och vad det har gett för problem ("biverkningar").

    Men vill mest veta vad ni undviker att äta och nästan mest, vad som går bra att äta.

    Vet t.ex. att man ska undvika fett, friterat, äpplen, pizza och socker i större mängder. (ingen av dessa funkar speciellt bra att äta för mig heller, har testat).

    Men tacksam för alla tips om maträtter, godis, fikabröd etc som går BRA att äta och vad ni undviker att äta! :)

  • Svar på tråden Gallproblem
  • Frontline

    Tog bort min galla för 18 år sen och jag lever och äter precis som innan..


    Är allätare samt dricker alkohol då och då och har aldrig haft några som helst bekymmer efter att gallan togs bort..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Nattviol

    Tog bort min galla för ca 5 år sedan och äter det mesta. Reagerar dock om jag äter för mycket av något som typ (råa) 2 äpplen istället för ett, för många ägg (märkte jag på påsk ) och för mycket fet mat.

    Om du äter äpple kan du ex testa att micra det i några sekunder först, har en vän som gör så. Då händer nåt i äpplet som gör att det funkar för hennes galla. 

    Eftersom jag i princip ändå kan äta allt så vet jag inte hur jag skall råda dig mer, men vet att det inte är helt ovanligt ändå att ha biverkningar även efter borttagen galla. Jag är rätt tacksam att jag kan äta det mesta med tanke på min extremt begränsade kost innan gallan blev borttagen. 

  • Baxtet
    Nattviol skrev 2020-02-07 12:05:46 följande:

    Tog bort min galla för ca 5 år sedan och äter det mesta. Reagerar dock om jag äter för mycket av något som typ (råa) 2 äpplen istället för ett, för många ägg (märkte jag på påsk ) och för mycket fet mat.

    Om du äter äpple kan du ex testa att micra det i några sekunder först, har en vän som gör så. Då händer nåt i äpplet som gör att det funkar för hennes galla. 

    Eftersom jag i princip ändå kan äta allt så vet jag inte hur jag skall råda dig mer, men vet att det inte är helt ovanligt ändå att ha biverkningar även efter borttagen galla. Jag är rätt tacksam att jag kan äta det mesta med tanke på min extremt begränsade kost innan gallan blev borttagen. 


    På vilket sätt var den begränsad innan du tog bort gallan? Vad åt du då och vad undvek du? :)
  • Nattviol
    Baxtet skrev 2020-02-07 15:15:58 följande:
    På vilket sätt var den begränsad innan du tog bort gallan? Vad åt du då och vad undvek du? :)
    Osaltad kokt potatis eller pasta, osaltad vit kokt fisk. Tomater och (amerikanska) blåbär kunde jag fakiskt äta! Havregrynsgröt med linfrön i. Frikadeller (dvs kokta köttbullar med någon mild krydda i). Och lite till, men väldigt lite. Men gemensamma nämnaren var många gånger att undvika salt.  Kan ju tillägga att jag rasade rätt friskt i vikt under denna perioden, men som kommit tillbaka plus lite till (vilket också tyvärr sägs vara vanligt för gallopererade personer )

    Trodde jag kunde äta ex rostbröd som ju sägs vara milt vid typ magsjuka det var anfall direkt vid minsta lilla rostning. 

    Denna sida var en bra vägledning när jag inte kunde äta. 
    http://camillapredikar.blogspot.com/2015/01/kost-for-gallpatienter.html

    O
    bservera - det är en vägledning då personen själv haft gallproblem, det är olika för alla vad man tål och inte tål! Sedan får man ta upp med sig själv om man är beredd att prova vissa livsmedel eller inte. Vet att jag provade nåt ibland för att se och planerade in det i så fall för ev anfall. Så sjukt jobbigt!

    Kan ju bara som en liten parentes nämna att vi idag gjorde hemmagjord pizza, det plus godis och cola så hade jag en känning, men inte värre än att den gick över senare. 

    Hoppas det hjälper dig lite grand!
Svar på tråden Gallproblem