• Önskarbebis2020

    Får inte i mig riktig mat tips tack

    Hej, är gravid i v 8 (7+5) och illamåendet ligger dovt i bakgrunden hela tiden. Senaste veckan har jag fått total avsmak för mat. Åt kebab igår kväll (kände att jag var sugen) och låg illamående som en gris hela kvällen och natten. Nu idag har jag fått i mig 2 bröd med ägg och en smoothie på kvarg, blåbär och banan. Kan inte ens tänka tanken på riktig mat.

    Ska jag bara köra efter vad jag får i mig och vara nöjd med det eller ska jag försöka tvinga i mig lite riktig mat?

    Det är alltså dovt illamående i kombination med total avsmak för mat som gör att jag inte ens kan tänka tanken på mat eller se bilder på mat.

    Hur gör ni andra? Tips på vad som kan vara lite lättare att få i sig?

  • Svar på tråden Får inte i mig riktig mat tips tack
  • Anonym (:))

    Ät det du får i dig, inte viktigt att det är riktig mat just. Så länge det är någorlunda varierat och du inte tappar vikt är det ok. Ta tillskott (gör du kanske redan) så behöver du inte oroa dig.

    Jag levde två mån när illamåendet var som värst på fil och cornflakes, vaniljglass, gurka och tomat med salt, piggelinglass, och nån gång lite salt kött.

  • Anonym (C)

    Man blir lätt kinkigare med vad man äter, är väl bara att acceptera och hitta det man får i sig. Jag föredrar också lättare mat. Har gått i perioder. Men gröt i olika former, pannkakor, soppa, mackor, fil/yoghurt. Har på senaste haft dille på nyponsoppa men haft någon kort period då jag var förtjust i vitkål, pizzasallad och kålpudding gick ner bra. Man får helt enkelt hitta vad som går ner för tillfället, men man får ju lite dåligt samvete när man inte direkt får i sig något "riktigt".

  • Önskarbebis2020
    Anonym (:)) skrev 2020-02-07 12:55:29 följande:

    Ät det du får i dig, inte viktigt att det är riktig mat just. Så länge det är någorlunda varierat och du inte tappar vikt är det ok. Ta tillskott (gör du kanske redan) så behöver du inte oroa dig.

    Jag levde två mån när illamåendet var som värst på fil och cornflakes, vaniljglass, gurka och tomat med salt, piggelinglass, och nån gång lite salt kött.


    Ja jag tar tillskott och ska försöka få i mig lite grönsaker ikväll. Haha så kul ändå att det är lättare med kalla saker. Fil och yoghurt går ned medan typ matlådan på jobbet skapar stora problem. Tack för svar
  • Önskarbebis2020
    Anonym (C) skrev 2020-02-07 13:07:02 följande:

    Man blir lätt kinkigare med vad man äter, är väl bara att acceptera och hitta det man får i sig. Jag föredrar också lättare mat. Har gått i perioder. Men gröt i olika former, pannkakor, soppa, mackor, fil/yoghurt. Har på senaste haft dille på nyponsoppa men haft någon kort period då jag var förtjust i vitkål, pizzasallad och kålpudding gick ner bra. Man får helt enkelt hitta vad som går ner för tillfället, men man får ju lite dåligt samvete när man inte direkt får i sig något "riktigt".


    Ja det är liksom lättare på något sätt att få ned det Ja jag får se det som att det ändå är bra att jag får i mig hyfsat okej med näring får se när vi åker utomlands om 1 månad om maten går ned då haha..
  • Pimpinellan

    Efter att först ha varit illamånade i 20 veckor och sen blivit så tjock att jag bokstavligen tappade aptiten pga det sa min b.m att det var viktigare att jag fick i mig nåt vad som helst mataktigt än att det måste vara nyttigt.

  • Anonym (anonym.)

    Har lite samma problem (v.7+1) och det har blivit värre med tiden. Men yoggi vanilj, pommes och morötter är typ det jag kan äta. Endast långsamt och i små mängder dock. 

    Jag älskar mat men sen v. 4+0 (illamåendet började tidigt, yaaay..) så kan jag inte äta trots konstant hungrig. Fått Lergigan Comp som hjälper pyttelite mot illamåendet men matlusten är körd i botten. Beklagade mig till BM som sa att vad som helst som jag får i mig är bra, bebis får vad den behöver oavsett. 

  • Önskarbebis2020
    Anonym (anonym.) skrev 2020-02-09 18:10:49 följande:

    Har lite samma problem (v.7+1) och det har blivit värre med tiden. Men yoggi vanilj, pommes och morötter är typ det jag kan äta. Endast långsamt och i små mängder dock. 

    Jag älskar mat men sen v. 4+0 (illamåendet började tidigt, yaaay..) så kan jag inte äta trots konstant hungrig. Fått Lergigan Comp som hjälper pyttelite mot illamåendet men matlusten är körd i botten. Beklagade mig till BM som sa att vad som helst som jag får i mig är bra, bebis får vad den behöver oavsett. 


    Ja jag försöker också tänka så. Dock fick jag i mig potatismos och köttbullar igår och ska försöka få i mig lite thai mat ikväll (är sugen på det) sen får vi se om det går ned. Kan verkligen bara äta det jag känner mig sugen på. Låter som ditt illamående är långt värre än mitt dock. Jag började må illa när jag gick in i v 8 och har haft svårt att äta upp matlådan på jobbet och haft illamående attacker på eftermiddagen. Imorse när jag skulle försöka göra lite gröt blev jag så där akut illamående så fick sätta mig, fick då istället i mig vitt bröd med ägg på. Mitt ligger dovt hela tiden och det känns nästan som magkatarr (utan smärta) för jag blir typ rapig. Har du också så?
  • Önskarbebis2020
    Pimpinellan skrev 2020-02-07 18:11:41 följande:

    Efter att först ha varit illamånade i 20 veckor och sen blivit så tjock att jag bokstavligen tappade aptiten pga det sa min b.m att det var viktigare att jag fick i mig nåt vad som helst mataktigt än att det måste vara nyttigt.


    Åh okej! Ja vi har beställt thai mat (är sugen på det haha) så får se om det går ned annars är det bara smoothies, drickkvarg och vitt bröd som fungerar bra.
  • Anonym (anonym.)
    Önskarbebis2020 skrev 2020-02-09 18:27:36 följande:
    Ja jag försöker också tänka så. Dock fick jag i mig potatismos och köttbullar igår och ska försöka få i mig lite thai mat ikväll (är sugen på det) sen får vi se om det går ned. Kan verkligen bara äta det jag känner mig sugen på. Låter som ditt illamående är långt värre än mitt dock. Jag började må illa när jag gick in i v 8 och har haft svårt att äta upp matlådan på jobbet och haft illamående attacker på eftermiddagen. Imorse när jag skulle försöka göra lite gröt blev jag så där akut illamående så fick sätta mig, fick då istället i mig vitt bröd med ägg på. Mitt ligger dovt hela tiden och det känns nästan som magkatarr (utan smärta) för jag blir typ rapig. Har du också så?
    Ja mitt är liknande och ligger hela tiden på. Men fortsätt på det sättet du gör, ät vad du kan. Är du sugen på något så ät det!
    Har fått tips om att för att undvika det där akuta illamåendet så ska man äta typ kex(?) med jämna mellanrum för att magen ska ha något att göra (typ som när du är full eller bakis o behöver nå som suger upp alkoholen)
    Matlådan på jobbet kan du ändra till mackor att ta med dig, alternativt testa yoggi med müsli. 

    Testa dig fram, det gör jag - och hoppas att jag inom de närmsta sju månaderna kan äta tacos igen Oskyldig
  • eme141

    Bebis tar set den behöver. Så sa min läkare på spec mvc till mig. Kräktes fram till v 30... vissa dagar åt jag ordentlig mat någon gång på dagen, någon dag enbart några skedar glass... ett tac bara vitt bröd, ett tag citrus frukt... smoothie är jätte bra o nyttigt! Även egen grönsaksjuice. Nyponsoppa o nåt rån, skorpa, kex... drick vatten eller typ mjölk ... viktigt med dricka när man inte kan äta...

    Var glad över det du får i dig.

    Håll bara koll på ditt järnvärde och ät folsyra. Be barnmorskan om tablett mot illamående!

    Brukar ju ge med sig i v 12.????

  • Johan70
    eme141 skrev 2020-02-09 21:44:33 följande:

    Bebis tar set den behöver. Så sa min läkare på spec mvc till mig. Kräktes fram till v 30... vissa dagar åt jag ordentlig mat någon gång på dagen, någon dag enbart några skedar glass... ett tac bara vitt bröd, ett tag citrus frukt... smoothie är jätte bra o nyttigt! Även egen grönsaksjuice. Nyponsoppa o nåt rån, skorpa, kex... drick vatten eller typ mjölk ... viktigt med dricka när man inte kan äta...

    Var glad över det du får i dig.

    Håll bara koll på ditt järnvärde och ät folsyra. Be barnmorskan om tablett mot illamående!

    Brukar ju ge med sig i v 12.????


    Fast ddt är inte alltid som illamåendetabletterna hjälper...
Svar på tråden Får inte i mig riktig mat tips tack