• ThrowAwayKing

Sertralin och alkohol tillsammans?

Hej, fått sertralin mot depression och ångest och undrar hur strikt man måste vara med alkoholen eller om man kan dricka ett eller två glas vin med polarna. Väger 80 kg och är 188 om det skulle ha en påverkan.

• Svar på tråden Sertralin och alkohol tillsammans?
  • Anonym (Xx)

Jag dricker alkohol som vanligt. Dvs typ 1/2 flaska vin eller liknande på helgen.

Frågade läkaren och han sa att det gick bra, jag äter och kommer äta sertralin troligen resten av livet iom det så måste man leva som vanligt. Tar även Mitrazapin varje dag.

• Anonym (Xx)

Kan tillägga att jag är kvinna och liten till växten, om du undrar

• ThrowAwayKing

Aha, låter som det skulle gå bra att unna sig, dock kanske det är bra för en att avstå som en principsak. Tack för dit svar iaf, bra att veta att det skulle gå! :)

• Anonym (Hm)

Min man äter sertralin och tål inte alkohol efter det. Han får blackouter. Är 196 cm och väger 95kg. Han blir vansinnigt berusad på ingenting sedan medicinen.

• ThrowAwayKing
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-07 19:14:56 följande:

Min man äter sertralin och tål inte alkohol efter det. Han får blackouter. Är 196 cm och väger 95kg. Han blir vansinnigt berusad på ingenting sedan medicinen.

Oj, vilken helt annan reaktion din man har jämtemot ett tidigare svar. Vet du om din man får några effekter dagen efter eller om det bara är blackouter? 
  • Anonym (Hm)
    ThrowAwayKing skrev 2020-02-07 19:23:22 följande:

Oj, vilken helt annan reaktion din man har jämtemot ett tidigare svar. Vet du om din man får några effekter dagen efter eller om det bara är blackouter? 

Som bakfull och mår riktigt dåligt. Har lätt för att kräkas också.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-07 19:14:56 följande:

Oj!

Jag känner ingen skillnad på fyllan alls från innan jag började ta dem och nu. Inte dagen efter heller. Har aldrig fått någon blackout.

Man får nog prova sig fram om man kan dricka eller inte, man behöver inte prova på värsta suparfesten, utan börja med en starköl hemma och se hur man reagerar.
  • Anonym (.)

På fass står det.

Alkohol bör undvikas när du behandlas med Sertralin

Står inga direkta detaljer...

Min fru äter sertralin, och hennes läkare har förbjudit henne att dricka alkohol. Hon har lyssnat på läkaren, så hon vet väl inte riktigt hur hon skulle tåla det... fråga din läkare innan du chansar.

• FtS70

Vissa patienter reagerar på alkohol, andra inte. Jag skulle inte vara rädd att testa med en inte alltför stor mängd.

• Anonym (olika bud)

Många läkare tror att de alltid måste avråda från alkohol i alla sammanhang...
    Tror att för de flesta är kombinationen SSRI och måttliga doser alkohol i sig inte farlig- däremot kan ju alkohol hos många förstärka negativa känslor och få normala spärrar att släppa vilket ju i sig kan medföra risker  om man befinner sig i en depression

• Anonym (Xx)
    Anonym (.) skrev 2020-02-07 23:12:26 följande:

På fass står det.

Alkohol bör undvikas när du behandlas med Sertralin

Står inga direkta detaljer...

Min fru äter sertralin, och hennes läkare har förbjudit henne att dricka alkohol. Hon har lyssnat på läkaren, så hon vet väl inte riktigt hur hon skulle tåla det... fråga din läkare innan du chansar.

Det står så eftersom de inte vill rekommendera folk att dricka alkohol. Men det är absolut inget farligt att göra det.

Sertralin är en medicin man behandlas länge med, därför måste man leva som vanligt. Jag kommer ta resten av livet, därför varken kan eller ska jag avstå från mina vanliga vanor.

Kan man inte leva som vanligt är risken stor att man slarvar eller slutar med medicinen i perioder, vilket ger sämre mående än det gör att dricka lite alkohol på helg och semester.

Nu menar jag sk normalt bruk och inget missbruk.
Svar på tråden Sertralin och alkohol tillsammans?