• undraromcellprov

    Fråga om Kronofogden

    Hej! 
    Har en utländsk arbetsgivare som jag betalar sociala avgifter för å deras vägnar i Sverige. De har inget kontor här.

    De har tyvärr varit dåliga på att betala mig de pengar som jag sedan ska betala till Skatteverket. Detta har lett till att Skatteverket nu skickat en skuld på lite mer än 10 000 kronor till Kronofogden.

    Skulden är på ett organisationsnummer, inte mitt personnummer. Men jag står som någon slags ansvarig i Sverige för att betala så det är mig som KFM skickat skulden till och mig de vill ha pengar av.

    Mina frågor är nu:

    1. Skulden förfaller den 15 februari. Jag kommer att kunna ha hela skulden betald den 20 februari. Hur brukar det fungera? Kommer jag att ens hinna få något från dem innan? Har varit i kontakt med dem idag och de ska ringa mig efter att skulden har förfallit. 

    2. Jag är SÅ rädd att de bara direkt ska skicka ut ett papper som säger att de kommer att utmäta min privata bil utan att ens prata med mig och innan jag hinner betala. Fungerar det ens så? Har inte någon stor lön så är rädd att de bara ska se bilen och inte ens fråga mig om när jag kan betala och om jag kan betala innan.....

    Som sagt...det jag kan betala den veckan som kommer direkt efter att skulden förfaller....

    Någon kunnig eller någon med erfarenhet som kan råda mig? Jag vet att det är jag som måste skaffa fram pengarna, är mest intresserad av ifall de kommer gå med på att invänta 4 dagar för att se att jag betalar....är ju en skatteskuld företag så inbillar mig att de har mindre förståelse då...

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Fråga om Kronofogden
  • sysop

    Har du inte någon lednings eller styrelsefunktion i bolaget är du knappast betalningsskyldig för företagets skulder.

    Beträffande utmätning så är inte det något som kommer att ske i första hand utan det tar tid.

    Ring och prata med kronofogden så får du detta bekräftat.

  • XLinaX

    Du måste förklara vad det är för slags firma som har organisationsnumret. Har du skrivit under några papper på att du är personligt ansvarig typ borgensman för företaget?

  • undraromcellprov
    XLinaX skrev 2020-02-07 23:30:18 följande:

    Du måste förklara vad det är för slags firma som har organisationsnumret. Har du skrivit under några papper på att du är personligt ansvarig typ borgensman för företaget?


    Hej, ja frågan om jag måste betala är inte viktig för det måste jag. Är den som ska betala å företagets vägnar. Min fråga var om processen kronofogden har....se ovan. Kommer de på en gång? Eller kommer de invänta min betalning den 20 februari etc...se frågorna ovan.
  • undraromcellprov
    XLinaX skrev 2020-02-07 23:30:18 följande:

    Du måste förklara vad det är för slags firma som har organisationsnumret. Har du skrivit under några papper på att du är personligt ansvarig typ borgensman för företaget?


    Jag är tyvärr registrerad som ansvarig då jag betalar sociala avgifter å deras vägnar. Mina frågor var om processen. Kommer de invänta betalningen 20 februari? Kontaktar de alltid personen innan de bestämmer om utmätning för att köra sig för etc? Tacksam för svar.
  • XLinaX
    undraromcellprov skrev 2020-02-08 07:40:41 följande:

    Jag är tyvärr registrerad som ansvarig då jag betalar sociala avgifter å deras vägnar. Mina frågor var om processen. Kommer de invänta betalningen 20 februari? Kontaktar de alltid personen innan de bestämmer om utmätning för att köra sig för etc? Tacksam för svar.


    Ja du kan betala den 20:e utan att de hinner göra någon utmätning. Det bästa är om du ringer så läggs en anteckning in i systemet.

    Däremot genererar en sen betalning till en anmärkning hos upplysningsföretagen. Där har det även betydelse för vilken bolagsform som avses.
  • undraromcellprov
    XLinaX skrev 2020-02-08 08:48:45 följande:

    Ja du kan betala den 20:e utan att de hinner göra någon utmätning. Det bästa är om du ringer så läggs en anteckning in i systemet.

    Däremot genererar en sen betalning till en anmärkning hos upplysningsföretagen. Där har det även betydelse för vilken bolagsform som avses.


    Ja alltså det påverkar mig inte alls med nån slags anmärkning på företaget eftersom det inte är mitt. Jag är bara anställd och det är ju inte mitt personnummer. Det är ju också skatt så det är väl en anmärkning direkt är det inte så? Alltså redan nu. Men ok så även om det är företag skatteskuld så hinner de inte typ utmäta saker oavsett. Hör de alltid av sig om jag lämnat nummer innan de börjar utreda?
  • Anonym (.)

    Din privata bil kan ju knappast utmätas om det är din arbetsgivares skuld. Det är ju i så fall företagets tillgångar som blir utmätta, och om företaget är i ett annat land är det knappast en snabb process och inget som hinner göras på fyra dagar. 

  • undraromcellprov
    Anonym (.) skrev 2020-02-08 14:28:46 följande:

    Din privata bil kan ju knappast utmätas om det är din arbetsgivares skuld. Det är ju i så fall företagets tillgångar som blir utmätta, och om företaget är i ett annat land är det knappast en snabb process och inget som hinner göras på fyra dagar. 


    Jo fast det kan den eftersom det tyvärr blir mig de går efter baserat på hur det hela är arrangerat. Även om det inte är min privata skuld. Orkar inte förklara här. Men som sagt även om det är mig de kommer jaga så verkar det ju inte gå på fyra dagar om jag förstår rätt. Så är nog lugnt. Någon får dock gärna svara på om de alltid kontaktar en innan de beslutar om någon utmätning...
  • sysop

    Är detta första ärendet från KFM så kommer det inte hinna vakna inom de 5 dagar du pratar om. Men kravet är högre än skulden till skattemyndigheten så se till att betala allt inkl. avgifter och ränta.

    Det går alltid att kontakta KFM för att ta reda på storleken på beloppet.

    Skattemyndigheten skickar inte kravet till KFM dagen efter det har förfallit så jag gissar att du känt till denna skuld ett tag.

    Om vi struntar i allt annat och bara tittar på handläggningstiderna hos KFM så är det inte de snabbaste på att agera så det är högst osannolik att det skulle hända något annat än att du får brev med uppmaning att betala.


    Skuld lämnas till Kronofogden

    Om företaget har fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har ett underskott på skattekontot vid nästa avstämning kan skulden lämnas över till Kronofogden.


    Om företaget fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har 10 000 kronor eller mer i underskott på skattekontot vid nästa avstämning, överlämnas skulden till Kronofogden.


    Det här ska företaget betala

    Företaget ska betala hela skulden inklusive ränta enligt betalningskravet. Företaget ska även betala Kronofogdens avgift och kostnadsränta. Detta framgår av kravbrevet från Kronofogden. Beloppet ska vara bokfört på Kronofogdens konto senast det datum som finns angivet i Kronofogdens kravbrev.


    Det här händer om företaget inte betalar

    Om företaget inte betalar en skuld i tid kan det få en betalningsanmärkning i kreditupplysningsföretagens register. En sådan anmärkning kan bland annat leda till att företaget kan få svårt att låna pengar.


    När skatteskulden lämnats över till Kronofogden belastar den inte längre företagets skattekonto. Kronofogden tar över hanteringen av skulden och Skatteverket kan inte återta eller avskriva den.


  • Anonym (p)

    Varför ringer du inte till kronofogden och förklarar situationen samt frågar hur det brukar gå till. 

  • undraromcellprov
    Anonym (p) skrev 2020-02-08 19:29:51 följande:

    Varför ringer du inte till kronofogden och förklarar situationen samt frågar hur det brukar gå till. 


    Har naturligtvis redan ringt men inte fått prata med nån som handhar det då förfallodagen på verkställighetskravet inte varit. Tjejen jag pratade med var väldigt diffus. Därför jag frågar här.
  • undraromcellprov
    sysop skrev 2020-02-08 18:52:19 följande:

    Är detta första ärendet från KFM så kommer det inte hinna vakna inom de 5 dagar du pratar om. Men kravet är högre än skulden till skattemyndigheten så se till att betala allt inkl. avgifter och ränta.

    Det går alltid att kontakta KFM för att ta reda på storleken på beloppet.

    Skattemyndigheten skickar inte kravet till KFM dagen efter det har förfallit så jag gissar att du känt till denna skuld ett tag.

    Om vi struntar i allt annat och bara tittar på handläggningstiderna hos KFM så är det inte de snabbaste på att agera så det är högst osannolik att det skulle hända något annat än att du får brev med uppmaning att betala.


    Skuld lämnas till Kronofogden
    Om företaget har fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har ett underskott på skattekontot vid nästa avstämning kan skulden lämnas över till Kronofogden.
    Om företaget fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har 10 000 kronor eller mer i underskott på skattekontot vid nästa avstämning, överlämnas skulden till Kronofogden.

    Det här ska företaget betalaFöretaget ska betala hela skulden inklusive ränta enligt betalningskravet. Företaget ska även betala Kronofogdens avgift och kostnadsränta. Detta framgår av kravbrevet från Kronofogden. Beloppet ska vara bokfört på Kronofogdens konto senast det datum som finns angivet i Kronofogdens kravbrev.

    Det här händer om företaget inte betalarOm företaget inte betalar en skuld i tid kan det få en betalningsanmärkning i kreditupplysningsföretagens register. En sådan anmärkning kan bland annat leda till att företaget kan få svårt att låna pengar.

    När skatteskulden lämnats över till Kronofogden belastar den inte längre företagets skattekonto. Kronofogden tar över hanteringen av skulden och Skatteverket kan inte återta eller avskriva den.
    Tack för ditt svar. Som sagt kommer såklart betala allt bara några dagar senare. Har också lämnat mitt nummer så att en framtida handläggare har det och kan ringa mig.
  • Anonym (p)
    undraromcellprov skrev 2020-02-08 20:25:35 följande:
    Har naturligtvis redan ringt men inte fått prata med nån som handhar det då förfallodagen på verkställighetskravet inte varit. Tjejen jag pratade med var väldigt diffus. Därför jag frågar här.
    Okej! Trodde du kanske inte vågade ringa. Så irriterande när man inte får tydliga svar från dem som ska sitta på kunskapen. 
  • undraromcellprov
    Anonym (p) skrev 2020-02-08 20:56:42 följande:

    Okej! Trodde du kanske inte vågade ringa. Så irriterande när man inte får tydliga svar från dem som ska sitta på kunskapen. 


    Hade varit svårare om det var min privata skuld. Men klart jag ringt.
Svar på tråden Fråga om Kronofogden