• milly98

    Gravid vecka 13 kan bara äta onyttig mat :(

    Alltså jag behöver hjälp! Jag är gravid i vecka 13, äter lergigan comp 3 tank om dagen (blir morgon middag kväll, innan tog jag en på natten också men tycker inte det gör skillnad). Jag har innan jag blev gravid ätit väldigt nyttigt, alltid havregrynsgröt eller chiagröt till frukost samt vegetarisk lunch/middag typ linsgrytor, rotfrukter etc. Men efter att illamåendet slog till får jag bara i mig vitt bröd, sötad yoghurt, digestive kex och suger på typ läkerol konstant och på helgerna gärna karameller för att få bort den äckliga smaken i munnen. Borsta tänderna är hemskt. Orkar nätt o jämnt med jobbet, sen är jag däckad resten av eftermiddagen, kvällen. Jag är så rädd för att få grav diabetes av allt detta socker! Men får verkligen inte i mig salt mat (kan inte göra omelett, sallad etc och kan inte äta maten min man lagar till familjen på kvällarna). Färdigrätt lyckas jag få i mig på lunchen (typ vegetarisk broccoli fryst paj) eller en mild risotto som man värmer i micro och knaprar i mig en morot till det. Hur gör ni andra som mår illa av lagad mat?

    Förra grav levde jag på fruktsallad men inte ens det kan jag förmå mig att äta, växer i munnen på något vis när jag måste tugga för mkt...

  • Svar på tråden Gravid vecka 13 kan bara äta onyttig mat :(
  • Lilant

    Välkommen till livet som gravid :) så är de typ för alla nyttigt kan man börja äta igen runt vecka 15 eller nått när illamåendet är borta :) så länge du tar vitaminer så är de ingen fara

  • Mimosa86

    Så vart det för mig med. Illamåendet gjorde att jag hatade det jag förut älskade och kunde bara äta onyttigt runt den tiden.

    Efter graviditeten var jag tillbaka i gamla spår och kunde återuppta min gamla matvanor.

    Irriterande. Men graviditeten är övergående. Ät det som du klarar av att få i dig oavsett om det är nyttigt eller onyttigt. Det handlar om att fungera i sådana här lägen. Lite samma tänk som vid magsjuka, då är det de där isglassarna som endast funkar.

  • Anonym (Helena)

    Det var likadant för mig fram till ca v 17. Innan jag blev gravid gick jag på Viktväktarna och var noga med kosten, men när jag blev gravid fick jag smaklökar som en 4-åring. Socker i mängder och inga andra kryddor än salt och peppar typ. Lagad mat fick mig att må illa. Mycket mackor blev det. Nu i vecka 20 har det börjat bli bättre.

  • milly98

    Tack för era svar! Har ni tips på mat som funkar för er tas det gärna emot! Jag har slut på idéer... och kan bli sugen på t ex keso men så efter att ha ätit det blir jag illamående av tanken på att äta det igen :(

    Detta är mitt tredje barn och kan inte minnas att jag tyckte det var såhär jobbigt... men man glömmer ju oxå såklart...

  • Anonym (Helena)
    milly98 skrev 2020-02-08 10:38:29 följande:

    Tack för era svar! Har ni tips på mat som funkar för er tas det gärna emot! Jag har slut på idéer... och kan bli sugen på t ex keso men så efter att ha ätit det blir jag illamående av tanken på att äta det igen :(

    Detta är mitt tredje barn och kan inte minnas att jag tyckte det var såhär jobbigt... men man glömmer ju oxå såklart...


    Det blir svårt med tips för det är ju olika för alla vad man kan äta. Jag hade dille på knäckemackor med smör, Philadelphia och gurka. Och turkisk yoghurt.
Svar på tråden Gravid vecka 13 kan bara äta onyttig mat :(