• PaulieJ

    Jag orkar inte mer :((( lågt HB. Hjälp

    Jag har hjärtklappning, yrsel, tappar balansen, andfådd, ingen ork alls, huvudvärk, fruktansvärt trött, kalla händer och fötter (inte ens strumpor, täcke och 2 filtar hjälper), tappar håret och håret är så torrt och risigt, rent av äckligt. Torr hy, ingen lyster i ansiktet längre, mörk under ögonen.

    Mår skit! Jag fungerar knappt längre.

    Mitt HB låg på 78 sa läkaren. Och det märkliga är att jag har druckit blutsaft varje dag i 1 år. Blev chockad när han sa den var så låg.

    Har även IBS så min tarm har svårt att ta upp näring som en frisk tarm gör. Har även magsår.

    Tar nu hemofer 2 ggr per dag i 1 månad men mår fortfarande samma skit!

    Snälla vad ska jag göra???

    Läkaren sa jag skulle ta hemofer eftersom niferex och duroferon inte funkade med min mage. Men alltså, bör man inte få järn som injektioner om det är så här lågt och tabletter inte hjälper?

    Har någon något annat tips? Snälla, skulle bli så tacksam!

    Vill bli mitt gamla jag.

  • Svar på tråden Jag orkar inte mer :((( lågt HB. Hjälp
  • Anonym (Js)

    Nu är jag inte läkare men det låter märkligt att inte din kropp klarar att återhämta sig bättre själv. Efter en tuff förlossning hade jag hb 77, men efter en vecka på Niferex hade jag 105.

    Min farmor däremot, hon hade dina symptom och när hon, av en helt annan anledning, blev inlagd på sjukhus upptäckte de lågt hb (också runt 80). Det berodde på ett magsår, kom man fram till. Nu är det läkt (vet ej vad hon fick för behandling) och hon är mycket piggare.

    Min morbror blev rejält sjuk med trötthet, yrsel och andningssvårigheter. Där berodde det på hudcancer som orsakat ett öppet sår i lungorna som aldrig läkte.

    Så jag tänker att det är märkligt att de inte gjort fler undersökningar? Kanske har du ett sår som blöder inne i kroppen? Kan ju faktiskt vara något allvarligt eller i alla fall något som ska lösas på helt annat sätt än järntabletter.

  • Pimpinellan

    Blutsaft hjälper ingenting- det är på tok för lite järn i det för att ha effekt. Köp Sideral Forte på apotek och ät. Svindyrt, men brukar funka och det påverkar inte magen som de andra gör. Sen borde du förstås få hjälp med ditt magsår. Det beror ofta på bakterier och då hjälper antibiotika. Nån mer hjälp än det du fått borde du kräva!

  • Anonym (Ulle)

    Blutsaft hjälper möjligen mig som är frisk och blodgivare, men om du inte kan ta upp järnet så hjälper ju inget, till sist.

    Mina vänner som har haft under 80 i samband med förlossning har fått blodpåsar eller injektioner. En som har gjort GBP och fått bieffekter som gjort henne underviktig och svårt med upptaget får också injektioner.

    Jag tycker du ska ifrågasätta (trevligt men envist) varför du inte kan få något som hjälper dig bättre än tabletterna.

    Du har inte svart blod i avföringen hoppas jag?

  • PaulieJ
    Anonym (Ulle) skrev 2020-02-08 18:29:46 följande:

    Blutsaft hjälper möjligen mig som är frisk och blodgivare, men om du inte kan ta upp järnet så hjälper ju inget, till sist.

    Mina vänner som har haft under 80 i samband med förlossning har fått blodpåsar eller injektioner. En som har gjort GBP och fått bieffekter som gjort henne underviktig och svårt med upptaget får också injektioner.

    Jag tycker du ska ifrågasätta (trevligt men envist) varför du inte kan få något som hjälper dig bättre än tabletterna.

    Du har inte svart blod i avföringen hoppas jag?


    Hej jo jag har faktiskt svart avföring sista 2 veckor. Men inte blod? Men svart ja.

    För magen tar jag esomeprazol i 1 år nu men vet inte om det hjälper ens.
  • PaulieJ
    Pimpinellan skrev 2020-02-08 18:06:29 följande:

    Blutsaft hjälper ingenting- det är på tok för lite järn i det för att ha effekt. Köp Sideral Forte på apotek och ät. Svindyrt, men brukar funka och det påverkar inte magen som de andra gör. Sen borde du förstås få hjälp med ditt magsår. Det beror ofta på bakterier och då hjälper antibiotika. Nån mer hjälp än det du fått borde du kräva!


    Läste att den tas upp via tarmen... Men det är det med min IBS så har min tarm problem att ta upp näring normalt så då lär inte denna tas upp heller
  • Plupp73

    För att utreda lågt blodvärde måste man:

    - se att det ej finns blödningskällor i mag-tarmkabaken via gastroskopi och koloskopi.

    Obs järntabletter ger alla svart avföring!

    - se om benmärgen är påverkad, dvs vita blodkroppar och blodplättar är lågt också

    - utreda om personen har njursvikt som skäl till anemi

    - utreda om personen har brist på järn, b12eller folsyra

    - se att personen inte ha talassemi (blodsjukdom som är mer vanlig i sydeuropa och Mellanöstern)

    Sedan finns andra skäl till lågt HB, men inom en månad bör man stiga efter insatt järn.

  • Anonym (Julia)

    Jag har mått precis som dig. Mådde skit rent ut sagt, så trött, håret var som en rishög, iskalla händer, lätt feber, hjärtklappning och en vilopuls på 90. Jag råder dig till att köpa Duroferon, de är starka.

    Men det var först när jag började äta ett B vitamin komplex tillsammans med Duroferon som mitt järnvärde steg. Kroppen behöver alla b vitaminerna för att kunna ta upp järn.

  • Nina1977

    Dom måste utreda orsaken ordentligt.

    Jag har blivit erbjuden järnsprutor då min mage inte klarar Niferex och Dueferon. Jag har dock inte tackat ja men överväger stark att ta det nästa gång. Haft järnbrist till och från i 10 år men aldrig så lågt hb som du. Är depåerna tomma? Det bör dom ju vara, sök vård hos någon annan så du får hjälp, inte kul att må som du gör..

  • Anonym (Hmm)

    Läkaren bör kunna ge ett besked om varför du har lågt Hb. Är det utrett att orsaken är järnbrist och varför bristen har uppstått? Har det utretts om du har fler bristtillstånd (tex B12, folsyra)? Anledningar till järnbrist är blödning (från magtarmkanalen eller rikliga gynekologiska blödningar) eller dåligt upptag av järn i magtarmkanalen (tex obehandlad glutenintolerans). IBS ger ej dåligt näringsupptag. Har du fått det beskedet är det direkt felaktigt. Läkaren bör kunna svara på vad som ger järnbrist i ditt fall och för det krävs utredning! Får du oacceptabla biverkningar av järntabletter eller tar upp dem dåligt bör du få järndropp. Byt vårdcentral om du får dålig hjälp.

  • Anonym (Hmm)

    Läkaren bör kunna ge ett besked om varför du har lågt Hb. Är det utrett att orsaken är järnbrist och varför bristen har uppstått? Har det utretts om du har fler bristtillstånd (tex B12, folsyra)? Anledningar till järnbrist är blödning (från magtarmkanalen eller rikliga gynekologiska blödningar) eller dåligt upptag av järn i magtarmkanalen (tex obehandlad glutenintolerans). IBS ger ej dåligt näringsupptag. Har du fått det beskedet är det direkt felaktigt. Läkaren bör kunna svara på vad som ger järnbrist i ditt fall och för det krävs utredning! Får du oacceptabla biverkningar av järntabletter eller tar upp dem dåligt bör du få järndropp. Byt vårdcentral om du får dålig hjälp.

  • Anonym (Dropp)

    Du borde få järndropp som verkar mycket och förstör inte tarmen. Fråga din läkare om de..plus en utredning för att sd orsaken.

  • PaulieJ

    Tack för era svar, då har jag lite att ta upp med läkaren.

    Kosntigt att han sa jag har jättelågt HB men inte vad orsaken är till det? Och inte heller en utredning på varför det är SÅ lågt.

    Ska även tillägga att jag har sjukt lågt blodtryck också och fått ut natriumtabletter som jag tar i 2m ånader nu.

    Har även antingen väldigt låg vilopuls eller hög. Mätet varje dag. Ligger på 43-48 eller 98-101 där mellan dessa siffror. Aldrig mellan 50-90.

    Jag fattar inte vad felet är på mig.

    Och ja läkare och även sköterska sa att eftersom jag har IBS så är min tarm inflammerad och därför svårare att ta upp näringen som en frisk tarm. :(

  • Plupp73

    IBS är inte en inflammatorisk tarmsjukfom, däremot kan man vid stress få täta tarmtömningar. Ingen inflammation påvisas vid IBS Inflammatoriska tarmsjukdomar diagostceras med koloskopi + biopsi och heter Ulcerös colit och MB Crohn. Att gå med inflammatorisk tarmsjukfom är ett smärre helvete.

    Ditt hård sprödhet tyder på att du skulle kunna ha brist på vitamin B12, vilket också kan ge anemi sk perniciös anemi.

    Det är viktigt att du utreds, behandlas och följs upp på rätt sätt här...

    Är det en vårdcentral skönare som sagt och gjort allt ovan?

Svar på tråden Jag orkar inte mer :((( lågt HB. Hjälp